Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

pedagogika-specjalna.edu.pl 7 miesięcy temu

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, iż będę miała okazję wziąć udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym. Jednakże, kiedy możliwość zaangażowania się w program Erasmus plus pojawiła się w naszej szkole, od razu wiedziałam, iż to szansa, której nie mogę przegapić.

Podjęcie Wyzwań

Dwie nauczycielki z naszej szkoły we współpracy z zespołem ds. współpracy międzynarodowej, w którego skład wchodzę, podjęły się napisania projektu. Został on ostatecznie zaakceptowany pod nazwą „Otwarci na dialog, zmiany i świat – mobilność edukacyjna uczniów i kadry Zespołu Szkół Specjalnych UNICEF w Rzeszowie”. Gdy lista szkół zakwalifikowanych do programu została ogłoszona, nie mogłyśmy uwierzyć w nasze szczęście. euforia i podekscytowanie były ogromne.

Wyzwania i Przygotowania

Po sukcesie projektu nadeszły kolejne wyzwania – przygotowania do wyjazdu na szkolenie na Malcie. Organizacja lotu, noclegu, ubezpieczenia – wszystko to sprawiało, iż czuliśmy mieszankę emocji: od niepewności i obaw, po ekscytację i entuzjazm związany z możliwością doskonalenia umiejętności zawodowych i osobistych. Zostałam zakwalifikowana na wyjazd szkoleniowy w ramach technologii informacyjnych i komputerowych na Malcie. Szkoła nazywała się ETI Malta Professional Courses and Teacher Training in Malta I mieściła się w miejscowości St. Julians. Kurs nosił tytuł „Boots your ICT skills” . Przez cały czas pobytu doskonaliłam też swoje umiejętności językowe.

Niezapomniana Przygoda na Malcie

Malta okazała się być nie tylko pięknym krajem, ale także inspirującym miejscem do nauki i poznawania nowych kultur. Hasło przewodnie naszej szkoły w St . Julians brzmiało: „Każdy kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to czy ma dwadzieścia czy osiemdziesiąt lat. Każdy kto ciągle się uczy pozostaje młody.” Przez pięć dni uczestniczyłyśmy w intensywnych zajęciach, poznając nowe narzędzia edukacyjne oraz wymieniając doświadczenia z nauczycielami z różnych części Europy. W trakcie kursu zapoznano nas z takimi narzędziami jak: crosswords, miro table, kahoot, pbworks, coogle, wheelofnames, pearltrees, canva, worldart, storyjumper, duckduck.com itp. Nasza grupa warsztatowa liczyła 9 nauczycieli. Były to osoby z Rumunii, Włoch, Niemiec i z Polski. Nasza prowadząca pochodziła z Indii i była bardzo miłą i kompetentną osobą. Po zajęciach udawałyśmy się na zorganizowane wycieczki z przewodnikiem po miastach i zabytkach. Było to bardzo wartościowe. Podczas naszej podróżny na Maltę i po Malcie spotkałyśmy wielu przyjaznych, ciekawych ludzi, mogłyśmy przełamywać nasze bariery językowe, poznawać zwyczaje i tradycję maltańczyków, smakować, oglądać i chłonąć ten kraj na każdy sposób.

Powrót do Polski z Nowymi Perspektywami

Po powrocie do Polski zorganizowałyśmy liczne zajęcia i szkolenia dla uczniów i nauczycieli, dzieląc się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Zorganizowałyśmy zajęcia dla uczniów na temat kultury, tradycji, położenia geograficznego Malty. Uczniowie i nauczyciele mogli chociaż na chwile przenieść się na piękną i słoneczną Maltę. Oprócz tego, przeprowadziłyśmy szkolenie dla Rady Pedagogicznej w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli na temat narzędzi informatycznych i komputerowych, które poznałyśmy na szkoleniu na Malcie. Nasi uczniowie też mogli uczestniczyć w lekcjach, podczas których tworzyli kartki okolicznościowe w programie Canva, uczyli się wycinać i wklejać obrazki, tworzyć album ze zdjęciami. Do kolejnych działań w naszej szkole w ramach realizacji zadań należał między innymi Dzień Kultury Ukraińskiej czy Tydzień Kultury Europejskiej. Działania te nie tylko integrowały społeczność szkolną, ale także pozwoliły na bliższe poznanie kultur i tradycji innych krajów.

Podsumowanie

Z mojego pobytu na Malcie przywiozłam nie tylko nowe umiejętności i wiedzę, ale także otwartość na nowe wyzwania i kulturową różnorodność. Jestem przekonana, iż zdobyta tam wiedza będzie miała ogromne znaczenie w mojej dalszej pracy edukacyjnej, otwierając drzwi do nowych możliwości i inspirując mnie do dalszego rozwoju.

Autorka: Małgorzata Wajda-Harpula – Czytelniczka Portalu

Post Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału