Temat: Maska karnawałowa jako element stroju balowego.
Uczestnicy:
Klasa IV SP, uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawność ruchowa, zespół Downa, wodogłowie).
Cel główny:
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej i indywidualnych zdolności twórczych.
Cele operacyjne:
- Zapoznanie ze sposobami dekorowania maski karnawałowej.
- Rozwijanie słownictwa związanego z balem karnawałowym.
- Usprawnianie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Metody pracy:
- słowna: pogadanka
- oglądowa: pokaz
- działań praktycznych
Środki dydaktyczne:
- wcześniej przygotowane maski karnawałowe
- szablony masek, gumki
- klej, brokat, kolorowy papier, bibuła, nożyczki, pędzelki
- stroje balowe dla dzieci, nakrycia głowy – korony, kapelusze
- korale do nawlekania, wieszaki, serwetki
- płyta CD – J. Strauss „Walce wiedeńskie”
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów i zapoznanie z celem zajęć (nawiązanie do treści oglądanego wcześniej filmu
pt. „Karnawał w przedszkolu”).
2. Prezentacja przygotowanych wcześniej masek karnawałowych, strojów balowych i nakryć głowy.
3. Omówienie sposobu ozdabiania maski. Zapoznanie z potrzebnymi materiałami plastycznymi (brokat, gotowe elementy papierowe) i przypomnienie techniki klejenia.
4. Ozdabianie masek karnawałowych przez uczniów z pomocą nauczyciela.
5. Wybór strojów balowych i nakryć głowy przez dzieci. Przymierzanie wybranych rzeczy.
6. Pokaz gotowych strojów balowych.
7. Sesja zdjęciowa.
8. Wspólny taniec w kole przy muzyce J. Straussa „Walce wiedeńskie”.
9. Sprzątanie stanowisk pracy.
10. Ocena pracy uczniów. Rozmowa na temat tego, co najbardziej podobało się podczas zajęć.
Autor: Renata Lipińska – Czytelniczka Portalu