Poznajemy jesienne owoce dzięki zmysłów – konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną

pedagogika-specjalna.edu.pl 10 miesięcy temu

Konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną z elementami oceniania kształtującego

Temat: Poznajemy jesienne owoce dzięki zmysłów.

Przedmiot: zajęcia rozwijające kreatywność

Klasa: II szkoły podstawowej

Data:

Czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Prowadzący:

Cele ogólne:

  • poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia,
  • rozpoznawanie i nazywanie owoców,
  • rozwijanie zmysłów wzroku, dotyku i smaku,
  • rozwijanie kompetencji kluczowych (porozumiewania się, uczenia się, społecznych, cyfrowych).

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje jesienne owoce,
  • nazywa jesienne owoce,
  • segreguje jesienne owoce pod względem jakościowym,
  • opisuje jesienne owoce (kolor, kształt, smak),
  • łączy w pary takie same owoce,
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela,
  • wypowiada się i udziela odpowiedzi na pytania,
  • doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo,
  • nawiązuje prawidłowe relacje z kolegami i koleżankami w klasie podczas porozumiewania się, współpracy, uczenia się,
  • przestrzega zasad obowiązujących podczas zajęć,
  • myje ręce zgodnie z instrukcją.

Cele wychowawcze:

  • reagowanie na polecenia werbalne, na polecenia poparte gestem lub z wykorzystaniem obrazka,
  • używanie zwrotów grzecznościowych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy i wzajemnego szacunku,
  • rozwijanie umiejętności dbania o stanowisko pracy w czystości.

Cel sformułowany w języku ucznia:

Kryteria sukcesu (Nacobezu):

Formy pracy:

indywidualna, grupowa

Metody pracy:

słowna, pokaz, pogadanka, elementy dobrego uczenia się, elementy OWRU (ocenianie wspierające rozwój ucznia), elementy metody Marii Montessori, praktycznego działania, stymulacji polisensorycznej

Środki dydaktyczne:

owoce, obrazki z owocami, laptop, magiczne pudełko, ilustracje przedstawiające zmysł dotyku, smaku i wzroku, drewniane tace, kosz wiklinowy, patyczki, klepsydra, klamerki, metodniki, piłeczki

Przebieg zajęć:

Część wstępna

  1. Przypomnienie zasad pracy na zajęciach (słuchamy uważnie, dbamy o ciszę, jesteśmy kulturalni, dbamy o porządek, pomagamy sobie).
  2. Zapoznanie uczniów z celem sformułowanym w języku ucznia oraz kryteriami sukcesu (Nacobezu) – aplikacja voki.com, sprawdzenie stopnia zrozumienia celów i kryteriów (metodnik).
  3. Aspekt zdrowotny owoców – dlaczego powinniśmy jeść owoce? – pogadanka.

Część adekwatna

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć – oglądanie jesiennych owoców.
  2. Pokazanie uczniom ilustracji z owocami. Nazywanie ich w izolacji. Zastosowanie elementów lekcji trójstopniowej z metody Marii Montessori.
  3. Praca z metodnikiem – wybieranie prawidłowej odpowiedzi.
  4. Kosz pełen owoców. Losowanie ucznia (patyczki). Wylosowany uczeń podchodzi do kosza z owocami, wyciąga przynajmniej 4 różne owoce i nazywa je.
  5. Magiczne pudełko z owocami. Jeden uczeń wkłada wybrany przez siebie owoc do pudełka, a drugi uczeń wkłada ręce do pudełka, dotyka owoc i podaje jego nazwę (praca w parach, ocena koleżeńska).
  6. Co to za owoc? – losowanie uczniów (patyczki) do degustacji 3 owoców. Uczeń podaje nazwę próbowanego owoca.
  7. Tworzymy zbiory owoców – uczniowie segregują owoce na drewniane tace (praca grupowa).
  8. To jest.. – prezentacja wybranego owoca przez nauczyciela (podanie koloru, kształtu, smaku).
  9. Uczniowie podchodzą do tacek z owocami. Wybierają jeden owoc, obserwują go, dotykają, próbują (klepsydra). Losowanie patyczkami ucznia, który opisze swój owoc (podanie koloru, kształtu i smaku).
  10. Zadanie interaktywne „Połącz w pary owoce”. Wykonanie ćwiczenia w wordwall.

Część końcowa

  1. Przypomnienie Nacobezu.
  2. Samoocena uczniów (klamerki).

Uczniowie wybierają z koszyczka klamerkę ze swoim imieniem i przyczepiają ją do kartki z buźkami (zielona buźka uśmiechnięta – wiem to już, żółta buźka z minką – muszę jeszcze pomyśleć, czerwona kartka ze smutną buźką – jeszcze tego nie wiem).

3. Uzyskanie informacji zwrotnej (patyczki):

  • O czym mówiliśmy na dzisiejszych zajęciach?
  • Jakie jesienne owoce poznaliśmy?
  • Za pomocą czego poznawaliśmy jesienne owoce?

4. Refleksja uczniów (piłeczki z buźkami).

Dziecko wybiera piłeczkę z emotikonem/buźka i mówi, co podobało mu się w zajęciach, czego się nauczyło dzisiaj na zajęciach.

Grafiki użyte w tekście pochodzą ze stron:

www.piktogramy.com.pl

www.tapeciarnia.pl

Autorka: Magdalena Fijak – Czytelniczka Portalu

Post Poznajemy jesienne owoce dzięki zmysłów – konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału