Kapryśna Pogoda – scenariusz wakacyjnych zajęć przyrodniczych dla przedszkolaków

autyzmwszkole.com 3 godzin temu
Reklamy

Przygotowanie

Cele:

  • Rozpoznanie podstawowych elementów pogody.
  • Rozumienie różnicy między pogodą a klimatem.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy i kreatywnego myślenia.
  • Kształtowanie zdolności obserwacji przyrody.

Materiały:

  • Ilustracje słońca, deszczu, śniegu, wiatru, burzy i chmury.
  • Globus lub duża mapa świata.
  • Kolorowe chustki i wstążki.
  • Wstążki symbolizujące wiatr.
  • Miseczki z wodą, watą i brokatem.

Miejsce:

  • Dowolne.

Wprowadzenie

Zajęcia zostały zaprojektowane tak, żeby ich przebieg był celowy, sprawny i skuteczny. Faza wstępna umożliwia szybkie skupienie uwagi dzieci na temacie poprzez odniesienie się do aktualnej pogody. Następnie poprzez pokaz ilustracji i globusa dzieci sprawnie przyswajają podstawowe informacje o pogodzie i klimacie. Zastosowanie zabaw ruchowych i sensorycznych zaspokaja potrzebę aktywizacji, umożliwiając przyswojenie wiedzy w sposób naturalny dla wieku przedszkolnego.

Efektywność zajęć zapewniono dzięki zmienności form aktywności, która zapobiega dekoncentracji i znudzeniu dzieci. Zajęcia zostały domknięte logicznym zwieńczeniem procesu dydaktycznego i utrwaleniem zdobytej wiedzy.

Zajęcia charakteryzują się dobrą organizacją pracy nauczyciela, skutecznością w realizacji celów poznawczych oraz ekonomicznym wykorzystaniem czasu zajęć, minimalizując nieproduktywne przestoje i maksymalizując zaangażowanie dzieci.

Reklamy
📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł

Zajęcia adekwatne

Wstęp dla dzieci

Wiecie, co to jest pogoda? 🌦️
Pogoda to to, co dzieje się nad nami każdego dnia – kiedy świeci słońce, wieje wiatr, spada deszcz albo spadają płatki śniegu. Pogoda może zmieniać się bardzo szybko: rano świeci słońce, a po południu zaczyna padać deszcz.

A klimat? 🌍
Klimat to trochę jak charakter danego miejsca na Ziemi. Na przykład:

  • w Polsce mamy cztery pory roku – zimą jest zimno i pada śnieg, a latem ciepło i świeci słońce,
  • na pustyni prawie zawsze świeci słońce i jest gorąco,
  • a na biegunach przez cały rok jest bardzo zimno i leży dużo śniegu.

Można więc powiedzieć, iż pogoda to chwilowy gość, który zmienia się każdego dnia, a klimat to stały mieszkaniec danego miejsca.

Dlatego dzisiaj pobawimy się w obserwatorów pogody. Nauczymy się ją rozpoznawać, naśladować i dotykać w zabawach, a także odkryjemy, jak różnorodna i kapryśna potrafi być przyroda.

1. Rozpoczęcie:

Nauczyciel wita dzieci, pokazuje obrazek z pogodą dzisiejszego dnia i pyta: „Jaka dziś jest pogoda? Co widzimy za oknem?”. Następuje krótka rozmowa o tym, jak przedszkolaki czują pogodę – czy jest zimno, ciepło, pada deszcz, świeci słońce.

2. Klimatologia:

Nauczyciel pokazuje globus lub mapę i mówi: „Na całym świecie pogoda jest różna, ale są miejsca, gdzie przez większość czasu jest bardzo ciepło (np. Afryka) albo bardzo zimno (np. Biegun Południowy). To się nazywa klimat.” Następnie prowadzący wyjaśnia: „U nas w Polsce mamy cztery pory roku, więc nasz klimat jest zmienny. Ale na pustyni prawie zawsze świeci słońce!” Dzieci zostają zachęcone do wskazania wymienionych miejsc.

3. Interpretacja Ruchowa:

Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje słońca, deszczu, śniegu, burzy, wiatru i chmury. Przedszkolaki naśladują odgłosy i ruchy związane z daną pogodą (machają rękami jak wiatr, stukają palcami jak deszcz lub klaszczą jak grzmot).

4. Chorągiewki:

Dzieci dostają kolorowe chustki i wstążki oraz wykonują odpowiednie gesty.

Kolorowe Sygnały:

  • żółte – słońce: dzieci biegają i machają chustką wysoko.
  • niebieskie – deszcz: dzieci kucają i „padają jak krople”.
  • białe – śnieg: dzieci obracają się powoli jak płatki śniegu.
  • wstążki – wiatr: dzieci biegają i falują wstążkami.

5. Laboratorium Przyrodnicze:

Dzieci dotykają w miseczkach wody [deszczu], waty [chmury] i brokatu [śniegu]. Zabawa jest połączona z opisem: „Co czujesz?”, „Jaki to kolor?”, „Z czym ci się kojarzy?”

6. Podsumowanie:

Nauczyciel dziękuje przedszkolakom za udział w zajęciach i pochwala za aktywność oraz zadaje pytania: „Jakie poznaliśmy rodzaje pogody? Co to jest klimat?” Dzieci odpowiadają swoimi słowami.

źródło: Opracowanie własne

📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z podwójną diagnozą: autyzm i niepełnosprawność intelektualna 17 zł
Reklamy
Pakiet Mindfulness. Zajęcia uważności dla dzieci ze spektrum autyzmu 16 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Idź do oryginalnego materiału