W ostatnim czasie rosnącą uwagę poświęca się kondycji psychicznej uczniów, co wynika m.in. z szybkich przemian społecznych, narastającej presji szkolnej oraz skutków pandemii COVID-19. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży coraz częściej postrzegane jest jako jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi współczesna edukacja.
Celem organizowanej konferencji jest propagowanie wiedzy z zakresu kondycji psychicznej uczniów. Dbanie o dobrostan psychiczny uczniów to nie jednorazowe działanie, ale proces wymagający współpracy szkoły, rodziny i instytucji wsparcia. Wczesne rozpoznanie problemów i wdrożenie odpowiednich strategii może zapobiec ich pogłębianiu się i dać uczniom realne szanse na harmonijny rozwój emocjonalny i edukacyjny. Wykładowcami na konferencji będą: dr Roman Solecki – Dyrektor Krakowskiego Instytutu Logoterapii, pracownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, który w wystąpieniu „Przeciwdziałanie kryzysom egzystencjalnym i zaburzeniom psychicznym uczniów i nauczycieli” przedstawi raport z badań przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Małopolsce; Magdalena Mól – psycholog, psychoterapeuta indywidualny, grupowy, par i rodzin, wykładowca akademicki, współzałożycielka Centrum Terapii Wieku Rozwojowego Krakowska 3 w wystąpieniu „Symptomy kryzysu psychicznego u dzieci i młodzieży” wskaże sygnały, na które powinni być wyczuleni nauczyciele i specjaliści, gdyż tylko wczesne zauważenie takich sygnałów umożliwia szybką reakcję i skierowanie dziecka do odpowiedniego wsparcia; Agnieszka Latos – dyrektor Specjalistycznej Poradni Profialktyczno – Terapeutycznej w Tarnowie, psycholog, socjolog, psychoterapeuta, socjoterapeuta, instruktor programów profilaktycznych, w wystąpieniu „Depresja i kryzys suicydalny u dzieci i młodzieży – praktyczne wskazówki do pracy” odpowie na fundamentalne pytanie : Jak rozpoznawać i reagować na depresję oraz myśli samobójcze u uczniów? Wskaże praktyczne podejście do interwencji.
PROGRAM I ZAPISY