Z 439 techników zajmujących się perfuzją kliniczną, którzy brali udział w badaniu, 55,6 proc. przyznało, iż rozmawiało przez telefon komórkowy podczas operacji, a 49,2 proc. zgłosiło, iż wysyłało lub odbierało SMS-y.
Perfuzjonista odpowiada za obsługę sprzętu do krążenia pozaustrojowego, takiego jak płucoserce, podczas operacji na otwartym sercu lub innych zabiegów medycznych, w których konieczne jest sztuczne podtrzymanie lub tymczasowe zastąpienie funkcji krążeniowo-oddechowych pacjentów. W ciągu godziny krążenia pozaustrojowego kontroluje około 150 parametrów – w pracy musi reagować błyskawicznie. Bo bez sztucznego płucoserca nie da się przeprowadzić żadnej operacji na otwartym sercu. Dzięki niemu w organizmie chorego krąży natlenowana krew, chociaż jego serce nie pracuje.
Konieczne jest skupienie – perfuzjonista powinien być przy tym perfekcjonistą.
Czy tak jest?
Raczej nie.
Można o tym przeczytać w książce „Zakażenia miejsca operowanego” pod redakcją Tomasza Banasiewicza, Adama Bobkiewicza, Dominika A. Walczaka, Bartosza Mańkowskiego i Grzegorza Wallnera.
Autorzy w książce zwracają uwagę na wciąż marginalizowany i nieuporządkowany problem używania urządzeń elektronicznych, przede wszystkim telefonów.
– Nowsze technologie, w tym telefony i inne podręczne urządzenia elektroniczne, stały się wszechobecne. W wielu szpitalach zostały one zintegrowane z rutynową komunikacją szpitalną i służą jako punkty dostępu do danych i obrazów pacjentów. Choć mogą być przydatne i ważne, jeżeli są prawidłowo używane, niezdyscyplinowane korzystanie z tych urządzeń może zwiększyć rozpraszanie personelu medycznego. Niestety, nie są to jedynie teoretyczne ostrzeżenia – piszą autorzy, przytaczając dane z jednego z artykułów zamieszczonych w czasopiśmie „Perfusion” z września 2011 r., w którym przedstawiono wyniki badania ankietowego na temat korzystania z telefonów komórkowych przez techników perfuzyjnych.
Z 439 perfuzjonistów zajmujących się perfuzją kliniczną, którzy wypełnili ankietę, 55,6 proc. przyznało, iż rozmawiało przez telefon komórkowy podczas operacji, a 49,2 proc. zgłosiło, iż wysyłało lub odbierało SMS-y. jeżeli chodzi o korzystanie ze telefonów, 21 proc. przeglądało wiadomości elektroniczne, 15,1 proc. wchodziło na inne strony internetowe, a 3,1 proc. sprawdzało informacje lub posty zamieszczane w mediach społecznościowych.
W artykule podano również, iż 7,3 proc. techników przyznało, iż odrywanie uwagi od zabiegu poprzez używanie telefonu komórkowego ma negatywny wpływ na ich wydajność, a 33,7 proc., iż widziało innego perfuzjonistę korzystającego z telefonu komórkowego podczas operacji. Natomiast 78,3 proc. badanych wyraziło opinię, iż telefon komórkowy przez odwrócenie uwagi od zabiegu może stanowić potencjalnie poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjenta.
– Korzystanie z telefonów komórkowych przez personel zabiegowy jest poważnym problemem. Co więcej, robimy to, choć wiemy, iż nie powinniśmy – podkreślają autorzy.
Zaleca się, aby podczas korzystania ze telefonów na sali operacyjnej kierować się następującymi względami:
- Niezdyscyplinowane korzystanie ze telefonów na sali operacyjnej – do komunikacji głosowej, poczty elektronicznej czy transmisji danych zarówno przez chirurga, jak i przez innych członków zespołu chirurgicznego – może rozpraszać uwagę i zagrażać opiece nad pacjentem.
- Chirurdzy powinni brać pod uwagę obowiązki personelu sali operacyjnej i powstrzymywać się od niepotrzebnego angażowania go w czynności, w tym pomoc w komunikacji komórkowej, które mogłyby odwrócić uwagę od pacjenta lub prowadzenia zabiegu.
- Smartfony nie mogą zakłócać urządzeń do monitorowania pacjenta ani innych technologii wymaganych do opieki nad pacjentem.
- Jeśli to możliwe, członkowie zespołu operacyjnego, w tym chirurg operujący, powinni podczas operacji kontaktować się z otoczeniem wyłącznie możliwie jak najszybciej lub nagłym. Należy zminimalizować rozmowy osobiste. Wszystkie rozmowy telefoniczne powinny być możliwie jak najkrótsze.
- Jeśli to możliwe, połączenia przychodzące powinny być przekierowywane na telefon przewodowy, aby zminimalizować potencjalne rozpraszanie uwagi przez telefony.
- Jeśli to możliwe, połączenia przychodzące i transmisje danych powinny być przekazywane na pocztę głosową lub do pamięci. Dźwięk dzwonka powinien zostać wyciszony.
- Korzystanie z urządzeń elektronicznych i mobilnych oraz ich akcesoriów (takich jak słuchawki lub klawiatury) nie może naruszać integralności pola sterylnego. Należy zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć zbędnych dźwięków w okresie wprowadzania pacjenta do znieczulenia, gdy mogą one go rozpraszać i utrudniać rozpoczęcie znieczulenia.