Coraz więcej pojazdów MPK Łódź, a także przystanków komunikacji miejskiej, dostosowanych jest do potrzeb osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy niskopodłogowe, urządzenia głośnomówiące czy system informacji zewnętrznej.
Wszystkie autobusy MPK Łódź od kilku lat są już wyłącznie niskopodłogowe, co znacznie ułatwia korzystanie z nich osobom starszym i osobom z niepełnosprawnościami. Dodatkowo autobusy posiadają także tzw. „przyklęk”, czyli obniżenie progu wejścia przy dojeździe do przystanku. W przypadku tramwajów MPK Łódź niską podłogę ma ponad połowa wyjeżdżających na miasto składów. Co więcej, miejski przewoźnik systematycznie wymienia najstarsze wagony 805Na (posiadające stopnie przy wejściu) na te niskopodłogowe. Większość pojazdów MPK Łódź posiada także specjalne przyciski dla osób z niepełnosprawnościami. Po jego wciśnięciu kierowca pomaga osobie potrzebującej dostać się do autobusu. Kierowcy mogą również otworzyć specjalną rampę, która ułatwia wjechanie wózkiem do pojazdu.
Urządzenia głośnomówiące
Aby ułatwić podróżowanie osobom słabowidzącym i niewidomym w pojazdach MPK Łódź znajdują się urządzenia głośnomówiące, które informują o kierunku jazdy i kolejnym przystanku na trasie. Na przystankach dostępny jest także system informacji zewnętrznej uruchamiany m.in. pilotem. W ostatnich przetargach na zakup pojazdów dla MPK Łódź został zawarty wymóg o oznakowaniu elementów wyposażenia taboru alfabetem Braille’a, w tym przycisków do obsługi drzwi.
Przystanki MPK Łódź
Podróżowanie osobom z niepełnosprawnościami ułatwia również infrastruktura torowo-drogowa. Podczas miejskich inwestycji wykonywane są podwyższone perony przystankowe MPK Łódź, które ułatwiają osobom z ograniczoną zdolnością ruchową korzystanie z komunikacji miejskiej. Modernizując przystanki zapewnia się również odpowiednie ścieżki naprowadzające w nawierzchni dla osób niewidomych i słabowidzących.
Drzwi w drzwi
W MPK Łódź działa także Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych. Świadczy on usługi przez siedem dni w tygodniu, w godzinach 6:00 – 22:00, w systemie „drzwi w drzwi”. Jego pracownicy każdego dnia dowożą dzieci do szkół i ośrodków rehabilitacyjnych a dorosłych z niepełnosprawnościami do pracy, przychodni i szpitali.