W obliczu coraz poważniejszych niedoborów higienistek stomatologicznych na rynku pracy w USA, Amerykańskie Towarzystwo Higienistek Stomatologicznych (American Dental Hygienists’ Association, ADHA) i Fundacja Delta Dental zainaugurowały program „Hygienist Inspired” w celu rekrutowania osób chętnych do nauki zawodu oraz przyszłego podjęcia pracy.
Amerykańskie Towarzystwo Higienistek Stomatologicznych oraz Fundacja Delta Dental ogłosiły oficjalne uruchomienie programu „Hygienist Inspired”. To nowatorska inicjatywa rekrutacyjna, której celem jest rozwiązanie problemu braków kadrowych w zawodzie higienistki stomatologicznej, a co za tym idzie – poprawa dostępu społeczeństwa do opieki dentystycznej.
Program rozpoczyna się pilotażowo w dziewięciu stanach: Arizonie, Arkansas, Idaho, Indianie, Iowa, Michigan, Minnesocie, Ohio i Wisconsin, a w ciągu najbliższych dwóch lat planowane jest jego rozszerzenie na cały kraj. Fundacja Delta Dental sfinansuje w tych stanach działalność ambasadorów programu, którzy będą odpowiedzialni za lokalne działania rekrutacyjne.
Higienistki stomatologiczne będą promować swój zawód
– „Hygienist Inspired” opiera się na prostej, ale niezwykle istotnej idei – to higienistki stomatologiczne są najlepszymi ambasadorkami swojej profesji i mają moc inspirowania przyszłych pokoleń specjalistek – podkreśla Erin Haley-Hitz, prezes ADHA. – Wykorzystując ich pasję, chcemy nie tylko wzbudzić zainteresowanie tą ścieżką kariery, ale także wspierać budowanie wykwalifikowanej kadry medycznej, która następnie będzie służyć społeczeństwu.
Przeszkoleni ambasadorzy programu będą prowadzić w swoich stanach działania rekrutacyjne. Otrzymają profesjonalnie opracowane materiały promocyjne, które przedstawiają zalety zawodu higienisty stomatologicznego, w tym elastyczny czas pracy i szerokie możliwości rozwoju zawodowego.
– Kiedy rozmawiamy z higienistkami stomatologicznymi często słyszymy, iż do nauki w tym zawodzie zachęciła ich… własna higienistka – mówi dr Holli Seabury, dyrektor wykonawcza Fundacji Delta Dental. – Choć program ma na celu przede wszystkim zwiększenie liczby profesjonalistów w branży, naszą misją jest również poprawa dostępu do opieki stomatologicznej w społecznościach, które tego najbardziej potrzebują – dodaje.
Mentoring i docieranie do rodziców
Do programu – w mniej formalny sposób – może dołączyć każda chętna higienistka. ADHA i Fundacja Delta Dental przygotowują materiały promujące profesję higienistki, które będzie można dystrybuować w swoich lokalnych społecznościach. Promowany będzie mentoring bardziej doświadczonych higienistek wspierających koleżanki stawiające swoje pierwsze kroki w zawodzie. Organizatorzy chcą trafić również do rodziców, którzy często pomagają swoim dzieciom w wyborze ścieżki zawodowej, by znali możliwości, jakie daje wykonywanie tej pracy.
O tym, jak wygląda rola higienistek stomatologicznych w USA oraz we Włoszech, jakie mają zadania i uprawnienia, rozmawiamy z przedstawicielkami tego zawodu z tych krajów. Poprosiliśmy też nasze rozmówczynie o kilka słów skierowanych do polskich koleżanek i kolegów „po fachu”.
Źródło: https://www.adha.org