Najlepsze praktyki w projektowaniu UX

zenbox.pl 2 dni temu

Jak już wiemy z poprzednich artykułów, termin user experience powstał w latach 70 ubiegłego wieku, ma zatem naprawdę długą tradycję. Jak trafnie zauważa Wikipedia „okazało się, iż aby ludzie mogli korzystać z komputera osobistego (PC), należy zaprojektować go tak, żeby nie odzwierciedlał logiki maszyny, tylko logikę człowieka. Powoli łączono więc dyscypliny psychologii poznawczej z inżynierią.”

Wiele dekad badań i prac nad rozwojem UX pozwoliło opracować sprawdzone i skuteczne praktyki w zakresie projektowania zorientowanego na użytkownika. I o tych właśnie praktykach porozmawiamy dziś

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czym są dobra praktyki w UX
  • Omówienie 10 zasad
  • Podsumowanie

10 najlepszych praktyk w projektowaniu UX

Pomimo długiej historii i dynamicznego rozwoju, UX to dziedzina, która wciąż podlega stałym zmianom i ulepszeniom. Wszystko po to, aby sprostać potrzebom użytkowników i klientów.

Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, które każdy projektant czy osoba planująca projektowanie usługi czy produktu powinna znać i stosować.

Wyobraź sobie te zasady, jako najlepsze praktyki tworzenia wyjątkowych wrażeń użytkownika.

Ustal proces projektowania UX

Zanim rozpoczniesz projektowanie swojego produktu lub usługi, dokładnie zaplanuj cały proces. Na początek zapoznaj się z całą ścieżką, jaką pokonać będzie musiał użytkownik. Może do tego celu posłużyć się badaniami jakościowymi i ilościowymi. Pamiętaj również, iż projektowanie UX jest procesem iteracyjnym, polega zatem na powracaniu do każdego z kroków podczas prac nad produktem.

Zadbaj o stronę główną

Strona główna to wizytówka i przewodnik po Twojej usłudze czy produkcie. Będzie to pierwsze miejsce w jakie trafi użytkownik, zadbaj zatem w tym przypadku szczególnie o UX. Strona główna powinna wyjaśniać dokładnie czym i po co jest produkt, jak poruszać się po stronie i jak korzystać z dostępnych funkcji.

Prostota i spójność są ważne

Pamiętaj o złotej zasadzie projektowania – mniej znaczy więcej. Kiedy użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową, w kilka chwil są w stanie, nieświadomie ocenić jej UX. o ile strona jest „zapaćkana” niepotrzebnymi detalami, nieczytelna, zbyt dynamiczna – nie będzie dla użytkownika przyjazna. Zadbaj również o spójność, zarówno treści i obrazów, jak i komunikatów czy funkcjonalności.

Starannie projektuj formularze

Według badań użyteczności, przeciętny formularz płatności w sklepie internetowym posiada niemal 12 pól do wypełnienia, a użytkownicy…nienawidzą tego robić. Zaplanuj zatem formularze ostrożnie, unikaj niepotrzebnych pól i nie zmuszaj użytkownika do przewijania. To samo badanie wykazało, iż większość witryn mogłaby bez szkody zmniejszyć liczbę pól choćby o 60%.

Dostępność jest ważna!

O dostępności mogliście przeczytać już na naszym blogu. Temat jest bardzo ważny, nie tylko z punktu widzenia wartości i konwersji marki, ale przede wszystkim ze względów etycznych. Niestety, jest to kwestia przez cały czas niedoceniana i ignorowana – ponad 90% badanych witryn sklepów internetwocy posiada problemy z dostępnością.

Oprócz tego, iż jest to adekwatna rzecz do zrobienia, Twoja firma może mieć kłopoty, jeżeli nie będziesz przestrzegać standardów dostępności. W wielu krajach przestrzeganie przepisów dotyczących dostępności jest prawnie wymagane.

Wykonuj testy

Pamiętaj o testowaniu. Testujemy nie tylko gotowy projekt, ale również projekt w fazie budowy oraz gotowe i działające produkty. Pozwala to na wyłapanie potencjalnych problemów na każdym etapie funkcjonowania produktu. Nie bójmy się testów i zadbajmy o ich regularne wykonywanie – użytkownicy na pewno będą wdzięczni

Ułatwiaj nawigację

Nawigacja na stronie internetowej czy w aplikacji powinna pokazywać użytkownikowi: gdzie i po co jest, co zawiera witryna, jak znaleźć to czego użytkownik szuka i jak korzystać z produktu. Nawigacja powinna być przemyślana i intuicyjna. Dla użytkownika nie ma nic bardziej frustrującego niż bezskuteczne poszukiwanie czegoś, czego potrzebuj.e

Pamiętaj o UX w wersji mobilnej

Na pewno wiesz, iż już ponad połowa ruchu na stronach internetowych odbywa się dzięki urządzeń mobilnych. Zadbaj zatem o responsywność swojego produktu tak, aby strona czy aplikacja dobrze i gwałtownie działała na każdym urządzeniu.

Filtrowanie produktów

Jeśli projektujesz lub prowadzisz sklep internetowy, dobrze zaplanuj opcję filtrowania produktów na stronie. Ma to związek z jedną z poprzednich zasad, ale w przypadku sklepów internetowych ma znaczenie kolosalne – ludzie nie lubią bezskutecznie szukać, a jeżeli nie mogą znaleźć produktu na Twojej stronie, poszukają na innej. Ułatw zatem użytkownikowi odszukanie wymarzonego produktu

Prosta realizacja transakcji

Prawie 20% użytkowników porzuca koszyk ze względu na zbyt skomplikowane i niezrozumiałe procesy płatności. Wydawałoby się, iż jest to rzecz oczywista, ale warto zadbać o to, aby użytkownik czuł się komfortowo podczas wydawania swoich pieniędzy. Wyjaśnij wszystko dokładnie, poprowadź przez proces unikaj błędów.

Podsumowanie

Powyższe praktyki pomogą Ci zbudować i utrzymać produkt, który będzie lubiany przez użytkowników, a ich sympatia, przywiązanie i lojalność wpłyną pozytywnie na konwersję. UX nie został bowiem stworzony wyłącznie dla zasady – przez lata udowodniono, iż produkt łatwy i przyjazny lepiej i szybciej się sprzedaje.

Idź do oryginalnego materiału