Nowość! Brązowy osad w gdańskiej wodzie. Wodociągi wyjaśniają

wbijamszpile.pl 4 miesięcy temu

Z portalem wbijamszpile.pl skontaktował się mieszkaniec Kiełpina Górnego, który wymienił filtr wody w swoim domu. Po czterech dniach filtr z białego stał się brązowy, co wzbudziło jego podejrzenia o jakość wody, który płynie w kranie. Zwróciliśmy się do Gdańskich Wodociągów – spółki komunalnej odpowiedzialnej za dostawy wody w mieście z pytaniami o stany wody i jej źródło. Otrzymaliśmy odpowiedź.

Jakość wody dostarczanej do mieszkańców Kiełpina Górnego staje ważnym tematem, szczególnie w kontekście tego co zaobserwował pan Paweł.

Chciałbym zainteresować redakcję sytuacją, która ma miejsce w Gdańsku na Kiełpinie Górnym, chodzi o jakość wody dostarczanej przez spółkę komunalną Gdańskie Wodociągi. Sprawę zgłaszałem i na sławny kontakt Urzędu Miejskiego, do Gdańskich Wodociągów, jak również Sanepidu, który de facto jako jedyny oficjalnie podjął działanie – mówi pan Paweł.

W załączniku przesyłam zdjęcia filtra wody sprzed czterech dni oraz zdjęcie filtra wody zrobione w tej chwili po wymianie. Jest ogromna różnica. Mieszkańcy powinni o tym widzieć – dodaje.

Gdańskie Wodociągi S.A., odpowiedzialne za dostarczanie wody w tej okolicy, regularnie przeprowadzają badania jakości wody, aby zapewnić, iż spełnia ona odpowiednie standardy.

Brązowy osad w gdańskiej wodzie – na zdjęciu filtr przed założeniem (FOTO: czytelnik Paweł/wbijamszpile.pl).

Skąd osad w gdańskiej wodzie? Wyniki badań jakości wody

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Gdańskie Wodociągi, najnowsze wyniki badań jakości wody dostarczanej mieszkańcom Kiełpina Górnego spełniają wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 roku w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. 2017 poz. 2294).

Magdalena Kiljan, kierownik Działu Komunikacji i Marketingu oraz Rzecznik Prasowy Gdańskich Wodociągów, poinformowała:

Jakość dostarczanej wody mieszkańcom Kiełpina Górnego spełnia wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Wyniki są dostępne na naszej stronie internetowej – napisała.

Kontrole i inspekcje

Regularne badania jakości wody są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

„Badania jakości wody są prowadzone na bieżąco, w zakresie i częstotliwością zgodną z cytowanym rozporządzeniem,” wyjaśnia Kiljan.

Gdańskie Wodociągi monitorują jakość wody na różnych etapach, od ujęcia, przez procesy uzdatniania, aż po dostarczenie do odbiorców.

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zobowiązuje przedsiębiorstwo do zapewnienia odpowiedniej jakości wody oraz jej dostarczenia w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem.

Na odbiorcy usług spoczywa zaś zapewnienie niezawodnego działania posiadanych przyłączy wodociągowych lub instalacji wodociągowych. Granicą odpowiedzialności za jakość świadczonych usług dla posesji (tu pada adres Pana Pawła) jest zasuwa na włączeniu do sieci miejskiej – dodaje Kiljan.

Brązowy osad w gdańskiej wodzie – na zdjęciu filtr po założeniu i 4 dniach pracy (FOTO: czytelnik Paweł/wbijamszpile.pl).

Infrastruktura wodociągowa – osad w gdańskiej wodzie

Obecnie nie stwierdzono problemów z infrastrukturą wodociągową w rejonie Kiełpina Górnego.

Brak jest problemów z infrastrukturą wodociągową eksploatowaną przez Gdańskie Wodociągi w tym rejonie – informuje Kiljan.

Woda dostarczana mieszkańcom pochodzi z ujęcia wody „Osowa”, które jest regularnie monitorowane pod kątem jakości.

W bieżącym planie inwestycyjnym Gdańskich Wodociągów nie przewiduje się modernizacji infrastruktury wodociągowej w Kiełpinie Górnym.

W bieżącym planie inwestycyjnym nie przewiduje się zadań z zakresu modernizacji infrastruktury wodociągowej w Kiełpinie Górnym – potwierdza Kiljan.

Procedury zgłaszania problemów z jakością wody

W przypadku zgłoszeń dotyczących złej jakości wody, Gdańskie Wodociągi podejmują natychmiastowe działania.

Każdorazowo zgłoszenie jest rozpatrywane przez służby techniczne i eksploatacyjne Gdańskich Wodociągów. Po otrzymaniu zgłoszenia od naszego klienta w dniu 10 lipca 2024 r. podjęliśmy prewencyjne działanie eksploatacyjne – płukanie sieci wodociągowej w rejonie przyjętego zgłoszenia – relacjonuje Kiljan.

Procedura zgłaszania problemów z jakością wody jest prosta. Mieszkańcy, którzy zauważą nieprawidłowości, takie jak zmiana barwy, zapachu czy smaku wody, powinni skontaktować się z Gdańskimi Wodociągami pod numerem alarmowym 994. Służby techniczne gwałtownie podejmują działania w celu zdiagnozowania i rozwiązania problemu.

Regularne monitorowanie jakości wody

Gdańskie Wodociągi regularnie monitorują jakość wody w Kiełpinie Górnym.

Badania jakości wody, komunikaty dla odbiorców o planowych wyłączeniach wody, awariach wodociągowych i inne publikowane są na stronie wodociągowej na bieżąco – informuje Kiljan.

Mieszkańcy mają stały dostęp do aktualnych informacji na temat jakości wody.

Kontrole obejmują szeroki zakres parametrów, w tym wskaźniki mikrobiologiczne, chemiczne i fizyczne. kooperacja z akredytowanymi laboratoriami pozwala na przeprowadzanie szczegółowych analiz próbek wody, a wyniki tych badań są dostępne publicznie.

Brązowy osad w gdańskiej wodzie – na zdjęciu filtr po założeniu i 4 dniach pracy (FOTO: czytelnik Paweł/wbijamszpile.pl).

Zalecenia dla mieszkańców

Gdańskie Wodociągi przekazują mieszkańcom kilka zaleceń dotyczących utrzymania dobrej jakości wody w domach.

Po dłuższej nieobecności w domu należy spuścić zastałą wodę przez dłuższy czas – radzi Kiljan. – Pić tylko zimną wodę, ponieważ ciepła jest zwykle bardziej podatna na rozwój mikroorganizmów. Należy też regularnie sprawdzać stan instalacji w domu, a wszelkie czynności remontowe wykonywać zgodnie ze sztuką instalatorską i używając atestowanych materiałów – podkreśla Kiljan.

W przypadku stwierdzenia złej jakości wody, mieszkańcy powinni zachować ostrożność i skontaktować się z Gdańskimi Wodociągami.

Jak zawsze w przypadkach stwierdzenia złej jakości wody, głównie jej cech organoleptycznych, jak barwa czy zapach, czy smak, po pierwsze należy zachować ostrożność i równolegle skontaktować się z dostawcą wody – zaleca Kiljan. – Indywidualni odbiorcy mogą dzwonić pod numer alarmowy 994, a odbiorcy zbiorowi powinni kontaktować się z administratorem zamieszkiwanego budynku – dodaje.

Podsumowanie

Gdańskie Wodociągi S.A. odpowiadają za dostarczanie wody oraz odprowadzanie ścieków w Gdańsku i okolicach. Firma realizuje swoje usługi zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz najwyższymi standardami technicznymi. Regularne badania jakości wody oraz inwestycje w infrastrukturę wodociągową mają na celu zapewnienie mieszkańcom dostępu do bezpiecznej i czystej wody.

Woda dostarczana do Kiełpina Górnego pochodzi z ujęcia wody „Osowa”, które jest regularnie monitorowane.

Brak jest problemów z infrastrukturą wodociągową eksploatowaną przez Gdańskie Wodociągi w tym rejonie – informuje Kiljan.

Mieszkańcy mają dostęp do wyników badań jakości wody oraz informacji o wszelkich planowanych działaniach poprzez stronę internetową spółki.

Dzięki stałemu monitorowaniu jakości wody i szybkiemu reagowaniu na zgłoszenia mieszkańców, Gdańskie Wodociągi starają się zapewnić, iż dostarczana woda spełnia wszystkie wymagane normy. Regularne badania, konserwacja infrastruktury oraz otwarta komunikacja z mieszkańcami są kluczowymi elementami działań spółki na rzecz utrzymania wysokiej jakości wody.

Czym są Gdańskie Wodociągi?

Gdańskie Wodociągi S.A. to spółka odpowiedzialna za dostarczanie wody oraz odprowadzanie ścieków w Gdańsku i okolicach. Firma, jak przekazuje o sobie, działa zgodnie z najwyższymi standardami, realizując swoje usługi w sposób profesjonalny i transparentny. Regularne badania jakości wody oraz inwestycje w infrastrukturę wodociągową są priorytetami spółki, co ma na celu zapewnienie zadowolenia i bezpieczeństwa mieszkańców.

Wszystkie te działania sprawiają, iż Gdańskie Wodociągi S.A. są ważnym elementem infrastruktury miejskiej.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Idź do oryginalnego materiału