
Początek roku szkolnego to istotny moment dla całej szkolnej społeczności – także dla nauczyciela współorganizującego kształcenie. Jego rola to nie tylko wsparcie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ale też partnerstwo z nauczycielami przedmiotowymi i budowanie mostów między wszystkimi stronami.
Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą się przydać na starcie:
1. Zacznij od organizacji i planowania
Przeanalizuj orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów i inne dostępne dokumenty – zwróć uwagę zwłaszcza na zalecenia i potrzeby. Ustal zasady współpracy z nauczycielem prowadzącym: omówcie podział ról, sposoby komunikacji i wspólne cele edukacyjne, razem planujcie działania w ramach IPET-u. Zadbaj o regularne konsultacje z pedagogiem, psychologiem, logopedą.
2. Poznawaj i wspieraj swoich uczniów
Diagnozuj uczniów, skup się przede wszystkim na ich możliwościach i mocnych stronach, identyfikuj trudności. Obserwuj ich funkcjonowanie w klasie i wspieraj adaptację w nowym środowisku. Wzmacniaj poczucie bezpieczeństwa i przynależności do zespołu klasowego. Wspieraj relacje rówieśnicze i projektuj działania integracyjne.
3. Buduj swój warsztat pracy
Gromadź zasoby dydaktyczne i terapeutyczne – materiały dostosowane do różnych stylów uczenia się (wizualne, dotykowe, interaktywne). Poznawaj komunikatory alternatywne, np. PCS, Mówik. Zorientuj się, jakie pomoce sensoryczne będą przydatne (np. piłki rehabilitacyjne, gniotki, słuchawki wygłuszające). Poznawaj aplikacje edukacyjne wspierające procesy poznawcze, umiejętności społeczne.
4. Zadbaj o rozwój zawodowy
Bierz udział w szkoleniach, webinarach i warsztatach – zwłaszcza pod kątem specyfiki niepełnosprawności i potrzeb swoich uczniów. Czytaj literaturę specjalistyczną i śledź nowości w obszarze edukacji włączającej. Wymieniaj się doświadczeniami z innymi nauczycielami współorganizującymi; przydatne mogą okazać grupy w mediach społecznościowych.
5. Wspieraj nauczycieli przedmiotowych
Dziel się z kolegami nauczycielami praktycznymi wskazówkami, np. jak uprościć polecenia, jak oceniać sprawiedliwie biorąc pod uwagę wkład pracy dziecka i jego możliwości. Pomóż dostosować materiały dydaktyczne lub formy sprawdzania wiedzy.
6. Buduj relacje z uczniem i jego rodziną
W pierwszych dniach skontaktuj się z rodzicami – przedstaw siebie, swoją rolę i pokaż gotowość do współpracy. Zachęcaj ucznia do otwartości – zbudowanie zaufania to fundament owocnej współpracy.
7. Nie zapomnij o sobie
Początki mogą być trudne i stresujące – miej świadomość własnych granic i potrzeb. Wymieniaj się doświadczeniem z innymi nauczycielami współorganizującymi i szukaj wsparcia w trudnych sytuacjach.
Początek roku szkolnego to intensywny, ale jednocześnie bardzo istotny czas. Twoja obecność w klasie ma ogromne znaczenie, a Twoje działania mogą znacząco wpłynąć na komfort i rozwój uczniów ze SPE oraz całej społeczności klasowej. Początek roku to również szansa na współpracę, refleksję i rozwój – zarówno uczniów, jak i całego zespołu nauczycielskiego. Dlatego warto podejść do tego okresu z otwartością, gotowością do działania i poznawania nowych rozwiązań.
Powodzenia!
Artykuł pt. Nauczyciel współorganizujący kształcenie na start, czyli porady na początek roku szkolnego opracowała: Edyta Maroszek – wieloletni nauczyciel współorganizujący kształcenie
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Nauczyciel współorganizujący kształcenie na start, czyli porady na początek roku szkolnego pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.