Jak mówić „dziękuję”? Sztuka wyrażania wdzięczności – warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych

autyzmwszkole.com 18 godzin temu
Reklamy

Jak nauczyć uczniów sztuki wyrażania wdzięczności? Inspirujący scenariusz warsztatów dla szkół ponadpodstawowych! Ćwiczenia, refleksja i praktyczne techniki pomogą młodzieży docenić moc prostego „dziękuję”.

Wdzięczność to jedna z kluczowych kompetencji emocjonalnych, która wpływa na nasze relacje, zdrowie psychiczne i ogólną satysfakcję z życia. Jednak w codziennym pędzie młodzi ludzie często nie zastanawiają się nad jej znaczeniem. Jak nauczyć uczniów szkół ponadpodstawowych sztuki wyrażania wdzięczności w sposób świadomy i autentyczny?

Poniższy scenariusz warsztatów pomoże nauczycielom, pedagogom i wychowawcom przeprowadzić zajęcia, które nie tylko uświadomią uczniom znaczenie wdzięczności, ale także pokażą im praktyczne sposoby na jej wyrażanie.


Cele warsztatów

✅ Zrozumienie roli wdzięczności w relacjach i samopoczuciu psychicznym.
✅ Nauka różnych sposobów wyrażania wdzięczności w codziennym życiu.
✅ Rozwijanie świadomości emocjonalnej i refleksji nad tym, za co warto być wdzięcznym.
✅ Wzmocnienie więzi między uczniami i budowanie pozytywnej atmosfery w klasie.


Przebieg warsztatów

1. Wprowadzenie (10 minut)

👩‍🏫 Dyskusja otwierająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Jak często mówicie „dziękuję” i czy robicie to świadomie?
  • Czy kiedykolwiek ktoś Wam podziękował w sposób, który naprawdę Was poruszył?
  • Jakie są sposoby wyrażania wdzięczności oprócz słowa „dziękuję”?

🎯 Ćwiczenie: „Dziękuję za…” – Każdy uczeń ma 30 sekund na dokończenie zdania „Dziękuję za…” i podzielenie się swoją odpowiedzią z grupą.


2. Czym jest wdzięczność? (15 minut)

📖 Mini wykład:
Nauczyciel omawia:
✔ Wdzięczność jako umiejętność dostrzegania pozytywnych aspektów życia.
✔ Badania psychologiczne pokazujące, iż wyrażanie wdzięczności poprawia nastrój i wzmacnia relacje.
✔ Różne sposoby wyrażania wdzięczności:

  • Słowne (werbalne „dziękuję”)
  • Pisane (listy wdzięczności, wiadomości, dziennik wdzięczności)
  • Działania (pomoc, drobne gesty, niespodzianki dla innych)
Reklamy
eBook: Trening Teorii Umysłu dla dzieci ze spektrum autyzmu 18 zł

3. Ćwiczenie: „List wdzięczności” (20 minut)

✍️ Zadanie: Każdy uczeń pisze list wdzięczności do kogoś, kto miał pozytywny wpływ na jego życie (np. rodzic, nauczyciel, przyjaciel, rodzeństwo).

Po napisaniu listów uczniowie mogą je przekazać osobiście lub – jeżeli nie chcą – zachować dla siebie.


4. Jak mówimy „dziękuję”? – Praktyczne techniki (20 minut)

💬 Ćwiczenie w parach: Uczniowie ćwiczą różne sposoby wyrażania wdzięczności:

  • Słowne podziękowanie: Jak powiedzieć „dziękuję” w sposób, który brzmi autentycznie?
  • Podziękowanie w sytuacjach codziennych: np. dziękowanie koledze za wsparcie, nauczycielowi za inspirację, obcej osobie za uprzejmość.
  • Mowa ciała i ton głosu: Jak niewerbalne sygnały wpływają na odbiór wdzięczności?

5. Wdzięczność jako styl życia (15 minut)

🧘‍♀️ Ćwiczenie refleksyjne: „Dziennik wdzięczności”
Każdy uczeń zapisuje 3 rzeczy, za które jest wdzięczny dzisiejszego dnia.

📌 Nauczyciel zachęca do prowadzenia „Dziennika wdzięczności” przez tydzień – codziennie zapisując 3 rzeczy, za które są wdzięczni.


6. Podsumowanie i dyskusja (10 minut)

🗣 Pytania na zakończenie:

  • Jakie znaczenie ma dla Was wyrażanie wdzięczności?
  • Co zmieniło się w Waszym postrzeganiu wdzięczności po tych zajęciach?
  • Czy dostrzegacie sytuacje, w których możecie częściej wyrażać wdzięczność?

Efekty warsztatów

✔ Uczniowie lepiej rozumieją rolę wdzięczności w życiu codziennym.
✔ Wiedzą, jak wyrażać wdzięczność w sposób szczery i autentyczny.
✔ Potrafią zastosować proste techniki wzmacniające relacje poprzez wdzięczność.
✔ Czują się bardziej świadomi pozytywnych aspektów swojego życia.


Podsumowanie

Warsztaty o wdzięczności pomagają uczniom dostrzec wartość prostego „dziękuję” i zrozumieć, iż wdzięczność to coś więcej niż zwykłe słowo – to sposób na budowanie lepszych relacji i pozytywnego nastawienia do życia.

Zachęcamy do wdrożenia tego scenariusza na zajęciach wychowawczych – uczniowie nie tylko nauczą się mówić „dziękuję”, ale także zrozumieją, jak wyrażanie wdzięczności wpływa na ich życie i otoczenie.

📢 Czy masz doświadczenie w prowadzeniu podobnych zajęć? Podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach!

Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
Idź do oryginalnego materiału