Nowa droga z Limassol do Saittas opóźniona. Wykonawca płaci 4 500 euro dziennie kary!

cypr24.eu 1 dzień temu

Miał być gotowy w marcu 2023, ale końca przez cały czas nie widać. Rząd nie przyjmie drogi, dopóki nie znikną ostatnie usterki

Z każdym dniem robi się drożej – i coraz bardziej nerwowo. Budowa długo wyczekiwanej drogi Limassol–Saittas wciąż nie została zakończona, mimo iż pierwotny termin oddania minął… w marcu 2023 roku. Wykonawca już od miesięcy płaci codzienną karę za opóźnienia – 4 500 euro dziennie.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z nowym harmonogramem, droga zostanie przekazana Departamentowi Robót Publicznych do początku czerwca. Ale to nie koniec sprawy.

Co jeszcze trzeba zrobić?

Obecnie do zakończenia pierwszej fazy inwestycji – od centrum sportowego „Spyros Kyprianou” do wylotu z Palodii – pozostały m.in.:

  • naprawy studzienek
  • montaż barier ochronnych
  • zatwierdzenie ekspertyzy dotyczącej stabilności skarp

Dodatkowo projekt czeka na decyzję w sprawie budowy ronda na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą do koszar wojskowych w Palodii. Punkt ten jest szczególnie newralgiczny ze względu na funkcjonowanie pobliskiej prywatnej szkoły – codziennie tworzą się tam gigantyczne korki.

Rondo miało zostać wybudowane w ramach pozwolenia budowlanego szkoły – ale projekt wciąż nie został dostarczony.

2,5 roku zmieniło się w 5 lat

Umowa na realizację drogi została podpisana 5 czerwca 2020 roku. Zgodnie z planem, budowa miała zakończyć się w ciągu 2,5 roku, czyli do marca 2023. Potem przyszły kolejne przedłużenia – najpierw z powodu pandemii, później przez strajki w sektorze betoniarskim i liczne zmiany w projekcie.

Ostatnie z tych przedłużeń wygasło z końcem grudnia 2024. Od tego momentu każda doba opóźnienia kosztuje wykonawcę 4 500 euro.

Koszt inwestycji wynosi w tej chwili 23,6 mln euro netto – mniej niż pierwotnie zakładano (26,1 mln euro), co wynika głównie z ograniczenia zakresu prac w fazie pierwszej.

Polacy też czekają

Nowa droga ma istotne znaczenie dla mieszkańców nie tylko Limassol, ale też Troodosu – w tym wielu Polaków, którzy mieszkają lub inwestują w górskich wsiach.

Ta trasa bardzo ułatwiłaby dojazd do domów w okolicach Moniatis czy Pano Platres – mówi pan Marek, który co tydzień jeździ tam z Limassol. – Ale jak zwykle, wszystko się przeciąga.

FAQ

Kiedy droga Limassol–Saittas zostanie otwarta?
Według planów – na początku czerwca 2025 roku. Pod warunkiem, iż wykonawca zakończy wszystkie poprawki.

Dlaczego są takie opóźnienia?
Pandemia, strajki, zmiany w planach i brak zatwierdzonych projektów – to główne powody przedłużeń.

Ile kosztuje wykonawcę to opóźnienie?
4 500 euro dziennie od 31 grudnia 2024 roku, aż do momentu zakończenia inwestycji.

Idź do oryginalnego materiału