Jakie są oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców?

termedia.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: 123RF


Rynek pracy czy rynek pracownika? Jak wygląda dostępność ofert pracy w branży medycznej i jak atrakcyjność oferowanych wakatów oceniają sami specjaliści? Co sprawia, iż medycy są skłonni rozważyć zmianę miejsca zatrudnienia i na ile w tym wszystkim ważni są pacjenci? Odpowiedź w najnowszym raporcie.



Eksperci portalu HireDoc.com opracowali raport na podstawie badania oczekiwań lekarzy i specjalistów wobec pracodawców.

Rynek pracownika ma się świetnie

W pierwszej połowie 2025 roku pracodawcy opublikowali na portalu HireDoc.com aż 7390 oferty pracy dla lekarzy i specjalistów. To dokładnie dwa razu więcej niż w poprzednim półroczu. Zapotrzebowanie na medyków stale rośnie i – można przypuszczać, iż ten trend się utrzyma.

Gdy konkurowanie dzięki samych same stawek godzinowych okazuje się niewystarczające - w ofertach pojawia się coraz bogatsza oferta benefitów, od tradycyjnej “karty sportowej” przez szczegółowe opisy parametrów technicznych używanego sprzętu aż po nieco zabawne - w zestawieniu z wysokością oferowanych stawek – ogłoszenia podkreślające dostępność kawy i herbaty czy budynek z windą.

– Ponad rok temu, w kwietniu 2024 - portal HireDoc.com zmienił oblicze rekrutacji lekarzy i specjalistów w Polsce. Z jednej strony przekonaliśmy menedżerów placówek i gabinetów - bo to właśnie z sektora prywatnego pochodzi zdecydowana większość ofert - iż warto jasno pokazywać najważniejsze informacje o ofercie: oferowane wynagrodzenie, formę zatrudnienia i oczekiwany wymiar czasu pracy. Z drugiej - pokazaliśmy lekarzom, iż szukanie zatrudnienia nie musi wiązać się z odwiedzaniem stron internetowych poszczególnych placówek, przeglądaniem grup w mediach społecznościowych czy pytaniem znajomych o rekomendacje. Dziś robimy kolejny krok - przyglądamy się rynkowi pracy - a dokładniej: rynkowi pracownika, bo to ta forma dominuje w branży medycznej - od strony potrzeb i oczekiwań osób szukających nowego miejsca zatrudnienia. Pytamy na co zwracają uwagę i co sprawi, iż oferta pracy przyciąga ich uwagę i sprawia, iż są skłonni na nią aplikować – tłumaczy Michał Pękała, VP Growth Docplanner, odpowiedzialny za rozwój portalu HireDoc.com.

Dużo średnich ofert

Lekarze i specjaliści oceniają, że dostępność ofert pracy spośród których mogą wybierać jest zadowalająca (ponad 55 proc. respondentów ocenia dostępność ofert jako dobrą lub bardzo dobrą). Nieco gorzej oceniana jest jakość ofert. Ponad połowa ankietowanych ocenia atrakcyjność ofert pracy jako słabą lub średnią, przez co - pomimo dużej ilości ogłoszeń - kilka jest takich, na które warto aplikować.

Ogólna ocena tego, czy poszukiwanie pracy jest łatwe czy trudne wydaje się być wypadkową tych dwóch parametrów – 40 proc. badanych uważa, iż szukanie pracy jest łatwe lub bardzo łatwe; 23 proc. uważa, iż jest to trudne.

Stare przyzwyczajenia vs nowe technologie

Niemal 40 proc. badanych deklaruje, iż nie szuka aktywnie pracy. Pozostali dzielą się na dwie grupy - wciąż wiele osób poszukuje pracy dawnymi, tradycyjnymi metodami: pytając znajomych o dostępne wakaty, analizująć strony placówek czy przeglądając popularne, ogólne portale (np: Pracuj.pl).

Równolegle widać szybki przyrost osób poszukujących pracy w sposób bardziej celowany - ok 20-25 proc. badanych wskazuje media społecznościowe (LinkedIn i Facebook) a co 6 ankietowany odwiedza profesjonalne portale zbierające branżowe oferty pracy (HireDoc.com).

Łatwo znaleźć - trudno zmienić

Duża dostępność ofert pracy nie przekłada się na skłonność specjalistów do podjęcia decyzji o zmianie obecnego miejsca zatrudnienia lub podjęciu dodatkowej roli.

Kluczowym - i zdecydowanie najbardziej istotnym - czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zmianie pracy jest wyższe wynagrodzenie. Taką odpowiedź wskazuje 74 proc. ankietowanych. Na kolejnych, rzadziej wybieranych, pozycjach znalazły się: możliwości rozwoju zawodowego (45 proc. wskazań) oraz sansa na współpracęu z uznanymi specjalistami (26 proc.) oraz ogólna atmosfera i relacje w miejscu pracy (26 proc.). Stosunkowo ważnym elementem jest także lokalizacja placówki (34 proc.) oraz łatwe możliwości dojazdu (24 proc.).

Komfort czy doświadczenie pacjenta?

Doświadczenie pacjenta, w tym aktywności podejmowane przez placówkę na rzecz poprawy komunikacji czy komfortu pacjentów mają marginalne znaczenie (5 proc.), ale jednocześnie ponad 1 na 5 badanych za dość istotne uznaje działania, które poprawiając komfort pracy specjalisty pośrednio wpływają na to jak w placówce czuje się pacjent, tj: dobrą jakość sprzętu i materiałów do pracy oraz rozwiązania pomagające odciążyć lekarza od pracy administracyjnej i wypełniania dokumentacji.

Siła przyzwyczajenia

Z raportu wynika, iż największe trudności związane ze zmiana pracy to, obok znalezienia najlepszej oferty kwestie dotyczące przeniesienia pacjentów, w tym konieczność poinformowania obecnych pacjentów o zmianie miejsca pracy oraz wyzwania związane z pozyskaniem pacjentów w nowym miejscu zatrudnienia.

Co czwarty ankietowany wskazuje, iż największą trudnością związaną z podjęciem decyzji o zmianie pracy są kwestie dotyczące pacjentów: z jednej strony konieczność poinformowania dotychczasowych o zmianie, z drugiej obawa o pozyskania nowych u kolejnego pracodawcy. Co szósta osoba podnosi także kwestię konieczności poznania nowych systemów i narzędzi.

Wydaje się, iż działania pomagające zredukować te obawy, w tym pomoc w formalnościach związanych ze zmianą, zadbanie o komunikację z pacjentami, zapewnienie pełnego kalendarza wizyt oraz intuicyjne, łatwe w obsłudze systemy gabinetowe - mogą okazać się istotnym benefitem i wyróżnikiem dobrych miejsc pracy w branży medycznej.

Znalezienie odpowiedniej oferty to dopiero pierwszy krok. Jak w klasycznej teorii marketingu - po zdobyciu uwagi potencjalnego pracownika konieczne jest utrzymanie zainteresowania, wzbudzenie chęci aby aplikować na daną ofertę i - najważniejsze - skłonienie do działania. Wprowadzając portal na rynek zadbaliśmy o to, żeby samo działanie było jak najprostsze - wysłanie aplikacji zajmuje kilkadziesiąt sekund; a w przypadku osób posiadających profil na portalu ZnanyLekarz wystarczy dosłownie jedno kliknięcie. Dzięki temu, iż - jako grupa Docplanner - tworzymy cały ekosystem ułatwiający pracę w branży medycznej, jesteśmy też w stałym kontakcie z dziesiątkami tysięcy specjalistów z całej Polski i mamy możliwość zbadania ich potrzeb i oczekiwań. I - o ile najważniejszy czynnik motywujący do zmiany pracy - czyli wysokość wynagrodzenia - zupełnie nie dziwi, o tyle warto przyjrzeć się kolejnym punktom na liście, bo to one mogą stać się wyróżnikiem dla poszukujących pracownika placówek – dodaje Michał Pękała.

Czynniki najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze pracodawcy

Najważniejszym i jedynym kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy jest wynagrodzenie w tym wysokość zarobków, forma wynagrodzenia oraz - nieco mniej istotne ale przez cały czas ważne - typ kontraktu. Na dalszych miejscach pojawia się atmosfera pracy, elastyczny grafik oraz lokalizacja.

W nieco ponad połowie wskazań przewija się wsparcie administracyjne (np: system gabinetowy, wsparcie recepcji etc); oferta pracodawcy (np: rodzaj używanego sprzętu) oraz wsparcie marketingowe (łatwe dotarcie do pacjentów, kalendarz na ZnanyLekarz).

„Tradycyjne” benefity nie przyciągają medyków Oferta benefitów pozapłacowych jest dla lekarzy i specjalistów z branży medycznej zdecydowanie mniej istotna niż samo wynagrodzenie. Jedynymi benefitami, które są uznawane za atrakcyjne są dofinansowanie szkoleń i konferencji, dodatkowe płatne dni wolne od pracy oraz opieka medyczna.

Komentarz eksperta

Raport „Oczekiwania lekarzy i specjalistów względem pracodawców” pokazuje wyraźny kontrast: jako społeczeństwo oczekujemy od lekarzy misyjności i stawiania pacjenta w centrum, a oni w swoich wyborach zawodowych kierują się przede wszystkim warunkami finansowymi (74 proc. wskazań) i rozwojem zawodowym. Potwierdza to fakt, iż wśród benefitów pozapłacowych na pierwszym miejscu znalazło się dofinansowanie szkoleń i konferencji (55 proc.).

Patrząc z perspektywy Employee Experience, trudno się temu dziwić. Praca lekarza i specjalisty medycznego to zawód wysokiego ryzyka emocjonalnego, obciążony stresem, odpowiedzialnością i często długimi godzinami pracy. W takich warunkach oczekiwanie uczciwego, adekwatnego do wysiłku i kompetencji wynagrodzenia jest nie tylko zrozumiałe - jest fundamentem poczucia sprawiedliwości w miejscu pracy. To także sygnał dla pracodawców, iż rozmowa o pieniądzach nie jest tematem tabu, ale kluczowym elementem budowania zaufania i lojalności kadry.

Ciekawe jest również to, iż wśród największych barier zmiany pracy znalazły się kwestie bezpośrednio związane z pacjentami np. konieczność poinformowania ich o przeniesieniu (27 proc.) oraz pozyskanie nowych w nowym miejscu zatrudnienia (25 proc.). Choć doświadczenie pacjenta jako takie znalazło się na końcu listy motywatorów (5 proc.), te wyniki pokazują, iż relacja z pacjentem i jej ciągłość w praktyce mają realny wpływ na decyzje zawodowe. Gdzie jest przestrzeń do działania? Branża medyczna może zyskać, łącząc silne fundamenty EX z perspektywą PX. Oznacza to nie tylko oferowanie konkurencyjnych stawek, ale też tworzenie środowiska pracy, które odciąża lekarzy od zadań administracyjnych, zapewnia im nowoczesne zaplecze, wspiera w marketingu i w utrzymywaniu relacji z pacjentami. W praktyce może to oznaczać, iż im łatwiej specjaliście pracować w codziennych warunkach, tym mniejsza presja na zmianę miejsca zatrudnienia i tym większa stabilność zespołu.

Warto pamiętać, iż większość lekarzy i specjalistów ocenia możliwość znalezienia nowej pracy jako stosunkowo łatwą. Oznacza to, iż w sektorze medycznym - podobnie jak w innych branżach - wygrywają placówki, które potrafią zbudować ofertę łączącą najlepsze możliwości finansowe z realnym rozwojem. Sam wakat już nie wystarczy, aby przyciągał, musi być atrakcyjny w oczach specjalisty, zarówno pod względem wynagrodzenia, jak i długofalowych perspektyw (zwłaszcza, iż przez cały czas wakatów mamy więcej niż specjalistów, którzy mogą je zająć).

Informacje o badaniu

Raport „Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców” powstał na podstawie badania ankietowego zrealizowanego w okresie czerwiec-lipiec 2025. W badaniu wzięło udział 102 respondentów z całej Polski, w tym dokładnie połowa lekarzy i połowa specjalistów wykonujących inny zawód medyczny.

Niemal 3 na 4 odpowiedzi pochodziło od osób pracujących w sektorze prywatnym, niecałe 25 proc. w sektorze publicznym, a ok 3 proc. odpowiadających to osoby, które w tej chwili nie pracują. Niemal 60% respondentów to osoby ze stażem powyżej 10 lat.

Idź do oryginalnego materiału