Nie jest zaskoczeniem, iż Polacy bardzo chętnie sięgają po leki OTC. Dowodzą tego wyniki kontroli NIK „Nadzór nad dopuszczeniem i obrotem lekami bez recepty w świetle bezpieczeństwa pacjentów”. W latach 2019-2023 wartość sprzedaży leków ogółem i leków OTC w obrocie aptecznym wynosiła 188,07 miliardów złotych. Leki dostępne bez recepty stanowiły 44,46% tej kwoty (83,62 mld zł). Rosnąca sprzedaży idzie w parze z rosnącym odsetkiem zatruć. W 2022 roku, w porównaniu do 2020 r., nastąpił wzrost o ponad 76% liczby osób w wieku 12-18 lat, które leczono z powodu zatrucia lekami. Natomiast koszty leczenia zatruć wzrosły po ponad 45%. Ponadto w raporcie kontroli NIK zwrócono uwagę na problem łatwego dostępu leków OTC, które zawierają substancje psychotropowe. Mowa tu o dekstrometorfanie, kodeinie i pseudoefedrynie. W latach 2019-2023 nie podjęto systemowych działań skutecznego nadzoru obrotu produktami leczniczymi OTC zawierającymi wspomniane substancje czynne. Dlatego GIF zaangażował się w kampanię społeczną „Leki to nie słodycze”.
Cele kampanii „Leki to nie słodycze”
– Leki OTC odgrywają istotną rolę w utrzymaniu zdrowia i są powszechnie stosowane przez obywateli, ale należy przyjmować je odpowiedzialnie. Wszyscy musimy pamiętać, iż to nie słodycze – to produkty lecznicze o profilu korzyści i ryzyka. Podobnie jak leki na receptę — wyjaśnił Robert Nisticò, prezes Włoskiej Agencji Leków (AIFA).
- Czytaj również: Leki bez recepty coraz chętniej kupowane w aptekach internetowych
Kampania społeczna zorganizowana przez sieć zrzeszającą krajowe organy ds. leków w Europie miała przypomnieć o najistotniejszych zasadach bezpieczeństwa dotyczących korzystania z leków OTC. Pacjenci nie mogą zapominać o poniższych kwestiach:
- Zawsze należy czytać ulotkę dołączoną do opakowania.
- W każdym przypadku trzeba przestrzegać zalecanego maksymalnego czasu stosowania.
- Bezwzględnie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, jeżeli objawy utrzymują się dłużej.
Zaangażowanie GIF w kampanię było czymś naturalnym i wpisującym się w misję tej instytucji. Dlatego też w dniach 15-19 września 2025 roku w mediach społecznościowych GIF publikowano infografiki nawiązujące przesłania akcji „Leki to nie słodycze”.
Źródła:
- https://www.prawo.pl/zdrowie/leki-to-nie-cukierki-kampania-informacyjna-gif,534982.html
- https://www.aifa.gov.it/en/-/-i-farmaci-non-sono-caramelle-.-campagna-europea-per-promuovere-l-uso-responsabile-dei-medicinali-da-banco
- http://www.gov.pl/web/gif/leki-to-nie-slodycze–wspolna-europejska-kampania-na-rzecz-odpowiedzialnego-stosowania-lekow-dostepnych-bez-recepty
©MGR.FARM