Komputery, Internet, telewizor, tablet oraz telefony znajdują się w większości domów. W jakim stopniu są udostępniane dla dzieci jest kwestią indywidualną w każdej rodzinie. Ile konkretnie czasu nasze pociechy mogą spędzać przed ekranami, nie zostało ustalone jednoznacznie. Przyjmuje się iż jest to około godziny dla dzieci do 6-7 roku życia oraz dwie do trzech godzin dla dzieci starszych. Jest także wiele opinii, iż dzieci do drugiego roku życia w ogóle nie powinny korzystać z tego typu urządzeń. Oczywiście poza negatywnym działaniem elektronicznych sprzętów, niosą one wiele korzyści. Przede wszystkim znacznie ułatwiają codzienne życie i pozwalają na interesujące i wartościowe spędzanie czasu.
Dlatego całkowite odcinanie dzieciom możliwości korzystania z internetu, komputerów czy telewizji nie zawsze będzie dobrym pomysłem. Jednak rozrywka cyfrowa jest bardzo atrakcyjna dla maluchów. Co zrobić, aby dla naszego dziecka nie była to jedyna i ulubiona forma spędzania wolnego czasu? Jak oderwać je od komputera? Czy możemy być konkurencją dla sprzętów elektronicznych?
Z pewnością jesteśmy dla dziecka ważniejsi niż telewizor czy internet, ale przede wszystkim musimy z nimi ten czas spędzać. Ważne, aby był to czas wolny od elektroniki również dla nas. Rodzic oglądający telewizję podczas zabawy, czy też co chwilę odpisujący na maile, nie będzie dobrym przykładem. Angażujmy się w to całkowicie, wtedy z pewnością będzie dla dziecka przyjemny moment, bardziej wartościowy od czasu spędzonego przed komputerem. Jakie konkretne zajęcia zaproponować maluchom, aby całkowicie oderwać je od sprzętów elektronicznych? To zależy od tego, co najbardziej lubią robić przed ekranem.
Gry przygodowe
Jeżeli dziecko najchętniej spędza czas, wcielając się w różne postacie, zbierając punkty, wykonując różne misje, z łatwością można bawić się w ten sposób bez użycia konsoli czy też komputera. Przede wszystkim warto zabrać je na wycieczkę, zorganizować podchody lub zabrać do Escape room, w którym będzie mogło wykonać misję na żywo. Ponadto jest wiele gier planszowych – przygodowych, w których każdy z graczy lub wspólnie dąży się do konkretnego celu, np.:
– „Pingwiny w Akcji” – w której gracze muszą poprowadzić swoją drużynę tak, aby najszybciej wydostała się z ZOO.
– „Grzybobranie w zaczarowanym lesie” – w tej grze należy poruszać się po planszy i zbierać różne grzyby, unikając muchomorów. Gracze spotykają po drodze różne zwierzęta, które określają przebieg gry.
– „Labirynt, Myszki” – jest to zestaw dwóch gier, w których zadaniem gracza jest najszybsze dotarcie do celu, przez drogę pełną pułapek i niespodzianek.
Gry w kolorowanie, gotowanie
Ulubionymi grami wielu dzieci, zwłaszcza dziewczynek jest kolorowanie na ekranie lub zabawy w gotowanie. Warto zabrać dziecko do kuchni i pozwolić stworzyć coś samemu, z pewnością będzie to ciekawsze od mieszania składników na ekranie. Oczywiście malowanie również łatwo zastąpić kolorowaniem na żywo. Jednak pudełko kredek i blok rysunkowy mogą być niewystarczająco atrakcyjne. Dlatego warto to zajęcie urozmaicić np przez:
– malowanie palcami, gąbkami i specjalnymi wałkami;
– odciskanie pieczątek i tworzenie własnych wzorów np. przez wycinanie ich w warzywach, malowanie i odciskanie na kartce, odciskanie śladów stóp i rąk;
– rysowanie przy pomocy szablonów i odrysowywanie przedmiotów;
– tworzenie prac przy pomocy brokatu, rozcieranej plasteliny, posypywanej na klej kaszy;
– malowanie na szkle, decoupage.
Gry „w sport”
Dzieci chętnie spędzają czas także grając w gry w wyścigi samochodowe lub piłkę nożną. Oczywistym rozwiązaniem jest próba zastąpienia tej rozrywki prawdziwym sportem. Ponadto ważnym elementem, który czyni tego typu formę spędzania czasu atrakcyjną, jest rywalizacja. Możliwość wygrania meczu, dojechanie do mety, zdobycie dużej ilości punktów, sprawia iż dzieci chętniej poświęcają czas grom niż innym zabawom lub rodzicom. Rywalizacja, czy dążenie do konkretnego celu są naturalnymi potrzebami człowieka. Warto dlatego wprowadzić te elementy w codziennym życiu. Tworzenie tablicy motywacyjnej, w której zbiera się punkty za wykonywanie określonych zadań domowych lub zbieranie zabawek na czas (najlepiej mierzony przez klepsydrę lub stoper) z pewnością będą dla dziecka ciekawą zabawą.
Oglądanie bajek
Nie wszystkie dzieci lubią korzystać z komputera, ale z pewnością większość dzieci uwielbia oglądać bajki. Najchętniej spędzałyby przed ekranem telewizora wiele godzin. Kolorowe, ruchome obrazki połączone z szeroką gamą dźwięków, dostarczają maluchom mnóstwo bodźców. Dlatego „konkurowanie” z telewizorem jest dla rodziców najtrudniejsze. Alternatywą dla tej formy spędzania czasu są książki oraz audiobooki. Nie są tak atrakcyjne dla dzieci jak bajki w telewizji, ale z pewnością zdecydowanie korzystniej wpływają na zdrowie oraz rozwój naszych pociech. Warto więc przyzwyczaić dziecko do tego, iż zamiast wieczorynki czyta z rodzicem książkę, lub słucha audiobooków. Warto sięgać po audioboki do których dołączone są książeczki z obrazkami, pozwala to na dłuższe skupienie uwagi.