Kalisz: Testują wyjątkową aplikację dla osób z niepełnosprawnością wzroku

razemztoba.pl 9 godzin temu

Kalisz jest pierwszym miastem w Polsce testującym mobilną aplikację Intros, która ma na celu poprawę dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Podczas pilatożowego przejazdu zaproszonym niewidomym i niedowidzącym kaliszanom towarzyszyli Krystian Kinastowski, Prezydent Miasta Kalisza oraz wiceprezydent Mateusz Podsadny.

Rozwiązanie to pomaga osobom niewidomym i niedowidzącym zarówno w dotarciu do przystanku, sprawdzeniu rozkładu jazdy, odnalezieniu adekwatnego pojazdu, jak również podczas samej podróży i bezpiecznego opuszczania pojazdu. System, opracowany przy współpracy ze Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących, polega na automatycznej wymianie informacji pomiędzy urządzeniem pasażera a kierowcą autobusu.

Osoba niewidoma lub słabowidząca może korzystając z aplikacji sprawdzić zdalnie rozkład jazdy i wysłać żądanie wejścia do nadjeżdżającego pojazdu. Może też z góry zaprogramować wybraną trasę i przystanki docelowe. Niezależnie czy pasażer korzysta z funkcji automatycznej czy manualnie wybrał pojazd, w momencie gdy autobus wjedzie w zatokę autobusową i kierowca otworzy przednie drzwi, pojazd odczyta poprzez głośniki zewnętrzne numer linii i kierunek, a później wyemituje sygnały dźwiękowe pozwalające na naprowadzenie na drzwi i łatwiejszą orientację na przystanku. Kierowca tuż przed dojazdem otrzymuje na kokpicie informacje, iż na najbliższym przystanku jest osoba która wymaga pomocy podczas wejścia na pokład i otwarcia przednich drzwi. Niewidomy lub słabowidzący znajdując się w autobusie dostaje informacje poprzez aplikację o kolejnych przystankach na trasie. W momencie, gdy chce wysiąść, wybiera taką opcję w aplikacji. Na kokpicie kierowcy pojawia się informacja, iż ma się zatrzymać i otworzyć przednie drzwi tak aby osoba używająca aplikacji mogła bezpiecznie wyjść na przystanek.

Po miesiącu przeprowadzonych testów zainteresowani z entuzjazmem przyjęli nowe rozwiązanie.

Aktualnie Kaliskie Linie Autobusowe posiadają już w swoim taborze szereg udogodnień dla osób wymagających ułatwień dostępu. 68 autobusów niskopodłogowych, obsługujących powierzony przez Miasto Kalisz rozkład jazd wyposażone jest w rampę umożliwiającą wjazd wózka inwalidzkiego czy dziecięcego, a także ma możliwość obniżenia progu wejścia, aby zniwelować różnicę między krawężnikiem, a autobusem. Każdy pojazd posiada wyznaczone miejsce dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego i oznaczony jest piktogramami ułatwiającymi skuteczne komunikowanie pasażerom zasad funkcjonowania usług transportowych. Wewnątrz autobusów znajdują się przyciski stop oraz przyciski dla niepełnosprawnych, sygnalizujące chęć wejścia lub wyjścia z autobusu. Dodatkowo w 50 autobusach przyciski te oznaczone są alfabetem Braille’a. Ponadto w 60 pojazdach zainstalowane zostały głosowe zapowiedzi przystankowe, szczególnie ważne dla osób niewidomych i niedowidzących, a w 20 autobusach wyznaczone zostały specjalne miejsca dla osób o obniżonej sprawności ruchowej.

– To niezwykle istotny krok w kierunku budowania miasta dostępnego dla wszystkich mieszkańców. Dzisiejszy kurs miejskiego autobusu z nowoczesnym mobilnym systemem wsparcia dla osób niewidomych i niedowidzących pokazuje, jak wiele robimy i wciąż możemy zrobić, by zwiększyć ich samodzielność i bezpieczeństwo. Nasza infrastruktura musi służyć każdemu, niezależnie od ograniczeń – i to jest tylko początek zmian, które wprowadzimy – powiedział Krystian Kinastowski, Prezydent Miasta Kalisza.

Miasto Kalisz złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach Działania FENX.03.01 „Transport miejski” Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. W przypadku otrzymania dofinansowania przewidywane jest nie tylko wprowadzenie rozwiązań ułatwiające korzystanie przez osoby niedowidzące i słabowidzące z komunikacji miejskiej w Kaliszu i Ostrowie, ale także projekty takie jak budowa węzła przesiadkowego przy ul. Złotej i Majkowskiej, budowa dróg dla pieszych i rowerów na ul. Majkowskiej, Złotej i Długosza oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad Prosną w rejonie mostu św. Wojciecha na Szlaku Bursztynowym. Łączna przewidywana wartość inwestycji, o których finansowanie wnioskuje miasto w ramach programu FEnIKS, to ponad 137 mln zł.

UM Kalisz
Idź do oryginalnego materiału