Nowy zakaz reklamy aptek. Jest już projekt!

mgr.farm 4 godzin temu

Po trzynastu latach obowiązywania w Polsce zniesiony zostanie całkowity zakaz reklamy aptek. To wynik wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W połowie czerwca uznał on art. 94a Prawa farmaceutycznego za niezgodny z prawem unijnym. Od kilku tygodni rynek apteczny oczekiwał na dalsze kroki resortu zdrowia w tym zakresie. Wyrok TSUE zobowiązuje bowiem Polskę do zmiany zakwestionowanych przepisów.

  • Czytaj również: TSUE: Obowiązujący w Polsce zakaz reklamy aptek jest sprzeczny z prawem Unii

Pod koniec ubiegłego tygodnia w końcu rząd przedstawił oficjalną propozycję zmian zakazu reklamy aptek. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano opis projektu nowelizacji Prawa farmaceutycznego w tym zakresie. Co się w nim znalazło?

Istotą planowanych zmian jest uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych zawartego w art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. To jednak nie oznacza, iż obowiązujące od 13 lat przepisy całkowicie znikną.

– W związku z tym, iż zostanie uchylony zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych, konieczne jest określenie zasad prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego. Założeniem jest wprowadzenie ograniczeń w treści reklamy, które będą miał na celu zabezpieczenie pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta – czytamy w opisie projektu.

Resort zdrowia przekonuje, iż wprowadzane przepisy uniemożliwią prowadzenie reklamy wykraczającej poza ustanowiony standard obiektywizmu i neutralności przekazu reklamowego.

Wyższe kary za naruszenie przepisów

Odpowiedzialny za projekt jest wiceminister zdrowia Marek Kos. Resort przewiduje, iż Rada Ministrów przyjmie go w IV kwartale tego roku. Projekt ma na celu przede wszystkim wdrożenie wyroku TSUE i dostosowanie przepisów prawa do prawa Unii Europejskiej. Dlatego też zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku TSUE, mają umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki.

  • Czytaj również: Walka o zakaz reklamy aptek rozpoczęta. Na celowniku… dziennikarze

Na tym jednak nie koniec. Projektowana ustawa ma na celu również dostosowanie wysokości kary pieniężnej za naruszenie zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych oraz ich działalności do dzisiejszych realiów. Kwoty tej nie zmieniano od 13 lat.

– Proponuje się ponadto trzykrotnie podwyższyć maksymalną wysokość kary pieniężnej za naruszenie zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych oraz ich działalności – czytamy w opisie projektu.

Przypomnijmy, iż aktualnie maksymalna kara za naruszenie zakazu reklamy aptek wynosi 50 000 zł.

©MGR.FARM

Idź do oryginalnego materiału