
Konspekt zajęć wstępnych w klasie terapeutycznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami (zaburzenia ze spektrum autyzmu i/lub niepełnosprawność ruchowa)
Data:
Czas: 45 minut
Klasa:
Prowadzący:
Pomoc nauczyciela:
Temat: Zajęcia wstępne – ustalenie pogody, obecności, kalendarza. Zapisanie notatki w zeszycie.
Cele ogólne:
- przygotowanie uczniów do pracy przez wytworzenie odpowiedniej atmosfery
- izolowanie zainteresowań pobocznych
- wprowadzenie/podtrzymywanie zbiorowego rytmu pracy
- nadanie impulsu do rozpoczęcia zaplanowanych czynności
- obserwacja pogody
- poznanie/doskonalenie jednostek czasu, dni tygodnia, miesięcy
- wypracowanie/doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
Cele operacyjne:
Uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, użytkownik komunikacji alternatywnej, w fazie wprowadzania urządzenia Quicktalker 7:
- przywołana podchodzi do tablicy, dotyka symbolu przestrzenno-dotykowego, wysłuchuje komunikatu nauczyciela
- zajmuje miejsce przy biurku po sygnale zapowiadającym prace w zeszycie
- z pomocą nauczyciela (podpowiedzi fizyczne/gesty) przykleja wskazane elementy do zeszytu
- utrzymuje wspólne pole uwagi przez 3-5 sekund, wysłuchując komunikatów nauczyciela
- z pomocą nauczyciela (podpowiedzi fizyczne) korzysta z planu ukazującego ilość czynności, jaką ma do wykonania (po wykonaniu danej czynności odczepia element i wkłada do pojemnika)
- po zakończeniu pracy, wraz z nauczycielem, chowa zeszyt do szafki
- podchodzi do tablicy, wysłuchuje komunikat nauczyciela wsparty gestem koniec
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością ruchową, posługujący się osobistym narzędziem komunikacyjnym wysokiej technologii CoughDrop:
- zdejmuje symbole z tablicy
- umieszcza je w stosownym miejscu w segregatorze
- podaje aktualny dzień tygodnia, dzień wcześniejszy oraz następny
- podaje nazwę miesiąca
- podaje dzień miesiąca lub oczekuje na wsparcie nauczyciela/kolegów
- prowadzi obserwację pogody oraz nazywa aktualne warunki atmosferyczne
- wybiera stosowny symbol i zaznacza go na tablicy
- prowadzi rundkę emocji: podchodzi do partnerów komunikacyjnych, zwraca się do nich bezpośrednio, pytając o ich samopoczucie, oczekuje na odpowiedź, zaznacza stosowny symbol na tablicy
Pozostali uczniowie:
- przysłuchują i przypatrują się działalności ucznia dyżurnego
- zgłaszają uwagi, o ile nastąpi taka potrzeba, wspomagają w przypadku napotkania przez niego trudności
- odpowiadają na pytania zadane przez kolegę/koleżankę
- oczekują na swoją kolej
Wszyscy uczniowie:
- zapisują ze słuchu/odwzorowują/piszą po śladzie/wklejają notatkę do zeszytu z zajęć wstępnych
- oczekują aż wszyscy skończą i zostanie odkryty temat bieżących zajęć
Plan zajęć wstępnych:




Pobierz załączniki
Konspekt zajęć wstępnych opracowała: Martyna Nagórska – Czytelniczka Portalu
Post Konspekt zajęć wstępnych w klasie terapeutycznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.