Konsultacje wewnątrzszpitalne. Jak skutecznie wezwać specjalistę?

termedia.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: 123RF


Uzyskanie w szpitalu pilnej konsultacji innego specjalisty graniczy z cudem. Oficjalna droga to telefon do dyżurki, a nieoficjalna – zdobycie prywatnych komórek kolegów specjalistów z innych dziedzin. Oba rozwiązania zwykle kończą się fiaskiem. Jak w takim razie gwałtownie i skutecznie wezwać lekarza specjalistę, aby skonsultował pacjenta?



  • Komunikacja między lekarzami poszczególnych oddziałów to priorytet w codziennym funkcjonowaniu placówki medycznej. Od tego, czy sprawnie działa, często zależy zdrowie pacjentów
  • W teorii, w codziennej praktyce klinicznej, lekarze konsultują swoich pacjentów u specjalistów z innych dziedzin. W praktyce uzyskanie pilnej opinii drugiego lekarza to niemal „mission impossible”
  • Oficjalny kanał komunikacji między lekarzami to telefon na numer stacjonarny danej dyżurki. Aby był skuteczny, potrzebne jest obsadzenie dyżuru lekarza danej specjalności. Nieoficjalny – to zdobycie prywatnego numeru kolegi – medyka innej specjalności
  • W wielu przypadkach wystarczyłoby jedno połączenie, aby skonsultować pacjenta i nie obciążać dodatkowo, zupełnie niepotrzebnie, lekarza z innego oddziału
  • Brak sprawnego przepływu informacji frustruje lekarzy. Może też negatywnie odbić się na bezpieczeństwie i zdrowiu pacjentów
  • Rozwiązaniem byłoby wdrożenie ujednoliconego systemu komunikacji szpitalnej i opracowanie jawnego podziału zadań. Warunkiem efektywności – ich respektowanie przez wszystkich lekarzy
Idź do oryginalnego materiału