Hej ! Z tej strony Maja i dziś poruszę temat przydatny dla wszystkich studenta fizjoterapii i nie tylko. W trakcie studiów przewija się wiele zajęć praktycznych gdzie forma zaliczenia polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu zajęć ruchowych dla waszej grupy. Brzmi strasznie? Na początku może i tak, ale zaraz pokażę wam, iż pracując na jednej konkretnej bazie każdy konspekt będzie dla was wiele łatwiejszy.
Co to konspekt i dlaczego potrzebuję go zrobić?
Konspekt to nic innego jak coś w stylu planu przebiegu zajęć, gdzie rozpisujemy dane czynności/zadania, ale nie tylko. Jest on niezbędny do przeprowadzenia takich zajęć. W moim przypadku konspekt był wymagany przez prowadzącego, był on oddawany do wglądu i często miał wpływ na całościową ocenę z takiego zaliczenia.
Przykładowy konspekt zajęć ruchowych
1. Wprowadzenie
Na początku musimy napisać tytuł konspektu, uwzględniamy tam informację jakie zajęcia będziemy przeprowadzać np.
KONSPEKT ZAJĘĆ GRUPOWYCH – TRENING OGÓLNOUSPRAWNIAJĄCY
Obok tytułu podpisujemy siebie i inne osoby o ile projekt powstaje w grupie.
W tym momencie chciałoby się przejść do konkretów, ale nie tak szybko… ;). Następną rzeczą, którą wpisujemy są:
- krótki opis zajęć– czego dotyczą, jakie grupy ćwiczeń zastosujemy i dodatkowo możemy dopisać informacje takie jak np. Każde ćwiczenie wykonujemy we własnym zakresie, o ile dany ruch powoduje ból lub dyskomfort informujemy o tym prowadzącego lub nie wykonujemy ćwiczenia.
- ilość osób biorąca udział w zajęciach
- grupa wiekowa, dla której są one przeznaczone
- wymagany sprzęt, którego będziemy używać np. Maty, ciężarki 1kg, gumy oporowe, piłki itd.
- termin zajęć
- miejsce odbycia zajęć
2. Rozpoczęcie zajęć
Przed rozpoczęciem opisywania ćwiczeń wpisujemy wstęp do przebiegu zajęć, gdzie możemy zaangażować grupę do ich przygotowania np.
Uczestnicy zajęć biorą maty i wszystkie niezbędne akcesoria i ustawiają się w dowolnych miejscach na sali pilnując, aby nikt sobie nie przeszkadzał w trakcie ćwiczeń i miał wystarczająco miejsca.
Dodatkowo możecie zaplanować w konspekcie przywitanie z grupą i wyjaśnienie czym będzie dzisiejszy trening/zajęcia.
W opisie ćwiczeń uwzględniamy 3 podstawowe etapy:
- ROZGRZEWKA – tutaj oprócz wypisania ćwiczeń możecie opisać pokrótce czemu służy, do czego ma przygotować grupę.
- CZĘŚĆ GŁÓWNA – w niej opisujemy ćwiczenia, ilość powtórzeń, potrzebny sprzęt do wykonania.
- WYCISZENIE – będzie to sekcja końcowa, możecie tutaj zastosować stretching, ćwiczenia oddechowe lub relaksację. Na przykładzie relaksacji możecie opisać, że:
Grupa kładzie się na matach, przygaszacie światło i np. włączacie muzykę relaksacyjną. Dopiszcie również, iż wyciszenie służy temu, by pomóc uczestnikom prawidłowo wrócić do spoczynkowego tętna i przygotować organizm do zakończenia treningu.
3. Zakończenie
W zakończeniu warto tak samo jak na początku zaangażować grupę, napisać, że:
Każda osoba zabiera swoje przybory i odkłada je na miejsce. Uwzględnijcie pożegnanie z grupą i zapytanie jej o samopoczucie po treningu.
Podsumowanie
Tak napisany konspekt na pewno doda kilka punktów do wyższej oceny :). Nie bójcie się uwzględniać istotne dla was szczegóły, to świadczy o waszym podejściu do pracy. Taka formuła u mnie sprawdza się od początku studiów i ułatwia mi przeprowadzenie zajęć zgodnie z planem.
1 RZECZ, KTÓRĄ WARTO ZABRAĆ ZE SOBĄ
Przygotowałam dla Ciebie gotowy konspekt, który na pewno ułatwi Ci pracę podczas Twoich zaliczeń.