Konspekt zajęć wstępnych w klasie terapeutycznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 dzień temu

Konspekt zajęć wstępnych w klasie terapeutycznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami (zaburzenia ze spektrum autyzmu i/lub niepełnosprawność ruchowa)

Data:

Czas: 45 minut

Klasa:

Prowadzący:

Pomoc nauczyciela:

Temat: Zajęcia wstępne – ustalenie pogody, obecności, kalendarza. Zapisanie notatki w zeszycie.

Cele ogólne:

  • przygotowanie uczniów do pracy przez wytworzenie odpowiedniej atmosfery
  • izolowanie zainteresowań pobocznych
  • wprowadzenie/podtrzymywanie zbiorowego rytmu pracy
  • nadanie impulsu do rozpoczęcia zaplanowanych czynności
  • obserwacja pogody
  • poznanie/doskonalenie jednostek czasu, dni tygodnia, miesięcy
  • wypracowanie/doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej

Cele operacyjne:

Uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, użytkownik komunikacji alternatywnej, w fazie wprowadzania urządzenia Quicktalker 7:

  • przywołana podchodzi do tablicy, dotyka symbolu przestrzenno-dotykowego, wysłuchuje komunikatu nauczyciela
  • zajmuje miejsce przy biurku po sygnale zapowiadającym prace w zeszycie
  • z pomocą nauczyciela (podpowiedzi fizyczne/gesty) przykleja wskazane elementy do zeszytu
  • utrzymuje wspólne pole uwagi przez 3-5 sekund, wysłuchując komunikatów nauczyciela
  • z pomocą nauczyciela (podpowiedzi fizyczne) korzysta z planu ukazującego ilość czynności, jaką ma do wykonania (po wykonaniu danej czynności odczepia element i wkłada do pojemnika)
  • po zakończeniu pracy, wraz z nauczycielem, chowa zeszyt do szafki
  • podchodzi do tablicy, wysłuchuje komunikat nauczyciela wsparty gestem koniec

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością ruchową, posługujący się osobistym narzędziem komunikacyjnym wysokiej technologii CoughDrop:

  • zdejmuje symbole z tablicy
  • umieszcza je w stosownym miejscu w segregatorze
  • podaje aktualny dzień tygodnia, dzień wcześniejszy oraz następny
  • podaje nazwę miesiąca
  • podaje dzień miesiąca lub oczekuje na wsparcie nauczyciela/kolegów
  • prowadzi obserwację pogody oraz nazywa aktualne warunki atmosferyczne
  • wybiera stosowny symbol i zaznacza go na tablicy
  • prowadzi rundkę emocji: podchodzi do partnerów komunikacyjnych, zwraca się do nich bezpośrednio, pytając o ich samopoczucie, oczekuje na odpowiedź, zaznacza stosowny symbol na tablicy

Pozostali uczniowie:

  • przysłuchują i przypatrują się działalności ucznia dyżurnego
  • zgłaszają uwagi, o ile nastąpi taka potrzeba, wspomagają w przypadku napotkania przez niego trudności
  • odpowiadają na pytania zadane przez kolegę/koleżankę
  • oczekują na swoją kolej

Wszyscy uczniowie:

  • zapisują ze słuchu/odwzorowują/piszą po śladzie/wklejają notatkę do zeszytu z zajęć wstępnych
  • oczekują aż wszyscy skończą i zostanie odkryty temat bieżących zajęć

Plan zajęć wstępnych:

Pobierz załączniki

Konspekt zajęć wstępnych opracowała: Martyna Nagórska – Czytelniczka Portalu

Post Konspekt zajęć wstępnych w klasie terapeutycznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału