Dyrektor przedszkola/szkoły organizuje zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Są to uczniowie:
- z niepełnosprawnością intelektualną
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- niewidomi i słabowidzący
- niesłyszący i słabosłyszący
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dziennik zajęć rewalidacyjnych
Dziennik, w którym dokumentuje się zajęcia rewalidacyjne, bywa potocznie nazywany dziennikiem zajęć rewalidacyjnych, jednak w świetle przepisów jest to dziennik innych zajęć.
Zgodnie z przepisami, dzienniki innych zajęć prowadzi się, o ile jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. W szczególności służą one dokumentowaniu zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.
Forma dziennika będzie zależna od rozwiązań przyjętych w szkole. Może to być dziennik w formie papierowej i/lub elektronicznej. Forma wyłącznie elektroniczna wymaga zgody organu prowadzącego.
Szkoła może więc zdecydować w jakiej formie chce prowadzić dokumentację, w tym dzienniki zajęć rewalidacyjnych:
- wyłącznie papierowej
- papierowej i elektronicznej jednocześnie
- wyłącznie elektronicznej.
Kwestię prowadzenia dzienników reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z późniejszymi zmianami.
Jak zapisać temat zajęć rewalidacyjnych?
Prowadząc zajęcia rewalidacyjne, rozwijamy umiejętności przydatne w życiu codziennym, usprawniamy zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, stosując metody terapii z wykorzystaniem materiału dydaktycznego związanego z realizacją treści programowych.
Należy jednak pamiętać, iż zajęcia rewalidacyjne to nie są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze czy zajęcia, podczas których przygotowujemy ucznia do sprawdzianu lub odrabiamy z nim prace domowe. Formułując temat zajęć rewalidacyjnych zwróćmy uwagę, aby zawierał aspekt terapeutyczny.
Przydatne czasowniki do redagowania tematu: usprawnianie, stymulowanie, rozwijanie, doskonalenie, ćwiczenie, kształtowanie, utrwalanie, wdrażanie itd.
Przykłady nieprawidłowo i poprawnie sformułowanych tematów zajęć w poniższej tabeli.
NIE | TAK |
Rozwiązywanie zadań z treścią. | Rozwijanie umiejętności przydatnych w życiu codziennym – obliczenia pieniężne w oparciu o zadania z treścią. |
Nauka liter. | Ćwiczenie percepcji wzrokowej i pamięci w oparciu o materiał literowy. |
Wykonywanie pracy plastycznej „Zimowy krajobraz”. | Usprawnianie motoryki małej – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów sypkich pt. „Zimowy krajobraz”. |
Ćwiczenia ortograficzne. | Doskonalenie koncentracji uwagi oraz pamięci wzrokowej w oparciu o ćwiczenia ortograficzne. |
Źródło tabeli: opracowanie własne
Bibliografia:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z późniejszymi zmianami
Autor: Edyta Maroszek
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Powyższy tekst jest fragmentem kursu doskonalącego Zajęcia rewalidacyjne – organizacja i inspiracje do pracy dostępnego na naszej platformie e-learningowej. Zobacz TUTAJ