„Mamy głos. Usłysz go!” – to hasło przewodnie kampanii społecznej dotyczącej uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu obywatelskim. Jej pomysłodawcą jest Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa „Tęcza”. W ramach akcji powstał spot z udziałem beneficjentów krakowskiej organizacji pozarządowej. Na najbliższe dni przewidziane są kolejne działania, które powinny obalać mity dotyczące OzN. Aktywności te stanowią część projektu realizowanego od ubiegłego roku.
12 maja została zainaugurowana kampania społeczna „Mamy głos. Usłysz go!”. Z tej okazji w Krakowie odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Stowarzyszenia, uczestników akcji oraz jej twórców. Spotkanie zostało zorganizowane w kawiarni Społeczna Kaffka, gdzie od 2023 r. pracują osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
– Chcemy dbać o to, aby osoby z zespołem Downa były obecne w życiu obywatelskim i społecznym. Mamy poczucie, iż tak do końca nie jest. Mimo wszystko ich głos jest troszkę spychany na bok. W ich imieniu raczej często się wypowiadamy, niż dajemy im prawo do zabierania głosu – powiedziała podczas otwarcia konferencji Agata Krzyżek-Gola, managerka Stowarzyszenia „Tęcza”.
Organizacja postanowiła więc przygotować kampanię społeczną, nawiązując współpracę z agencją Ancymony (*ancy). Przekaz działań skierowanych do odbiorców dotyczy sytuacji OzN. One mają prawo wyborcze, a także prawo do uczestnictwa w życiu kulturalnym, obywatelskim i społecznym. Natomiast w debacie publicznej są zwykle pomijane.
– Trzeba też oddać głos naszym coraz starszym dzieciom. Bo o ile rozmawiamy o decyzyjności, autonomii, niezależności, to my nie możemy wiecznie o tym mówić. To one mają o tym powiedzieć i same o to zawalczyć – zaznaczyła Grażyna Banach-Kociołek, prezeska zarządu Stowarzyszenia „Tęcza”.
Osoby z niepełnosprawnością były zaangażowane w proces tworzenia kampanii społecznej. Pracowały m.in. nad scenariuszem spotu, w którym są pierwszoplanowymi postaciami (https://www.youtube.com/embed/ofw4A5z05jE). Ponadto uczestniczyły w sesji zdjęciowej, dzięki czemu powstały materiały nawiązujące do plakatów wyborczych. Przy czym nie wyrażają poparcia dla jakiejś partii politycznej czy kandydata na prezydenta RP. Przedstawiają za to swoje postulaty, m.in. „Bezpieczeństwo w sieci”, „Równy dostęp do nauki i pracy”, „Chcemy pokoju”, „Więcej tlenu, mniej smogu” czy „Zdrowe jedzenie w normalnej cenie”.
– Na najbliższe dni mamy zaplanowaną publikację postów w mediach społecznościowych, aby obalać mity dotyczące osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się też rolki z postulatami wypracowanymi przez uczestników naszych warsztatów. Chcemy, żeby jak najwięcej ludzi mogło zweryfikować swoje poglądy na temat niepełnosprawności czy wiedzy o funkcjonowaniu OzN – dodała managerka Stowarzyszenia „Tęcza”.
Kampania społeczna stanowi część projektu realizowanego od ubiegłego roku, sfinansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności. W ramach tego przedsięwzięcia odbyły się warsztaty z pisania łatwych tekstów. Propozycja była skierowana do przedstawicieli instytucji oraz organizacji pozarządowych. Z kolei dorosłe osoby z niepełnosprawnością zaproszono do powstającej grupy self-adwokatów, którzy mają wypowiadać się w imieniu swojego środowiska.
Natomiast na początku 2024 roku, jeszcze przed rozpoczęciem ww. projektu, Stowarzyszenie podjęło działania przed wyborami samorządowymi. Wówczas osoby z zespołem Downa przeprowadziły cykl rozmów z kandydatami na prezydenta Krakowa.
– Marzymy o tym, żeby politycy zaczęli w OzN dostrzegać wyborców, którzy również mają swoje sympatie i antypatie polityczne, a także swoje zdanie. Zależy nam na tym, żeby w komunikacie kierowanym do wszystkich obywateli posługiwali się językiem prostym, zrozumiałym dla wszystkich. Edukacja jest potrzebna, również wśród decydentów – podsumowała Agata Krzyżek-Gola.
Zobacz galerię…
Marcin Gazda, fot. autor, mat. prasowe Stowarzyszenia „Tęcza”
Spot: https://www.youtube.com/embed/ofw4A5z05jE
Data publikacji: 17.05.2025 r.