Najciemniejsze sekrety COVID-19 wychodzą na jaw, ale w Kanadzie nikt nie wziął odpowiedzialności za ówczesną reakcję w ramach ochrony zdrowia publicznego.
Izba Reprezentantów USA zrobiła to, co Kanada powinna, ale prawdopodobnie tego nie zrobi. Specjalna Podkomisja ds. Pandemii Koronawirusa Komisja ds. Nadzoru i Odpowiedzialności sporządziła pełny raport na temat reakcji na COVID-19, aby ocenić, co poszło dobrze, a co źle, i uzyskać wnioski na wypadek przyszłych reakcji na pandemię.
Raport, opublikowany 4 grudnia 2024 r., ustalił, iż jest całkiem prawdopodobne, iż COVID-19 pochodzi z wycieku laboratoryjnego lub wypadku związanego z badaniami. Jednak rząd Chin, agencje w rządzie USA i niektórzy wpływowi ludzie w społeczności naukowej starali się ukryć fakty dotyczące pochodzenia wirusa.
Zgodnie z raportem amerykańskie Narodowe Instytuty Zdrowia sfinansowały badania nad dodatkowymi funkcjami wirusa w Instytucie Wirusologii w Wuhan. Badania nad zyskiem funkcji obejmują celowe zwiększenie zaraźliwości lub nasilenia namnażania wirusa w celu zbadania potencjalnych zagrożeń. W tym przypadku naukowcy zmodyfikowali koronawirusy, czyniąc je bardziej dotkliwymi dla człowieka i zaraźliwymi.
Oprócz zaniedbań w nadzorze nad badaniami naukowymi, komisja stwierdziła również poważne problemy z zarządzaniem finansowaniem reagowania na pandemię. Ustaliła, iż EcoHealth Alliance i dr Peter Daszak nigdy więcej nie powinni otrzymywać pieniędzy podatników ze względu na ich związek z tymi badaniami oraz ich niedbałe i oszukańcze praktyki w zakresie wymagań sprawozdawczych. Ich podejście było tak pozbawione adekwatnej procedury, iż Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony USA (DARPA) odrzuciła ich wniosek o dotację z 2018 r., powołując się na ryzyko związane z bezpieczeństwem biologicznym.
Komisja stwierdziła, iż gubernator Nowego Jorku Andrew Cuomo dopuścił do błędów w sztuce lekarskiej i zatuszował zgony w domach opieki. „Komunikaty naukowe muszą być jasne i zwięzłe, poparte dowodami i pochodzić od zaufanych osób, takich jak lekarze pierwszej linii leczący pacjentów” — stwierdziła komisja.
Zastosowane zasady ery pandemii również nie miały poparcia naukowego. Żadne dowody naukowe nie uzasadniały nakazu, aby zachować dystans sześciu stóp.
Zmiany poglądów urzędników służby zdrowia publicznego w kwestii nakazów noszenia maseczek jeszcze bardziej podważyły zaufanie społeczeństwa.
Były prezydent USA Joe Biden nie miał uprawnień do nakazania noszenia maseczek, a mimo to amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) opierały się na wadliwych badaniach, aby uzasadnić ograniczenia. Urzędnicy służby zdrowia publicznego muszą teraz pracować nad odzyskaniem zaufania, ponieważ obywatele „chcą być edukowani, a nie indoktrynowani”. Zaufanie między lekarzami a pacjentami również uległo erozji.
Niewłaściwe zarządzanie wykraczało poza przekazywanie komunikatów dotyczących zdrowia publicznego. Komitet stwierdził, iż reakcja na „pandemię COVID-19 była nękana przez niekontrolowane oszustwa, marnotrawstwo i nadużycia”. Sam program ochrony wynagrodzeń stracił co najmniej 64 miliardy dolarów na rzecz oszustów i przestępców. Oszukańcze wypłaty z tytułu ubezpieczenia od bezrobocia przekroczyły 191 miliardów dolarów. Programy kryzysowe Small Business Administration poniosły niepotrzebne straty w wysokości co najmniej 200 milionów dolarów.
Te oszałamiające straty były przewidywalnym skutkiem masowej interwencji rządu w gospodarkę. Ogromna skala oszustw podkreśla, jak źle zarządzane były działania pomocowe. Co gorsza, takie programy wypłat były konieczne tylko dlatego, iż ludzie nie mogli pracować. „Przepis nie może być gorszy od choroby, takiej jak surowe i zbyt szerokie blokady, które doprowadziły do przewidywalnej udręki i możliwych do uniknięcia konsekwencji” — zauważa komitet. Jedną z tych konsekwencji były o ironio gorsze ogólne wyniki zdrowotne.
Zamknięcie szkół podczas pandemii „będzie miało trwały wpływ na pokolenia”. Prawa obywatelskie zostały tymczasowo zawieszone. „Konstytucji nie można zawiesić w czasach kryzysu, a ograniczenia wolności sieją nieufność do zdrowia publicznego” – zauważają autorzy raportu.
Komitet skrytykował również Światową Organizację Zdrowia (WHO), nazywając jej raport na temat źródeł COVID-19 niekompletnym, wprowadzającym w błąd i powtarzającym propagandę Komunistycznej Partii Chin. Ostrzegł ponadto, iż projekt traktatu pandemicznego WHO — zainicjowany w 2021 r. w celu rozwiązania problemów ujawnionych przez COVID-19 i poprawy globalnej koordynacji w przyszłych kryzysach zdrowotnych — nie naprawia podstawowych problemów organizacji i „może zdecydowanie zaszkodzić Stanom Zjednoczonym.
Niepowodzenia w nadzorze naukowym dotyczyły również testów. Komitet stwierdził, iż testy COVID-19 były głęboko wadliwe, a CDC świadomie udostępniało wczesne zestawy testowe o wysokim wskaźniku niepowodzeń.
Raport wykazał kilka pozytywnych aspektów reakcji rządu. Na przykład międzynarodowe ograniczenia w podróżach wprowadzone przez administrację Trumpa opóźniły wczesne rozprzestrzenianie się pandemii. Komisja stwierdziła również, iż Operation Warp Speed, która przyspieszyła produkcję szczepionek, była inicjatywą ratującą życie, którą należy naśladować w przyszłości. Jednak raport skrytykował administrację Bidena za fałszywe wyolbrzymianie skuteczności szczepionek przeciwko COVID-19.
Jednym z najbardziej alarmujących odkryć było to, jak polityka ery pandemii ignorowała relacje lekarz-pacjent. Urzędnicy służby zdrowia publicznego odrzucili lub zakazali alternatywnych podejść i metod leczenia, w tym stosowania leków na receptę niezgodnie z przeznaczeniem, co wcześniej było powszechną praktyką wśród lekarzy. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) i inne agencje fałszywie sugerowały, iż iwermektyna jest przeznaczona wyłącznie dla koni i krów, pomimo jej długiej historii stosowania u ludzi.
Zignorowano również naukowy konsensus dotyczący naturalnej odporności. Pomimo wyraźnych dowodów na to, iż osoby, które wyzdrowiały z COVID-19, nabyły odporność, urzędnicy służby zdrowia publicznego skoordynowali wysiłki, aby stłumić ten fakt i uciszyć odmienne opinie.
Wprowadzenie obowiązkowych szczepień i paszportów szczepionkowych nie miało podstaw naukowych, „spowodowało ogromne szkody uboczne i najprawdopodobniej odniosły skutek przeciwny do zamierzonego.”. Zaszkodziły również gotowości armii USA. Podczas gdy komisja stwierdziła, iż szczepionki przeciwko COVID-19 są „w dużej mierze bezpieczne i skuteczne”, podkreśliła również, iż „mają działania niepożądane, które należy dokładnie zbadać”.
System zgłaszania niepożądanych zdarzeń poszczepiennych (VAERS) okazał się niewystarczający i nieprzejrzysty, potencjalnie pomijając ważne sygnały bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku schorzeń neurologicznych. Tymczasem CDC stworzyło nowy system nadzoru nad szczepionkami przeciwko COVID-19, ale nie udało mu się zachować pełnej przejrzystości w kwestii udostępniania danych. Rząd przez cały czas niewłaściwie rozpatruje roszczenia dotyczące obrażeń poszczepiennych, nie rozpatrując spraw w sposób wydajny, uczciwy i przejrzysty.
Te najważniejsze informacje to tylko rzut oka na 557 stron raportu.
Niestety, Kanada wciąż czeka na własne rozliczenie. Poza kilkoma ograniczonymi badaniami przeprowadzonymi przez Parliamentary Budget Officer, National Citizens Inquiry i raportem z Alberty, nie przeprowadzono żadnych analiz.
Jak długo jeszcze Kanadyjczycy mają czekać na odpowiedzi?
Lee Harding jest pracownikiem naukowym Frontier Centre for Public Policy.
Dowiedz się więcej na temat COVID-19, nadużycia władzy, Chin
Poglądy, opinie i stanowiska wyrażane przez naszych felietonistów i współpracowników są wyłącznie ich własnymi i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy naszej publikacji.
© Troy Media
—