Uprzedzenia i stronniczość
Nieuświadomione uprzedzenia i stronniczość wpływają na wydajność Twoją, twojego zespołu oraz całej firmy bez względu na to, czy o tym wiesz czy nie. Zrozum je, by uwolnić potencjał, tworzyć efektywne zespoły i inkluzywne organizacje.
Jesteśmy dobrymi ludźmi z dobrymi intencjami, podejmującymi decyzje na podstawie faktów… Co do zasady – tak. Niestety, w grę wchodzi dużo więcej, niż sobie uświadamiamy. Nasze mózgi nieustannie filtrują, sortują i wykorzystują skróty. W ten sposób radzią sobie z przytłaczającą ilością informacji, które do nas docierają każdego dnia. Te skróty są często miejscem, w które wkrada się uprzedzenie. jeżeli pozostawimy je poza kontrolą, mogą niekorzystnie wpłynąć na nasze podejmowanie decyzji oraz ograniczyć wydajność, innowacje i szanse tych, którymi zarządzamy.
Jak pokonać uprzedzenia i stronniczość
Jeżeli ktoś mówi, iż nie ma żadnych uprzedzeń, oznacza to tylko tyle, iż ich sobie nie uświadamia. Nasze mózgi kierują się nie tylko uprzedzeniami i preferencjami, ale również zmianą i rozwojem. To wymaga czasu i wysiłku, by wytworzyć nowe ścieżki neuronowe, sposoby myślenia i nawyki. To nie jest łatwe, ale możliwe. Dlatego eksperci z firmy szkoleniowej Franklin Covey napisali książkę dla liderów, którzy chcą rozwijać swoje przywództwo i świadomie pracować nad budowaniem bardziej inkluzywnych organizacji. Jest to również pozycja dla menedżerów, którzy pragną zrozumieć i skorygować własne samoograniczające przekonania. W dobie obecnej umiejętności interpersonalne i kompetencje miękkie zyskują na wadze. Sztuczna inteligencja nie zastąpi w nich człowieka. Dlatego potrzebni są liderzy, którzy to rozumieją. O tym, czym jest przywództwo oparte na empatii i jak je rozwijać, można przeczytać tutaj. Ale uprzedzenia mają wszyscy, więc w zasadzie wszyscy potrzebujemy takiej książki, by zmienić na lepsze nasze doświadczenia i relacje.
W książce „Nieuświadomione uprzedzenia i stronniczość” znajdują się kompletny czteroczęściowy program oraz ponad trzydzieści unikalnych narzędzi. Należą do nich m.in. arkusz przygotowawczy czy lista sposobów na przeformułowanie nieświadomych myśli. One pozwalają wydobyć tkwiące w nas uprzedzenia na powierzchnię i pracować nad nimi.
To, co niewidoczne dla oka, też jest ważne
Wszystko, co myślimy o sobie nawzajem i jak współdziałamy ze sobą, ma ogromny wpływ na sukces całej firmy. Badania pokazały, iż uprzedzenia (czy tendencje lub skłonności) mają wpływ na wyniki organizacji. Chodzi tutaj dosłownie o wszystko: od kultury, poprzez rekrutację, innowacyjność, aż po zyskowność. Uprzedzenia mogą utrudniać podejmowanie decyzji, sprawność działania, wprowadzanie innowacji i osiąganie wyników w pracy. Pracownicy, którzy czują się obiektem uprzedzeń, z trzykrotnie większym prawdopodobieństwem zatrzymają dla siebie swoje pomysły, pozostaną niezaangażowani i odejdą z pracy w ciągu roku.
Autorzy książki Pamela Fuller, Mark Murphy i Anne Chow zebrali wskazówki i narzędzia pozwalające:
- przeprogramować uprzedzenia
- rozwijać relacje
- tworzyć wysoce wydajne zespoły.
Dzięki rozpoznaniu uprzedzeń oraz położeniu nacisku na empatię i ciekawość świadomy lider może:
- wzmocnić zaufanie u członków zespołu
- uwolnić potencjał każdej napotkanej osoby
- wykorzystując umiejętności, których uczy ta książka, może poprawić własne wyniki, wyniki swoich zespołów oraz całej organizacji.
Dzięki tej pozycji liderzy, którzy zdecydują się poznać swoje nieuświadomione uprzedzenia, będą mogli znacząco wzmocnić zaufanie w swoich zespołach i swoje przywództwo.
O autorach
PAMELA FULLER jest w firmie FranklinCovey liderką tematu nieuświadomionych uprzedzeń. Jest wiodącą architektką rozwiązania organizacyjnego dotyczącego tego tematu i jedną z najważniejszych globalnych liderek sprzedaży w firmie. Swoją karierę rozpoczynała, pozyskując fundusze i zdobywając poparcie dla organizacji nonprofit. Po uzyskaniu tytułu MBA pracowała w Departamencie Obrony Stanów Zjednoczonych na stanowisku analityka do spraw różnorodności.
MARK MURPHY jest w firmie FranklinCovey starszym konsultantem. Przez ostatnie dwadzieścia pięć lat z sukcesami prowadził sesje szkoleniowe dla klientów. W tym czasie przez jedenaście lat był również partnerem-założycielem małej, butikowej firmy specjalizującej się w konsultingu z dziedziny zarządzania projektami.
ANNE CHOW we wrześniu 2019 r. została CEO w AT&T Business. Jako pierwsza kobieta na tym stanowisku i pierwsza w historii AT&T kolorowa kobieta na stanowisku CEO. Odpowiada za ponad 30 tysięcy pracowników, którzy łącznie obsługują 3 miliony klientów biznesowych z całego świata. Ma również zaszczyt być członkiem rady dyrektorów w firmie FranklinCovey.
Wydawnictwo: MT Biznes, cena 64,90 zł.