15 grudnia był ostatnim dniem działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Informację o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej można uzyskać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590. TPK powstała w czasie pandemii COVID-19. Jej działanie było ściśle związane z przepisami tzw. specustawy covidowej, które obowiązują do końca roku. Działanie TPK zostanie ocenione w Ministerstwie Zdrowia. Pozwoli to na podjęcie decyzji dotyczących funkcjonowania takiego narzędzia w przyszłości.
Pacjenci wciąż mogą korzystać z Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP) pod numerem telefonu 800 190 590 przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Dla osób dzwoniących z zagranicy dostępny jest numer 22 125 66 00 (połączenia płatne zgodne z cennikiem operatora). Osoby niesłyszące mają możliwość kontaktu z TIP dzięki wideorozmowy z tłumaczem języka migowego. Pod numerem TIP można uzyskać informację o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece, w której dostępny jest dany lek. Konsultanci TIP nie udzielają porad medycznych.
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu mogli skorzystać pacjenci, którzy wymagali pilnej konsultacji lekarskiej. Dotyczyło to sytuacji:
- nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących
- stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, iż oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
W ramach TPK pacjent mógł uzyskać:
- poradę medyczną,
- e–receptę,
- e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19,
- e–zwolnienie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okazała się niewystarczająca, personel medyczny zalecał wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt z lekarzem POZ, a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia – wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.