Jeśli zastanawiacie się nad skorzystaniem z konsultacji to oznacza, iż coś w rozwoju, zachowaniu waszego dziecka Was zaniepokoiło. To bardzo ważne, iż szukacie wsparcia i odpowiedzi na nurtujące Was pytania. Sprawdzenie, czy niepokojące Was zachowania mieszczą się w normie rozwojowej czy są oznaką poważniejszych trudności to tylko jeden z celów konsultacji. Drugi i równie istotny to ustalenie sposobu wsparcia w środowisku domowym dziecka, który pomoże poradzić sobie z trudnościami.
Na konsultację zapraszamy rodziców wraz z dzieckiem, jeżeli podczas spotkania może być obecny tylko jeden rodzic/opiekun zalecamy aby zabrać ze sobą dodatkową osobę do opieki nad dzieckiem. Wtedy rodzic będzie mógł swobodnie skupić się na treściach omawianych podczas spotkania.
Podejście rozwojowe
W naszym ośrodku pracujemy w oparciu o podejście rozwojowe, w myśl którego zakładamy, iż przyczyną trudności może być pominięcie pewnych kroków rozwojowych w indywidualnej ścieżce rozwoju dziecka, a w związku z tym ich rozwój przebiega nieharmonijnie. Pominięcie pewnych kroków rozwojowych, a szczególnie tych ze sfery sensorycznej, czyli umiejętności odbierania i przetwarzania zmysłowego, często może hamować zdolność do posługiwania się nabytymi już umiejętnościami. Może też utrudniać wchodzenie w relację z innymi osobami, naukę nowych umiejętności, oraz wpływać na trudności w rozwoju emocjonalnym dziecka. Zachowania nieadekwatne, wybuchy emocji, częste rozregulowywanie się bez widocznej przyczyny to tylko niektóre przykłady możliwych trudności.
Przebieg konsultacji
Podczas konsultacji dzięki specjalnie skonstruowanych pytań z wywiadu diagnostycznego, możemy prześledzić rozwój Waszego dziecka od urodzenia. W oparciu o poszczególne sfery rozwoju, analizujemy rozwój procesu samoregulacji, sensomotoryki, rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Wszystko po to, aby nie tylko dopasować formę i rodzaj wsparcia, który będzie Wam najlepiej służył, a przede wszystkim, by lepiej poznać Was jako rodzinę.
Wywiad, czyli pierwsza część naszego spotkania jest bardzo szczegółowy. Zebranie wyniku wywiadu zwykle zajmuje nam około 60 minut, w czasie którego dodatkowy opiekun zajmuje się dzieckiem. Jest to bardzo komfortowa sytuacja, ponieważ rodzic nie musi co chwilę przerywać rozmowy, aby odpowiadać na potrzeby dziecka lub się z nim bawić. Młodsze dzieci mogą przebywać razem z nami w czasie całego wywiadu. Mam wtedy okazję poobserwować je w sytuacji swobodnej zabawy przez dłuższy czas. W przypadku starszych dzieci jest to mniej korzystne, ponieważ przez cały czas rozmawiamy o dziecku i jego trudnościach. Często rodzice opisują sytuacje, w których dziecko sobie nie radzi, więc nie wskazane jest, aby było świadkiem takiej sytuacji. W czasie wywiadu przebywa więc z opiekunem w poczekalni lub drugiej sali.
Druga część spotkania, to czas na moją zabawę z dzieckiem, podczas której w zaaranżowanej sytuacji będę chciała sprawdzić sfery, o których rozmawiałyśmy, wykonać niezbędne ćwiczenia oraz poobserwować dziecko w swobodnej zabawie i aktywnościach.
Trzecią część naszego spotkania stanowi podsumowanie konsultacji wraz z rodzicem.
W czasie naszego spotkania próbujemy ustalić, co może być przyczyną niepokojących Was zachowań dziecka, z czego mogą wynikać i w końcu czy potrzebne są dodatkowe badania lub konsultacje z innymi specjalistami. Omawiamy czy w związku z zaobserwowanymi zachowaniami dziecka, potrzebuje ono dodatkowego wsparcia terapeutycznego oraz w jaki sposób Wy, jako rodzice możecie wspierać rozwój Waszego dziecka oraz usprawnić funkcjonowanie Waszego środowiska pod potrzeby dziecka i Wasze.
Po konsultacji zostajecie więc wyposażeni w wiedzę, dotyczącą tego, jak możecie na co dzień wspierać rozwój waszego dziecka, czy i jakiego rodzaju zajęć specjalistycznych potrzebuje wasze dziecko. Każdy rodzic zyskuje oczywiście możliwość realizowania tych zajęć w naszym Ośrodku. To dopiero początek drogi, ale wiecie już w jakim kierunku zmierzacie. Zyskujesz też możliwość skorzystania z konsultacji ponowniej, kiedy będziecie mieli wątpliwości odnośnie praktycznego stosowania zaleceń terapeutycznych lub gdy chcielibyście omówić jak reagować w niejasnych dla Was sytuacjach.
Photo by Toa Heftiba on Unsplash
Autorka tekstu
Martyna Matuszkiewicz
Jestem psychologiem, dyrektorem merytorycznym w Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym, a prywatnie mamą dwójki dzieci. Z Ośrodkiem Wspierania Rozwoju Neuromind jestem związana od 2014 roku. Prowadzę przedszkole, w tym zajęcia z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi oraz konsultacje z rodzicami.
Pracuję w oparciu o podejście rozwojowe, jestem terapeutą metody Growth Trough Play System. W swojej pracy wspieram dzieci i ich rodziców w rozwijaniu samoświadomości i komunikacji swoich potrzeb, granic w oparciu o budowanie autentycznej relacji z innymi. Wspólnie z rodzicami przyglądamy się temu, co w procesie wychowania wspiera rozwój ich dziecka, czego mogą robić więcej, a co mu nie służy.
Prowadząc zajęcia z dzieckiem zależy mi na tym, iż oprócz rozwijania jego umiejętności, budować świadomość rodzica wokół trudności dziecka, tak by lepiej był w stanie zrozumieć zachowanie swojego dziecka. Wiedza, zrozumienie i akceptacja wspierają rodzica w codziennym życiu.
Zależy mi na tym, aby dzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zdobytym w pracy z dziećmi, rodzicami oraz zespołem terapeutycznym, pracując w oparciu o podejście niedyrektywne.
Bliskie są mi idee rodzicielstwa bliskości, porozumienia bez przemocy, uważności oraz samoakceptacji.