Otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie, 12.01.2024 r.

niepelnosprawnilublin.pl 10 miesięcy temu
Zdjęcie: Budynek Dworca Lublin


W sąsiedztwie Głównego Dworca PKP w Lublinie powstało nowoczesne i ekologiczne centrum komunikacyjne – Dworzec Lublin. Oficjalne otwarcie odbyło się 12 stycznia 2024 r.

W uroczystości uczestniczyli: Pan Krzysztof Żuk – Prezydent Miasta Lublin, Pan Jan Szyszko – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pan Krzysztof Komorski – Wojewoda Lubelski, Pan Jarosław Stawiarski – Marszałek Województwa Lubelskiego, Posłowie na Sejm, Senatorowie, Zastępcy Prezydenta Miasta Lublin: Pan Artur Szymczyk – Zastępca Prezydenta ds. Inwestycji i Rozwoju, Pani Monika Lipińska – Zastępca Prezydenta ds. Społecznych, Pani Beata Stepaniuk-Kuśmierzak – Zastępca Prezydenta ds. Kultury, Sportu i Partycypacji, Pan Mariusz Banach – Zastępca Prezydenta ds. Oświaty i Wychowania, przedstawiciele władz wojewódzkich, Radni Rady Miasta Lublin oraz Radni Województwa Lubelskiego, Pan Grzegorz Malec – Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, przedstawiciele firmy projektowej Tremend oraz generalnego wykonawcy – firmy Budimex S.A., dyrektorzy wydziałów i jednostek zaangażowanych w realizację inwestycji oraz zaproszeni goście i licznie zgromadzeni przedstawiciele mediów.

Po krótkich przemówieniach oraz uroczystym przecięciu wstęgi i przekazaniu symbolicznego klucza, wszystkich uczestników wydarzenia zaproszono do zwiedzania budynku Dworca Lublin.

Dworzec jako inwestycja

Dworzec Metropolitalny to jedna z największych i zarazem kluczowa inwestycja z punktu widzenia Lublina a także całego województwa. Realizacja tego przedsięwzięcia pod nazwą „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” spięła spójną klamrą dotychczasowe miejskie projekty transportowe i drogowe. Wartość całkowita projektu to ok. 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł to środki europejskie, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Dworzec Lublin to w pełni funkcjonalny węzeł integrujący komunikację miejską Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Jest przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych.

Otoczenie Dworca

Wokół Dworca Lublin powstał nowy układ drogowy, który usprawnił ruch i komunikację nowego obiektu. Przebudowane zostały okoliczne ulice: Krochmalna, Gazowa, 1 Maja, Pocztowa, Dworcowa, Młyńska oraz Rondo Sportowców. W ramach przebudowy powstały chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, kanalizacja deszczowa a okoliczna zieleń została starannie zagospodarowana.

Rondo Sportowców przeszło kompleksową przebudowę. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej powstał dodatkowy pas ruchu, prawoskręt a samo rondo stało się rondem turbinowym. Ul. Dworcowa została przedłużona i wpięta do Alei Józefa Piłsudskiego oraz do ul. Lubelskiego Lipca ’80.

Dzięki tym działaniom możliwe jest pełne wykorzystanie infrastruktury transportowej, powstałej w wyniku realizacji projektu.

Teren wokół budynku Dworca zyskał zupełnie nowy wygląd i funkcje. Plac Dworcowy zmienił się w deptak, w sercu którego usytuowany jest nowoczesny budynek dworca. Od strony północnej i południowej budynku powstały nowe place, które zostały połączone ciągiem pieszym wzdłuż ul. Dworcowej.

Cały obszar został kompleksowo zagospodarowany, pojawiły się na nim elementy małej architektury, lekkie zadaszenia, miejsca do pozostawienia rowerów, zieleń niska i wysoka.

Budynek Dworca

Budynek Dworca wyróżnia niezwykły projekt architektoniczny. Trzykondygnacyjny budynek ma powierzchnię użytkową ok. 18 tys. m2. Charakteryzuje się wykorzystaniem szkła i betonu oraz zastosowaniem szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Obiekt zyskał ogrzewanie przy wykorzystaniu gruntowych pomp ciepła a na zmniejszenie zapotrzebowania na energię pozwoli realizacja koncepcji „budynku w budynku”, czyli otoczenie hali głównej dworca szklaną ścianą.

W przestrzeni wokół dworca zastosowano antysmogową kostkę brukową. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Część dachu budynku pełni funkcję tarasu widokowego. Tam znajduje się wydzielona barierkami ogólnodostępna strefa relaksu z traktami spacerowymi oraz parkiem linowym dla najmłodszych. Co ważne, nasadzono w tym miejscu zieleń, głównie są tu gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza.

Na fasadzie Dworca Lublin zaprojektowano zewnętrzną wielkowymiarową zieloną ścianę, która razem z zielonym dachem nawiązują do pobliskiego Parku Ludowego.

Parking podziemny

Na kondygnacji podziemnej powstał obszerny parking typu Park&Ride, który pomieści 174 samochody. Znajdują się tutaj:

  • miejsca typu Kiss&Ride;
  • miejsca dla osób z niepełnosprawnościami;
  • miejsca dla samochodów elektrycznych;
  • miejsca dla rodzin z dziećmi.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Zarówno budynek jak i teren wokół niego wraz z układem drogowym dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na zewnątrz budynku są płytki naprowadzające m.in. do wszystkich wejść głównych budynku, wind zewnętrznych oraz peronów, przystanków komunikacji miejskiej i przejść dla pieszych. Ponadto, na przejściach dla pieszych zastosowano krawężniki częściowo wyniesione na 2 cm dla osób niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem oraz krawężniki dla osób poruszających się na wózku. Z kolei wewnątrz płytki naprowadzające wskażą drogę do głównych punktów tj. kas biletowych, toalet, klatek schodowych, w których są windy. Windy wyposażone są w system informacji głosowej. Na schodach zastosowano oznaczenia kontrastowe pierwszego i ostatniego podestu.

Na parterze usytuowane są kasy biletowe, umożliwiające zakup biletów. Pierwsze stanowisko od lewej strony to – przeniesiony z ul. Zielonej – Punkt Sprzedaży Biletów, prowadzony przez ZTM. Następne stanowisko prowadzi sprzedaż biletów komunikacji regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Ostatnie stanowisko z ladą o obniżonej do 90 cm wysokości to punkt informacji pasażerskiej i pomocy osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. Przy kasach biletowych zamontowano pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących i słabosłyszących.

Uruchomiono numerr telefonu, pod którym można uzyskać informacje, dotyczące komunikacji krajowej i międzynarodowej a także dokonać rezerwacji, tel: 81 475 79 15.

W budynku dworca są dwie toalety dla osób z niepełnosprawnościami (na parterze i w poczekalni na pierwszym piętrze). W toalecie na parterze znajduje się komfortka, wyposażona w przewijak dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami.

Na parkingu podziemnym wyznaczono miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz wzdłuż ul. Dworcowej i pl. Dworcowego. Perony i przystanki komunikacji miejskiej wyposażone są w wyświetlacze oraz komunikację dźwiękową. Ponadto w ramach wyposażenia dworca pojawią się też tabliczki w alfabecie Braille’a oraz plany tyflograficzne.

Perony i stanowiska

Powierzchnię peronów tworzą:

  • perony odjazdowe dla komunikacji pozamiejskiej;
  • stanowiska do tymczasowego parkowania pojazdów komunikacji pozamiejskiej;
  • stanowiska przyjazdowe komunikacji pozamiejskiej;
  • stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej;
  • stanowisko przyjazdowe komunikacji miejskiej;
  • stanowiska odjazdowe komunikacji miejskiej;
  • stanowiska do tymczasowego parkowania dla komunikacji miejskiej;
  • stanowiska awaryjne lub do tymczasowego parkowania komunikacji miejskiej.

W pobliżu peronów znajdują się stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych.

Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte są panelami fotowoltaicznymi.

Godziny odjazdów z Dworca Lublin (ważny od dnia 12 stycznia 2024 r.)

Na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego pojawił się zbiorczy rozkład kursów komunikacji zamiejskiej istotny od 12 stycznia br. (PDF, 208 KB) wraz z informacją, iż w dalszych etapach procedowane są kolejne destynacje, które będą kursować z Dworca Lublin, m.in.: Puławy, Nałęczów, Kazimierz Dolny, Zamość, Krasnystaw, Tomaszów Lubelski, Hrubieszów, Chełm, Milejów, Opole Lubelskie i wiele innych krajowych i zagranicznych.

Wykaz kierunków na poszczególnych stanowiskach odjazdowych z Dworca Lublin:

Kierunki odjazdu autobusów na poszczególnych stanowiskach odjazdowych z Dworca Lublin (PDF, 40 KB).

Uruchomienie bezpłatnej linii dowożącej na Dworzec Lublin z al. Tysiąclecia w dniach 12-26 stycznia br.

W celu ułatwienia dojazdu pasażerów z dotychczasowego dworca przy al. Tysiąclecia na nowy Dworzec Lublin przy ul. Dworcowej 2, w dniach 12-26 stycznia br. uruchomiono bezpłatną linię DL na trasie Dworzec Gł. PKS (al. Tysiąclecia) – Dworzec Lublin (ul. Dworcowa). Pojazdy tej linii będą zatrzymywać się wyłącznie na dwóch przystankach – Dworzec Gł. PKS (al. Tysiąclecia) i Dworzec Lublin (ul. Dworcowa).

Rozkład linii DL (PDF, 132 KB).

Foto: Wiktoria Kwiecień

Idź do oryginalnego materiału