Konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną z elementami oceniania kształtującego
Temat: Poznajemy jesienne owoce dzięki zmysłów.
Przedmiot: zajęcia rozwijające kreatywność
Klasa: II szkoły podstawowej
Data: …
Czas trwania: 1 godzina lekcyjna
Prowadzący: …
Cele ogólne:
- poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia,
- rozpoznawanie i nazywanie owoców,
- rozwijanie zmysłów wzroku, dotyku i smaku,
- rozwijanie kompetencji kluczowych (porozumiewania się, uczenia się, społecznych, cyfrowych).
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozpoznaje jesienne owoce,
- nazywa jesienne owoce,
- segreguje jesienne owoce pod względem jakościowym,
- opisuje jesienne owoce (kolor, kształt, smak),
- łączy w pary takie same owoce,
- słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela,
- wypowiada się i udziela odpowiedzi na pytania,
- doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo,
- nawiązuje prawidłowe relacje z kolegami i koleżankami w klasie podczas porozumiewania się, współpracy, uczenia się,
- przestrzega zasad obowiązujących podczas zajęć,
- myje ręce zgodnie z instrukcją.
Cele wychowawcze:
- reagowanie na polecenia werbalne, na polecenia poparte gestem lub z wykorzystaniem obrazka,
- używanie zwrotów grzecznościowych,
- rozwijanie umiejętności współpracy i wzajemnego szacunku,
- rozwijanie umiejętności dbania o stanowisko pracy w czystości.
Cel sformułowany w języku ucznia:
Kryteria sukcesu (Nacobezu):
Formy pracy:
indywidualna, grupowa
Metody pracy:
słowna, pokaz, pogadanka, elementy dobrego uczenia się, elementy OWRU (ocenianie wspierające rozwój ucznia), elementy metody Marii Montessori, praktycznego działania, stymulacji polisensorycznej
Środki dydaktyczne:
owoce, obrazki z owocami, laptop, magiczne pudełko, ilustracje przedstawiające zmysł dotyku, smaku i wzroku, drewniane tace, kosz wiklinowy, patyczki, klepsydra, klamerki, metodniki, piłeczki
Przebieg zajęć:
Część wstępna
- Przypomnienie zasad pracy na zajęciach (słuchamy uważnie, dbamy o ciszę, jesteśmy kulturalni, dbamy o porządek, pomagamy sobie).
- Zapoznanie uczniów z celem sformułowanym w języku ucznia oraz kryteriami sukcesu (Nacobezu) – aplikacja voki.com, sprawdzenie stopnia zrozumienia celów i kryteriów (metodnik).
- Aspekt zdrowotny owoców – dlaczego powinniśmy jeść owoce? – pogadanka.
Część adekwatna
- Wprowadzenie do tematu zajęć – oglądanie jesiennych owoców.
- Pokazanie uczniom ilustracji z owocami. Nazywanie ich w izolacji. Zastosowanie elementów lekcji trójstopniowej z metody Marii Montessori.
- Praca z metodnikiem – wybieranie prawidłowej odpowiedzi.
- Kosz pełen owoców. Losowanie ucznia (patyczki). Wylosowany uczeń podchodzi do kosza z owocami, wyciąga przynajmniej 4 różne owoce i nazywa je.
- Magiczne pudełko z owocami. Jeden uczeń wkłada wybrany przez siebie owoc do pudełka, a drugi uczeń wkłada ręce do pudełka, dotyka owoc i podaje jego nazwę (praca w parach, ocena koleżeńska).
- Co to za owoc? – losowanie uczniów (patyczki) do degustacji 3 owoców. Uczeń podaje nazwę próbowanego owoca.
- Tworzymy zbiory owoców – uczniowie segregują owoce na drewniane tace (praca grupowa).
- To jest.. – prezentacja wybranego owoca przez nauczyciela (podanie koloru, kształtu, smaku).
- Uczniowie podchodzą do tacek z owocami. Wybierają jeden owoc, obserwują go, dotykają, próbują (klepsydra). Losowanie patyczkami ucznia, który opisze swój owoc (podanie koloru, kształtu i smaku).
- Zadanie interaktywne „Połącz w pary owoce”. Wykonanie ćwiczenia w wordwall.
Część końcowa
- Przypomnienie Nacobezu.
- Samoocena uczniów (klamerki).
Uczniowie wybierają z koszyczka klamerkę ze swoim imieniem i przyczepiają ją do kartki z buźkami (zielona buźka uśmiechnięta – wiem to już, żółta buźka z minką – muszę jeszcze pomyśleć, czerwona kartka ze smutną buźką – jeszcze tego nie wiem).
3. Uzyskanie informacji zwrotnej (patyczki):
- O czym mówiliśmy na dzisiejszych zajęciach?
- Jakie jesienne owoce poznaliśmy?
- Za pomocą czego poznawaliśmy jesienne owoce?
4. Refleksja uczniów (piłeczki z buźkami).
Dziecko wybiera piłeczkę z emotikonem/buźka i mówi, co podobało mu się w zajęciach, czego się nauczyło dzisiaj na zajęciach.
Grafiki użyte w tekście pochodzą ze stron:
www.piktogramy.com.pl
www.tapeciarnia.pl
Autorka: Magdalena Fijak – Czytelniczka Portalu
Post Poznajemy jesienne owoce dzięki zmysłów – konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.