Gdańsk stawia na dostępność i bezpieczeństwo. Rusza przebudowa kładki na Zaspie

razemztoba.pl 8 godzin temu

Miasto Gdańsk ogłosiło rozpoczęcie jednej z kluczowych inwestycji w dzielnicy Zaspa – przebudowy kładki nad torami tramwajowymi. Po niemal pięćdziesięciu latach intensywnej eksploatacji dotychczasowa konstrukcja zniknie z krajobrazu dzielnicy, ustępując miejsca nowoczesnym, przyjaznym dla wszystkich użytkowników rozwiązaniom komunikacyjnym.

To inwestycja, która nie tylko ułatwi codzienne życie mieszkańców, ale też wpisuje się w szerszą wizję miasta dostępnego, bezpiecznego i zrównoważonego.

– Zgodnie z obietnicami składanymi mieszkańcom Zaspy, podejmujemy konkretne działania, by przebudować kładkę, która od lat nie spełnia już oczekiwań nowoczesnego miasta. To inwestycja nie tylko w infrastrukturę, ale przede wszystkim w komfort i bezpieczeństwo mieszkańców – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nowa kładka będzie dostępna dla wszystkich – pieszych, rowerzystów, osób z niepełnosprawnościami – i połączy obie części dzielnicy na poziomie ulicy, zapewniając wygodny dostęp do przystanków i codziennych spraw. Przed nami jeszcze wybór wykonawcy i dopracowanie harmonogramu, ale już dziś mogę powiedzieć: Zaspa zmienia się na lepsze.

Nowa jakość komunikacji na Zaspie

Zamiast jednej, wysokiej i niefunkcjonalnej kładki powstanie pięć mniejszych przejść na poziomie terenu. Będą one w pełni zintegrowane z infrastrukturą tramwajową i przystankami komunikacji miejskiej. Wszystkie przejścia zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną, co znacznie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

– Jesteśmy na etapie wyłonienia wykonawcy. Pierwsza oferta to 26 milionów złotych, druga – blisko 29 milionów. W najbliższym czasie skierujemy na sesję Rady Miasta wniosek-autopoprawkę do budżetu, aby zabezpieczyć brakujące środki. Taką kwotę przewidywaliśmy i mam nadzieję, iż radni poprą zabezpieczenie środków na ten cel, a następnie dokonamy wyboru wykonawcy – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Dokumentacja i pozwolenie na budowę są gotowe, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przystąpić do realizacji prac. Będziemy je prowadzić przez 2 lata, aby powodować jak najmniej utrudnień na tym kluczowym węźle komunikacyjnym. Musimy jednak mieć świadomość, iż utrudnień nie unikniemy, ponieważ przebudowywany będzie układ drogowy oraz – czasowo – także trakcja tramwajowa. Po przebudowie, zamiast 50-letniej konstrukcji z poprzedniej epoki, którą znamy, powstanie 5 przejść w poziomie terenu, dostępnych dla pieszych, rowerzystów i osób z niepełnosprawnością.

Dostępny obiekt

To rozwiązanie ma przede wszystkim na celu poprawę dostępności – zarówno dla osób starszych, jak i dla rodziców z wózkami dziecięcymi czy osób z niepełnosprawnościami. Nowa infrastruktura stanie się realną alternatywą dla obecnej kładki, która przez lata była dla wielu mieszkańców fizyczną barierą w codziennym poruszaniu się po dzielnicy.

– Zdaję sobie sprawę z tego, iż dla wielu mieszkanek i mieszkańców kładka jest nierozerwalnie związana z krajobrazem Zaspy. Łączy dzielnice Młyniec i Rozstaje, a ja sama mam z nią duży, osobisty sentyment. Czasem jednak trzeba zostawić emocje i spojrzeć w przyszłość. Mimo regularnych prac konserwacyjnych, obecna kładka wymaga dziś kapitalnego remontu – mówiła Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska. – Cieszę się, iż zapadła decyzja o jej rozbiórce i budowie nowych, mniejszych przejść. To bardzo ważne, bo nowe rozwiązania zapewnią lepszą dostępność – zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów, seniorów czy osób z trudnościami w poruszaniu się. Tak naprawdę – dla wszystkich, którzy codziennie przemieszczają się między Młyńcem a Rozstajami. Co równie istotne, nowe obiekty będą w przyszłości mniej obciążające dla budżetu miasta. Cieszę się, iż jesteśmy już na etapie gotowej dokumentacji i niemal rozstrzygniętego przetargu. niedługo pożegnamy tę konstrukcję i zrobimy krok naprzód w stronę bardziej wygodnej Zaspy.

Harmonogram i finansowanie inwestycji

Miasto dysponuje już pełną dokumentacją projektową i ważnym pozwoleniem na budowę. Aktualnie trwa procedura przetargowa, której celem jest wyłonienie wykonawcy inwestycji. Prace budowlane ruszą niezwłocznie po podpisaniu umowy i potrwają około dwóch lat. Ich realizacja zostanie podzielona na etapy, tak aby przez cały czas zapewnić mieszkańcom dostęp do przystanków tramwajowych i zminimalizować utrudnienia w ruchu.

Koszt inwestycji szacowany jest na około 26 milionów złotych. Gdańsk ubiega się również o dofinansowanie z funduszy unijnych, w ramach Regionalnego Planu Transportowego. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych nowa infrastruktura będzie tańsza w utrzymaniu niż dotychczasowa konstrukcja.

Przemyślana inwestycja w lepsze miasto

Przebudowa kładki na Zaspie to projekt, który łączy w sobie wiele aspektów – bezpieczeństwo, dostępność, estetykę i funkcjonalność. To także istotny krok w stronę rozwoju mobilności miejskiej, w której priorytetem stają się piesi i rowerzyści. Miasto Gdańsk podkreśla, iż inwestycja powstaje z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i oczekiwań mieszkańców.

– Dotrzymujemy słowa danego mieszkańcom Zaspy. Przebudowa kładki to nie tylko symbol modernizacji tej części Gdańska, ale także realna poprawa jakości życia mieszkańców. Zależy nam na tym, by infrastruktura była dostępna dla wszystkich – osób starszych, rodziców z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami – mówił Marcin Makowski, radny Miasta Gdańska. – Razem z remontem dziewięciu ulic na Zaspie i Przymorzu pokazujemy, iż inwestujemy zarówno na górnym, jak i dolnym tarasie miasta. Czekamy na rozpoczęcie prac i wierzymy, iż za dwa lata mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni.

Projekt zakłada także przebudowę sieci trakcyjnej oraz wykonanie nowej nawierzchni al. Rzeczypospolitej w bezpośrednim sąsiedztwie przejść. Odświeżony zostanie też sam wiadukt drogowy. Przewidziano opracowanie szczegółowego harmonogramu prac i projektu tymczasowej organizacji ruchu, by cały proces przebiegał sprawnie i z jak najmniejszym wpływem na codzienne życie dzielnicy.

Idź do oryginalnego materiału