Podsumowanie V edycji projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 dzień temu
Laura, lat 9
Zespół Szkół w Wołczynie

W maju zakończyła się V edycja MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE.

Zasięg projektu znów był ogromny. W roku szkolnym 2024/25 ukończyło go ok. 20 300 uczestników w przedziale wiekowym od 3 do 24 lat. Najliczniejszą grupę stanowili uczniowie klas 0-3, uczniowie uczestniczący w zajęciach świetlicowych oraz przedszkolaki.

Do projektu przystąpiło ok. 1200 różnych placówek publicznych i niepublicznych tj. przedszkola i szkoły podstawowe (w tym integracyjne, specjalne i szpitalne), różne placówki opiekuńczo-wychowawcze (głównie specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze) i inne tj. biblioteki, domy kultury, kluby i świetlice środowiskowe.

Projekt prowadziło ok. 1300 nauczycieli, pedagogów, terapeutów, instruktorów plastyki i bibliotekarzy.

Sofia, lat 8
Szkoła Podstawowa nr 58 w Warszawie

W bieżącym roku szkolnym, projekt był realizowany w formie innowacji pedagogicznej (w różnych placówkach i na różnych poziomach edukacyjnych) w kilkudziesięciu przypadkach.

Projekt KPP objął swoim zasięgiem wszystkie województwa oraz Wilno na Litwie. W bieżącym roku szkolnym największą popularnością cieszył się w województwie śląskim, mazowieckim i małopolskim.

Największe zainteresowanie projektem odnotowałam w szkołach podstawowych: w klasach początkowych i w świetlicach szkolnych, ale także w klasach 4-8. Drugie miejsce przypadło przedszkolom, trzecie placówkom opiekuńczo-wychowawczym, a kolejne – różnym ośrodkom kultury.

Zajęcia plastyczne przeważnie obejmowały całe klasy, grupy lub zespoły, ale były prowadzone także jako zajęcia indywidualne (rewalidacja).

Projekt Kreatywne Prace Plastyczne najczęściej był realizowany w ramach zajęć zintegrowanych w klasach 1-3 i lekcji plastyki w klasach starszych, na zajęciach plastycznych w przedszkolach lub świetlicach szkolnych, na zajęciach pozalekcyjnych tj. kółka plastyczne, na zajęciach rozwijających kreatywność lub zainteresowania uczniów, na zajęciach rewalidacyjnych, a także na zajęciach plastycznych w pracowniach i w ośrodkach kultury.

Po zakończeniu V edycji projektu nauczyciele zgłaszali realizację celów oraz bardzo pozytywne opinie własne i uczestników. Większość pedagogów już zadeklarowała chęć udziału w kolejnej edycji projektu. W entuzjastycznych opiniach szczególnie podkreślany był walor zabawowy, terapeutyczny i ekologiczny projektu.

Jako autorka zauważyłam u nauczycieli prowadzących wyraźną zmianę: od nastawienia na „ładne efekty” w kierunku skupienia na twórczym procesie oraz odejście od instruowania na rzecz życzliwego towarzyszenia.

W V edycji projektu powstało wiele zachwycających dzieł, które można podziwiać w galeriach projektowych na blogu KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE.

Dziękuję dyrektorom i redaktorom naczelnym portali edukacyjnych: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli, NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PERFECTUS i Grupa Wydawnicza Harmonia za patronaty medialne i honorowe popularyzujące projekt w środowisku pedagogicznym.

Serdeczne podziękowania składam Pani Sabinie z NAUKA W PLECAKU za rolę AMBASADORKI PROJEKTU KPP i popularyzowanie go wśród nauczycieli szkół podstawowych.

Osobne podziękowania kieruję do Koleżanek Nauczycielek pełniących rolę AMBASADOREK i popularyzujących projekt w swoich placówkach. Wszystkie osoby chętne do podjęcia się tej roli w kolejnej edycji proszę o kontakt.

Już dziś zapraszam do udziału w VI edycji projektu, w którym pokażę jak tworzyć zupełnie nowe prace inspirując się książką KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE i nie tylko. Szczegółowe informacje ukażą się na blogu KPP oraz na stronie Fb KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE. Obiecuję, iż we wrześniu znów będzie kolorowo!

Autorka: Beata Grzeszczuk-Nędza

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli patron medialny Projektu

Post Podsumowanie V edycji projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału