
Data: 06.11.2024 r.
Blok tematyczny: Na wsi
Temat dnia: Mieszkańcy wiejskiego podwórka
Cele główne zajęć:
- Poznanie mieszkańców zagrody wiejskiej.
- Poznanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta wiejskie.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania.
Cele szczegółowe – dziecko:
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta mieszkające na wsi.
- Naśladuje odgłosy wydawane przez zwierzęta wiejskie.
- Koncentruje uwagę na treści wiersza.
- Zna produkty jakie otrzymuje człowiek z hodowli krowy.
- Czyta globalnie nazwy zwierząt (kura, kogut, krowa, owca, indyk, kot, pies).
- Dopasowuje wyraz do obrazka.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Potrafi zgodnie współdziałać w grupie.
Metody:
czynna, słowna
Formy pracy:
grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
puzzle, plansze z zagadkami, plansze z nazwami zwierząt i ich odgłosami, piosenka „Na podwórku koło bramy”, ilustracja wiejskiego podwórka, treść wiersza „Na wsi”, obrazki zwierząt z wiejskiej zagrody, ilustracje kurnika, stajni, chlewika, obory, budy, nazwy zwierząt wiejskich, rysunek kury, słomki, ziarenka z kartek, kosz wiklinowy, mleko, jajko, śmietana, jogurt, ser, jabłko, kiełbasa, marchew, obrazek z krową, kostka do gry, łaty, blender, produkty spożywcze potrzebne do wykonania koktajlu (mleko, jogurt naturalny, owoce)
Przebieg zajęć
1. Przywitanie piosenką: Wszyscy są, witam was, zaczynamy – już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!
2. Układanie puzzli i rozszyfrowanie tematu zajęć – wiejskie podwórko.
3. Rozwiązywanie zagadek oraz słuchanie odgłosów zwierząt wiejskich.
4. Wspólne śpiewanie piosenki „Na podwórku koło bramy” oraz rozmowa na jej temat.
- Kto brał udział w rozmowie?
- Jak nazywa się dziecko krowy/owcy/świni/kobyły?
- Dokąd wymknęły się zwierzątka?
- Kto wystraszył zwierzątka?
5. Omówienie ilustracji: „Wiejskie podwórko” oraz rozmowa na jej temat.
- Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
- Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi?
- Które mają rogi?
6. „Na wsi” – wiersz A. Bober.
Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Maja ją także zwierzęta. Uwierzycie?
I w swoich domach kochają się niesamowicie.
W stajni koniki,
Świnki w chlewiku,
W oborze krówki,
A kury w kurniku.
Wszystkie te zwierzęta na wsi mieszkają,
Jedzą, pracują i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje, czy niczego im nie brakuje.
Rozmowa na podstawie wiersza, kierowana pytaniami nauczyciela.
- O jakich zwierzętach była mowa w wierszu? – dopasowanie nazw zwierząt do obrazków.
- Jak nazywa się dom konia, świni, kury? – dopasowanie zwierząt do ich domów.
- Kto opiekuje się tymi zwierzętami?
- Jak wygląda praca gospodarza?
7. Ćwiczenie oddechowe „Karmimy kurkę” – Przenoszenie dzięki słomki papierowych ziarenek z kartki na rysunek kury.
8. Rozwiązywanie zagadki:
Mam dwa rogi, łaty mam
zdrowe mleko daję wam. /krowa/
9. Zabawa matematyczna „Ile łat ma krowa?”.
Dziecko rzuca kostką i nakleja na krowę tyle łat, ile oczek wskazuje kostka.
Co nam daje krowa? /mleko/
10. Zabawa „Dojenie krowy”.
Nauczyciel przynosi gumowe rękawiczki, w rękawiczkach robi wcześniej maleńkie dziurki. Wypełnia rękawiczki mlekiem i mocuje do rysunku krowy. Następnie dziecko „doi” krowę.

11. Wskazywanie produktów pochodzących z mleka.
Na ławce stoi wiklinowy kosz. Nauczyciel prosi dzieci, aby wyjęły z niego tylko te produkty, które powstały z mleka od krowy.
12. Koktajl mleczno-owocowy.
- Prezentacja z użyciem projektora na temat: jak przygotować koktajl mleczno-owocowy?
- Przygotowanie i omówienie składników potrzebnych do przygotowania koktajlu.
- Zaprezentowanie owoców, poznawanie ich wielozmysłowo.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Krojenie owoców.
- Przygotowanie koktajlu przy użyciu miksera i blendera.
- Porządkowanie miejsca pracy.
- Wspólne spożywanie deseru.
13. Podsumowanie.
Na dywanie leżą sylwety krów – wesołej i smutnej. Dzieci, którym zajęcia się podobały, stają przy krowie wesołej, a którym się nie podobały – przy smutnej.
Mieszkańcy wiejskiego podwórka – scenariusz zajęć opracowała: Paulina Matras – Czytelniczka Portalu
Post Mieszkańcy wiejskiego podwórka – scenariusz zajęć pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.