Konspekt zajęć obserwowanych
1. Imię i nazwisko nauczyciela:
2. Rodzaj obserwacji zajęć: doradczo-doskonaląca
3. Data obserwacji: 24.11.2022 r.
4. Klasa/grupa /kolejność zajęć: nauczanie indywidualne (niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym)
Przedmiot/rodzaj zajęć: | nauczanie indywidualne |
Temat ośrodka: | „Świąteczne woreczki sensoryczne” |
Temat lekcji: | „Ozdoby z masy solnej” |
Wymagania szczegółowe z podstawy programowej: | Rozwijanie kreatywności uczennicy oraz jej uzdolnień i zainteresowań. Kształtowanie umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności. |
Cele ogólne zajęć: | 1. Motywowanie do twórczej aktywności. 2. Kształtowanie umiejętności zagospodarowania własnego wolnego czasu. 3. Doskonalenie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. 4. Kształtowanie zainteresowań plastyczno-technicznych. 5. Rozwijanie umiejętności koncentrowania się na zadanej pracy. 6. Wzmacnianie poczucia wiary we własne siły. |
Cele szczegółowe: | Uczennica: – aktywnie uczestniczy w zajęciach, – współdziała z nauczycielem, – zna surowce, materiały, przybory potrzebne bo wykonania ozdób, – dobiera prawidłowe proporcje surowców przy wykonaniu pracy, – poznaje naturalne sposoby farbowania masy solnej, – potrafi wykonać ozdoby z masy solnej przy użyciu foremek i według instruktażu (z niewielką pomocą nauczyciela). |
Metody, formy, techniki: | – podające (objaśnienie, opis) – oparte na obserwacji (pokaz, demonstracja) – praktycznego działania (wykonanie wyrobów) Forma pracy: indywidualna |
Środki i pomoce dydaktyczne do lekcji: | mąka, sól, woda, słomka, naturalne barwniki (kurkuma, papryka, cynamon, sok z buraków), foremki do ciastek, wałek do ciasta, blaszka do pieczenia ciast, papier do pieczenia, miska, szklanka, widelec, wstążki, nożyczki, brokat, koronka |
Narzędzia TIK, które zamierzam wykorzystać na lekcji (programy, platforma edukacyjna) | radiomagnetofon (odtwarzanie muzyki w czasie zajęć dla stworzenia klimatycznej i miłej atmosfery pracy) komputer (do zaprezentowania filmu instruktażowego) W jakim celu: Rozwijanie zainteresowania muzyką oraz zwiększenie możliwości słuchowej uczennicy. Rozbudzanie ciekawości poznawczej i kreatywności. Wzbogacenie wiedzy. |
Przebieg lekcji/zajęć | Aktywności uczennicy prowadzące do osiągnięcia celów, czas zaplanowany na poszczególne aktywności: Zajęcia wstępne: 1. Przywitanie oraz przybliżenie celu spotkania i tematyki zajęć. 2. Przygotowanie stanowiska pracy. 3. Prezentacja filmiku instruktażowego. 4. Omówienie sposobu wykonania wyrobów (wskazanie kolejnych czynności na poszczególnych etapach pracy). Część główna: 1. Przygotowanie różnokolorowej masy solnej: żółtej (z dodatkiem kurkumy), pomarańczowej (z dodatkiem papryki), brązowej (z dodatkiem cynamonu), czerwonej (z dodatkiem soku z buraków). 2. Rozwałkowywanie masy solnej (dowolnie i według instruktażu). 3. Wykonanie wyrobów przy użyciu foremek oraz realizacja pomysłów własnych. 4. Zrobienie dziurek do przeplecenia wstążek do zaczepu bądź ozdobnej kokardki. 5. Dekorowanie wyrobów (z wykorzystaniem widelca i koronki). 6. Przygotowanie wyrobów do wypieku. Podsumowanie: 1. Samodzielna ocena swojej pracy. 2. Omówienie wykorzystania wykonanych ozdób do przygotowania na późniejszych zajęciach świątecznych upominków w postaci sensorycznych woreczków rozmaitości. 3. Podziękowanie za pracę. 4. Porządkowanie stanowiska pracy. 5. Ewaluacja. |
Sposób ewaluacji końcowej | Obserwacja i monitorowanie zaangażowania uczennicy, jej aktywności, koncentrowania uwagi na wykonywanych czynnościach, poziomu wykonania zadania, entuzjazmu w wykonywaniu zadań. |
Praca domowa | Uczennica zabiera wykonane ozdoby do domu i jej zadaniem będzie wypiekanie wyrobów w piekarniku z pomocą osoby dorosłej (1,5h/80C/termoobieg). Przyozdobienie kokardkami. |
Wykorzystywane materiały, literatura źródłowa | https://www.youtube.com/embed/IjlPO6Xfbpg https://www.youtube.com/embed/RTsdyhHE1Y8 |
Autor: Emilia Janke-Sutkowska – Czytelniczka Portalu