ETwinningowy projekt „Discovering the Kamishibai” – międzynarodowa podróż przez papierowy teatr

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 tydzień temu

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie uczestniczyli w wyjątkowym projekcie edukacyjnym realizowanym w ramach programu eTwinning pod nazwą „Discovering the Kamishibai”. Była to niezwykła, międzynarodowa inicjatywa, w której udział wzięło 10 szkół z sześciu państw Europy: Grecji, Estonii, Portugalii, Rumunii, Łotwy oraz Polski. Projekt opierał się na wspólnym odkrywaniu japońskiej tradycji Kamishibai, czyli „papierowego teatru”, jako metody rozwijającej kreatywność, współpracę i umiejętności językowe uczniów.

Główne cele projektu obejmowały:

  • zapoznanie uczniów z kulturą Japonii i sztuką Kamishibai,
  • rozwijanie umiejętności opowiadania historii, tworzenia ilustracji oraz pracy zespołowej,
  • kształcenie kompetencji cyfrowych poprzez wykorzystanie narzędzi TIK,
  • wspieranie nauki języków obcych w kontekście komunikacji międzykulturowej.

eTwinning to program Unii Europejskiej wspierający współpracę szkół z różnych państw europejskich poprzez internet. Umożliwia nauczycielom i uczniom wspólne realizowanie projektów edukacyjnych, wymianę doświadczeń, doskonalenie języka angielskiego i rozwijanie kompetencji kluczowych. Przestrzenią dla tej współpracy jest platforma TwinSpace, na której partnerzy mogą dzielić się materiałami, kontaktować się i prezentować efekty swoich działań.

W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w wielu różnorodnych aktywnościach, takich jak:

  • tworzenie prezentacji o swoich krajach i szkołach,
  • udział w spotkaniach online, podczas których poznawali swoich rówieśników z innych krajów,
  • świętowanie Dnia Bezpiecznego Internetu (11 lutego) i Światowego Dnia Teatru (27 marca),
  • opracowywanie mapy myśli na temat wiedzy o Kamishibai,
  • oglądanie wspólnych prezentacji o kulturze Japonii i językach świata,
  • wspólna zabawa z wykorzystaniem interaktywnych gier stworzonych przez uczestników projektu.

Jednym z najciekawszych i najbardziej rozwijających działań było tworzenie wielojęzycznej opowieści Kamishibai. Każda ze szkół uczestniczących w projekcie miała za zadanie stworzyć fragment historii z udziałem tego samego bohatera, a następnie przekazać ją kolejnej szkole, która kontynuowała opowieść. Dzięki tej twórczej współpracy powstała bajka pt. „Home is where the heart beats” – poruszająca historia o przyjaźni i wartościach, które łączą ludzi niezależnie od pochodzenia.

Każda część opowieści została zilustrowana przez uczniów w formie kart do teatru Kamishibai, a następnie złożona w jeden wspólny spektakl. 23 maja odbyło się finałowe spotkanie online, w którym uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z pięciu krajów. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia wszyscy wspólnie obejrzeli efekt swojej kilkumiesięcznej pracy. Radość, emocje i duma z osiągniętego celu były ogromne – to było niezapomniane doświadczenie dla wszystkich uczestnika.

W trakcie realizacji projektu dzieci miały także okazję zapoznać się z klasyczną bajką „Gingerbread Man” w wersji Kamishibai, wydaną przez Wydawnictwo Tibum. Spotkanie z tą zabawną i dynamiczną historią wzbogaciło ich znajomość języka angielskiego, uwrażliwiło na formę teatralną i pokazało, jak opowieść może łączyć elementy kultury, nauki i zabawy.

Symbolem i maskotką projektu została kapibara – spokojne, towarzyskie zwierzę żyjące w grupie, które doskonale odzwierciedlało ducha współpracy i przyjaznej atmosfery, jaka towarzyszyła wszystkim działaniom. Projekt stał się nie tylko okazją do zdobywania wiedzy i umiejętności, ale również piękną lekcją tolerancji, otwartości na inne kultury i budowania relacji międzynarodowych.

Wspólne działania uczniów i nauczycieli z różnych części Europy pokazały, jak wiele można osiągnąć, łącząc siły, pomysły i pasję do edukacji. Projekt „Discovering the Kamishibai” pozostawił po sobie nie tylko pamiątkę w postaci bajki, ale przede wszystkim wspomnienia, nowe przyjaźnie i motywację do dalszych eTwinningowych przygód.

Autorka: Joanna Duda-Kazimierowicz – Czytelniczka Portalu

Post eTwinningowy projekt „Discovering the Kamishibai” – międzynarodowa podróż przez papierowy teatr pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału