Kolory emocji: Kreatywny scenariusz zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 4 godzin temu
Reklamy

Inspirujący scenariusz zajęć dla uczniów ze spektrum autyzmu. Rozwijanie świadomości emocjonalnej poprzez zabawę, sztukę i ruch.

Cel główny: Rozwijanie świadomości emocjonalnej i zdolności rozpoznawania oraz wyrażania emocji poprzez zabawę, sztukę i ruch.

Cele szczegółowe:

  1. Rozpoznawanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość, strach).
  2. Rozwijanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  3. Wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez kreatywne działania.
  4. Ułatwianie integracji sensorycznej poprzez działania manualne i ruchowe.

Czas trwania zajęć: 45 minut

Materiały:

  • Kolorowe kartki papieru (czerwone, niebieskie, żółte, zielone).
  • Kredki, farby, flamastry.
  • Balony w różnych kolorach.
  • Plansze z emotikonami przedstawiającymi podstawowe emocje.
  • Lustro.
  • Muzyka relaksacyjna.
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Reklamy

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie (10 minut)

Wstęp: Czym są emocje?
  • Nauczyciel zaczyna od pytania: „Czy wiecie, co to są emocje?” i daje czas na reakcje uczniów.
  • Wyjaśnienie: „Emocje to uczucia, które odczuwamy w różnych sytuacjach. Kiedy dostajemy ulubioną zabawkę, możemy odczuwać radość. Kiedy zgubi się ulubiona rzecz, czujemy smutek. Emocje pomagają nam zrozumieć, co się dzieje w nas i wokół nas. Każda emocja jest ważna i w porządku.”
  • Nauczyciel pokazuje plansze z emotikonami i dodaje: „Oto obrazki, które pokazują, jak wyglądają emocje. Czy wiecie, co przedstawiają?” (krótka rozmowa).
  • Żeby zilustrować, jak emocje mogą zmieniać się w ciągu dnia, nauczyciel opowiada krótką historię, np. „Kasia rano się ucieszyła, bo zjadła ulubione śniadanie, ale potem się zasmuciła, bo jej balon pękł. Na koniec dnia znowu się ucieszyła, bo mama zrobiła ciasto.”
  • Dzieci mogą naśladować wyraz twarzy Kasi w różnych momentach historii, spoglądając w lustro.
  1. Powitanie:
    • Nauczyciel wita się z uczniami, używając prostych zwrotów i uśmiechu.
    • Każdy uczeń może wybrać kolor kartki, który najlepiej oddaje jego nastrój.
    • Krótka rozmowa: „Dlaczego wybrałeś ten kolor? Jak się dziś czujesz?”
  2. Prezentacja emocji:
    • Nauczyciel pokazuje plansze z emotikonami (radość, smutek, złość, strach).
    • Uczniowie próbują naśladować wyraz twarzy z plansz, spoglądając w lustro.
    • Krótkie pytania: „Kiedy czujemy radość? Co nas smuci?”

2. Cześć główna (25 minut)

  1. „Kolory emocji” – praca plastyczna:
    • Uczniowie otrzymują arkusze papieru i farby.
    • Zadanie: namaluj emocje, używając kolorów. (Np. euforia – żółty, smutek – niebieski).
    • W trakcie pracy nauczyciel zadaje pytania: „Jak się czujesz, kiedy jesteś radosny? Co możemy zrobić, gdy jesteśmy smutni?”
  2. Balonowe emocje:
    • Każdy uczeń wybiera balon w kolorze emocji, którą chce wyrazić.
    • Zadanie: nadmuchać balon (z pomocą nauczyciela, jeżeli to konieczne) i narysować na nim minę, która pasuje do wybranej emocji.
    • Zabawa: uczniowie wymieniają się balonami, próbują zgadnąć, jaką emocję przedstawia balon kolegi.

3. Podsumowanie (10 minut)

  1. Relaksacja z muzyką:
    • Wyciszenie przy spokojnej muzyce.
    • Nauczyciel czyta krótką opowieść o postaci, która poznaje swoje emocje (np. „Kolorowy świat Emilki”).
  2. Dzielenie się wrażeniami:
    • Krótka rozmowa: „Co było najfajniejsze w dzisiejszych zajęciach? Jak się teraz czujecie?”
    • Uczniowie wybierają kolor, który teraz najlepiej pasuje do ich emocji, i pokazują go grupie.
Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł

Zakończenie:

Nauczyciel chwali każdego ucznia za zaangażowanie i kreatywność. Uczniowie otrzymują naklejki przedstawiające uśmiech jako nagrodę za udział.


Uwagi dla nauczyciela:

  • Dostosuj tempo zajęć do potrzeb i możliwości uczniów.
  • Jeśli uczeń nie chce uczestniczyć w jakimś zadaniu, zaproponuj alternatywę, np. obserwację.
  • Zachęcaj do wyrażania emocji, ale nie naciskaj.

Korzyści z zajęć:

  • Wzmacnianie kompetencji emocjonalnych.
  • Budowanie relacji w grupie.
  • Rozwijanie zdolności artystycznych i ruchowych.
  • Lepsze rozumienie siebie i innych.
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Pakiet Mindfulness. Zajęcia uważności dla dzieci ze spektrum autyzmu 16 zł
Pakiet lekcji „Emocje” dla ucznia ze spektrum autyzmu – 7 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Idź do oryginalnego materiału