Podsumowanie drugiej edycji kampanii #ODWOŁUJĘ #NIEBLOKUJĘ

mzdrowie.pl 9 miesięcy temu

Placówki medyczne zaangażowane w kampanię #Odwoluje #Nieblokuje w ostatnich miesiącach odnotowały spadek liczby nieodwołanych wizyt, wynoszący od kilku do choćby kilkudziesięciu procent.

Przedstawiciele placówek medycznych biorących udział w kampanii na rzecz zmniejszenia ograniczenia zjawiska nieodwołanych wizyt, na których nie pojawili się pacjenci, podsumowali jej drugą edycję. Jak podkreślali, ich działania przynosi rezultatym, zróżnicowane w zależności od podejmowanych działań.

Podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki i rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym aspektem kampanii jest wskazanie ścieżek do zmniejszenia liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania pacjentów wyłączną winą za obecny stan.

“Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim. Chcieliśmy zaangażować nasz personel w działania kampanijne, tak aby lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracyjni stali się jej orędownikami i ambasadorami, dlatego stworzyliśmy wspólnie wiele materiałów do pacjentów” – wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwołuje, #NieBlokuje.

Akcję w placówkach wspierają również lekarze aktywni na Instagramie, którzy wykorzystują swoje zasięgi w social mediach do informowania pacjentów o akcji. Ważnym elementem drugiej edycji kampanii było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji MY Pacjenci – “karta ta, zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla wszystkich pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt”.

Odwoluje #Nieblokuje – to kampania zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP. Jej celem jest edukacja pacjentów zarówno publicznych, jak i prywatnych placówek oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie placówki medycznej o tym, iż nie uda nam się dotrzeć na umówioną wizytę.

Według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt jest w Polsce rocznie przynajmniej 17 milionów. Oznacza to duże straty finansowe oraz zmarnowany potencjał przeciążonego systemu opieki zdrowotnej. Tymczasem odwołanie wizyty co najmniej na dobę przed terminem daje placówkom szanse do rozdzielenia takich wizyt pomiędzy innych chorych, którzy tym samym mogą liczyć na szybszą pomoc – diagnozę i leczenie.

“Nieodwoływanie wizyt u lekarzy to problem całego sektora ochrony zdrowia, niezależnie czy mówimy o podmiotach prywatnych, czy publicznych. Przede wszystkim to strata dla samych pacjentów, którzy w wielu przypadkach tracą możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują. Na przykładzie sieci LUX MED mówimy o skali od 25 tys. do 30 tys. wizyt nieodwołanych miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie jest odwoływanych na tyle późno, iż z części uwolnionych terminów i tak nie są w stanie skorzystać inni pacjenci. najważniejsze jest więc budowanie świadomości społecznej i odpowiedzialności w tym zakresie, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w tę kampanię” – komentuje Anna Rulkiewicz, prezes Grupy LUX MED.

Intensywne działania promujące kampanię wśród lekarzy prowadziła również Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. “Materiały dotyczące akcji dotarły do ponad 32 tys. lekarzy, promując dostępność, wydajność i równy dostęp do opieki zdrowotnej dla wszystkich” – mówi Piotr Pawliszak, prezes warszawskiej izby.

Idź do oryginalnego materiału