Nietypowy objaw u pociech w spektrum autyzmu. Psychologowie patrzą na sposób chodzenia tych dzieci

gazeta.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: Fot: shutterstock


Po czym można rozpoznać, iż dziecko wykazuje cechy ze spektrum autyzmu? Po jego wyglądzie? Niestety nie. Po zachowaniu? Jak najbardziej. A po czym konkretnie? Specjaliści wskazują na. sposób, w jaki porusza się pociecha, ale nie tylko.
Czym jest autyzm, a ściślej rzecz biorąc, spektrum autyzmu? Jest to nieneuronormatywność, czyli szereg nietypowych cech neurorozwojowych. Są one różne dla różnych osób, stąd w tej chwili używa się określenia spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorder, ASD), a nie po prostu autyzm. A po czym można rozpoznać, iż dziecko jest właśnie nieneuronormatywne? Psycholodzy wskazują szereg cech charakterystycznych dla osób w spektrum autyzmu, z czego jedną może być nietypowych chód. Jaki konkretnie? Zobaczcie sami.
REKLAMA


Zobacz wideo Jak rozpoznać, iż dziecko ma autyzm? "Układanie samochodzików w rzędzie, machanie rączkami"


Nietypowy sposób chodzenia dzieci. To może być oznaka nieneuronormatywności szkraba
Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć różnorodne, nietypowe zachowania. Jednym z nich może być sposób poruszania się. Jak podaje serwis W Spektrum Życia, szkraby takie mogą między innymi machać rękami, kręcić się wokół własnej osi czy kręcić stopami. Słowem, wykonują powtarzalne ruchy. Podobnie jest z chodzeniem. Choć oczywiście nie zawsze muszą występować, jak i nie zawsze muszą one oznaczać, iż dane dziecko jest nieneuronormatywne. W końcu takie powtarzalne ruchy wykonuje czasem każdy z nas, na przykład w mocno stresujących sytuacjach. Stąd, aby potwierdzić, iż pociecha jest w spektrum autyzmu, trzeba przeprowadzić szczegółowe badania, a także wziąć pod uwagę takie czynniki jak fazy rozwojowe, środowisko, w jakim się wychowuje oraz kto i jak się zajmuje szkrabem.


Po czym można poznać, iż dziecko nieneuronormatywne? Oto najważniejsze cechy
Dziecko, które jest w spektrum autyzmu, ma wiele nietypowych cech. Poza wyżej wymienionymi powtarzalnymi ruchami, które nie zawsze występują, są też inne. Są one następujące:


odmienny sposób inicjowania i utrzymywania relacji oraz komunikacji społecznej,
intensywne zaangażowanie w zainteresowania i pasje,
nietypowe reakcje na bodźce zmysłowe, np. dotykowe, słuchowe, zapachowe czy wzrokowe.


Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę z tego, iż dla wszystkich nieneuronormatywnego dziecka zestaw cech będzie inny, a czasem poza spektrum autyzmu mogą wystąpić też różne choroby czy zaburzenia, ale zarazem nie są one z nim w żaden sposób związane.
Idź do oryginalnego materiału