Czas trwania: 45 minut
Uczniowie: dla uczniów klas VI-VIII SP (w tym uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim)
Cele zajęć:
Po zajęciach uczeń:
- potrafi odpowiedzieć na pytanie: kto to jest autorytet,
- potrafi wymienić podstawowe cechy autorytetu,
- posiada pragnienie naśladowania pozytywnych cech autorytetu,
- ma świadomość potrzeby istnienia autorytetów w życiu.
Metody i formy pracy:
- dyskusja,
- burza mózgów,
- mini-wykład, metoda pokazowa,
- praca grupowa i indywidualna.
Przebieg zajęć:
1. Wstęp – powitanie uczniów i wprowadzenie do zajęć – 5 min
Krótka definicja autorytetu:
Autorytet to osoba bądź instytucja cieszące się szczególnym uznaniem innych. Posiada charyzmę, cechy przywódcze, jest prawdomówna oraz inteligentna. Autorytet to ktoś godny zaufania, może być inspiracją dla pozostałych, ma dobry wpływ na postępowanie innych. Autorytet stanowi dla innych wzór do naśladowania.
2. Pokaz filmu pt. Ekstremalni i dyskusja – 30 min
Materiały: komputer, głośniki
- Pokaz filmu i obserwacja reakcji uczniów: https://www.youtube.com/embed/XK-70QC_n7k
- Po pokazie prowadzący zadaje uczniom pytania i zachęca do wypowiedzi, uważnie słucha ich refleksji na temat cech autorytetu.
Kto był w filmie autorytetem i dlaczego?
Jakie cechy miał autorytet?
Czy autorytet adekwatnie zareagował na błędy ucznia?
3. Podsumowanie cech autorytetu – tworzenie plakatu – 5 min
Materiały: arkusz szarego papieru, kolorowe markery
Uczniowie rysują na papierze kontur sylwetki człowieka i umieszczają w jego obrębie cechy autorytetu.
4. Zakończenie – zachęcenie do refleksji i uświadomienie potrzeby posiadania autorytetu – 5 min
- Prowadzący zadaje uczniom pytanie, krótka dyskusja:
Czy w ich życiu istnieją autorytety, a jeżeli nie, to czy warto ich poszukiwać i je naśladować?
Źródła:
- https://www.youtube.com/embed/XK-70QC_n7k, 20.03.2023
- https://polszczyzna.pl/autorytet-co-to-znaczy-definicja-synonimy-przyklady/, 20.03.2023
Autor: Monika Klos – psycholog szkolny – Czytelniczka Portalu