
Jakie jest podstawowe wyposażenie gabinetu terapeutycznego? Klocki, liczmany, obrazki, książeczki i… papierowe talerzyki. Zapraszamy do zapoznania się z garścią pomysłów, w jaki sposób można wykorzystać je w prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych.
Dzielimy na grupy
Papierowe talerzyki świetnie sprawdzą się podczas ćwiczeń klasyfikacyjnych i wszystkich zadań, w których chcemy wyznaczyć dzieciom przestrzeń do działania. Wystarczy zbiór obrazków, figur geometrycznych lub drobnych przedmiotów oraz tyle papierowych talerzyków, na ile grup chcemy je podzielić. Możemy wyszukiwać przedmioty lub obrazki w takich samych kolorach i kształtach lub wprowadzić kategoryzacje tematyczne, np. podział na:
- zabawki, zwierzęta i jedzenie,
- pojazdy lub zwierzęta poruszające się w powietrzu, na wodzie i na lądzie,
- przedmioty służące do sprzątania i do naprawiania,
- produkty słodkie i kwaśne,
- ubrania na zimę i na lato,
- i każdy inny podział, który pragniemy z dziećmi zrealizować.
Matematyka z talerzykami
Kolejne zastosowanie papierowych talerzyków to ćwiczenia rozwijające kompetencje matematyczne. Możemy je wykorzystać na kilka sposobów:
- na talerzykach piszemy cyfrę i rysujemy odpowiadającą im ilość kropek, zadaniem ucznia jest położyć na talerzyku adekwatną ilość drobnych przedmiotów, np. guzików lub pomponów,
- na talerzykach układamy różne ilości przedmiotów, dziecko dobiera do talerzyka odpowiednią etykietę,
- talerzyki przydadzą nam się do kształtowania rozumienia relacji: tyle samo oraz mniej – więcej; prosimy dziecko, żeby na swoim talerzu ułożyło tyle samo przedmiotów, ile ma nauczyciel lub mniej albo więcej: piasku, ziaren, plasteliny, guzików,
- talerzyki rozcinamy i na połówkach zapisujemy cyfry. Rozkładamy je na dywanie, prosimy dziecko, żeby odszukało połówki z cyframi, których sumy utworzą podany przez nas wynik, np. poszukaj połówki z cyframi, które po dodaniu dadzą cztery.
Najprostsze puzzle świata
Talerzyki rozcinamy na kilka rożnych sposobów, np. poziomo, pionowo, po skosie, zygzakiem. Rozkładamy połówki, dziecko dopasowuje je do siebie.
Logiczne pary
Talerzyk dzielimy na pół, na połówkach rysujemy lub przyklejamy obrazki z przedmiotami, które tworzą logiczne pary, np. kubek i łyżka, kłódka i klucz, rower i pompka, pasta do zębów i szczoteczka, ołówek i temperówka, piłka i bramka. Połówki rozkładamy, dziecko łączy je w całości.
Zabawy z sylabami
Na talerzykach zapisujemy słowa dwusylabowe, np. mama, lama, mapa, lupa. Talerzyki rozcinamy, dziecko łączy połówki tak, żeby utworzyć słowo. Dla możliwości sprawdzenia poprawności wykonania zadania na odwrocie talerzyka możemy nakleić/narysować obrazek odpowiadający danemu słowu.
Sekwencje inaczej
Papierowe talerzyki możemy wykorzystać również do układania sekwencji, np.: talerz-kubek, talerz-kubek-łyżka. Ciekawym pomysłem jest układanie sekwencji pionowo: na kubku układamy talerz, na nim kolejny kubek – tak długo, dopóki konstrukcja nie przewróci się.
Literatura:
- J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Wydawnictwo Yoda – Jędrzej Cieszyński, Kraków 2010
- A. Fabisiak-Majcher, M. Korendo, E. Ławczys, Kategoryzacje, wyd. WiR, Kraków 2010
- Własne pomysły i doświadczenia
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Pomysłowo na okrągło – czyli jak wykorzystać papierowe talerzyki podczas zajęć rewalidacyjnych pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.