
Po tym, jak prowincja Ontario ogłosiła zakończenie 30-dniowej demonstracji usług linii Eglinton Crosstown LRT, ponownie nasiliły się apele o większą transparentność w wielokrotnie opóźnianym projekcie. Rzeczniczka ministra transportu Dakoty Brasier potwierdziła, iż okres intensywnych testów został „pomyślnie ukończony”, a projekt zmierza ku finalizacji i przekazaniu TTC — choć bez podania daty otwarcia.
Dla porównania: bliźniacza linia 6 Finch West zostanie uruchomiona już w tę niedzielę, około sześć tygodni po zakończeniu własnej demonstracji obsługi pasażerskiej. Crosstown, mimo zakończenia testów, przez cały czas potrzebuje ostatnich szkoleń i procedur.
Prezes Metrolinx Michael Lindsay przyznał, iż załogi sprawdziły funkcjonowanie linii w różnych warunkach pogodowych. Odniósł się również do zmęczenia społecznego: „Rozumiem frustrację absolutnie wszystkich”.
Niepokój potęguje jednak wypadek dwóch pociągów w zakładzie Mount Dennis 16 października — o którym nie ujawniono żadnych szczegółów. Choć nikt nie został ranny, brak informacji wywołał protest pracowników TTC oraz radnego Josha Matlowa, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową, domagając się transparentności i publicznego dochodzenia.
Marvin Alfred, przewodniczący ATU Local 113, podkreślił, iż pracownicy wciąż nie mają oficjalnych danych o zdarzeniu: „Mówimy o pewności i bezpieczeństwie, a niczego nie rozumiemy”. Matlow apelował, by przed przekazaniem linii TTC ujawnić wszystkie kwestie związane z bezpieczeństwem.
Metrolinx w odpowiedzi zapewnił jedynie, iż „bezpieczeństwo pozostaje priorytetem” — bez dodatkowych szczegółów.
Budowa Crosstown rozpoczęła się w 2011 roku. Otwarcie planowane na 2020 r. było wielokrotnie opóźniane przez problemy budowlane, spory z wykonawcą, trudności testowe i pandemię. Po 14 latach prac linia pozostaje jednym z najbardziej krytykowanych projektów infrastrukturalnych w historii Ontario.








