Znamy wyniki badania świadomości emocji ludzi młodych (14-18 lat). Co trzeci deklaruje, iż radzi sobie z trudnymi emocjonalnie sytuacjami całkowicie samodzielnie. Aż 81% potwierdza, iż czasem ukrywa uczucia przed otoczeniem. 39% nastolatków deklaruje, iż nie uczyło się radzenia sobie z emocjami, a 8% wskazuje szkołę jako miejsce, z którego taką naukę wyniosło. Takie dane płyną z badania przeprowadzonego w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”*.
Polskie nastolatki są świadome odczuwanych emocji i potrafią je nazwać. Ponad połowa (53%) zawsze bądź często zastanawia się nad własnymi uczuciami, jedynie 7% je ignoruje. 46% nastolatków deklaruje, iż niemal zawsze panuje nad emocjami. Prawie połowa badanych (44%) przyznaje, iż w ich domu rodzinnym otwarcie rozmawia się o uczuciach i to właśnie tam nabywa się umiejętności radzenia sobie z emocjami. Jednak temat jest bardziej złożony.
Samotny jak nastolatek.
Mimo iż w wielu domach otwarcie mówi się o emocjach (przynajmniej na poziomie deklaracji), aż 81% nastolatków przyznaje, iż zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Co trzeci młody człowiek robi to, ponieważ nie chce zamartwiać innych, a co czwarty (24%) obawia się negatywnej oceny.
W trudnych emocjonalnie sytuacjach nastolatki wybierają samotność. Zdecydowanie najczęściej uciekają wówczas w muzykę – to sposób aż 65% badanych. Muzyka pomaga im zarówno podczas napadów złości (59%), jak i smutku (61%). Co czwarty uprawia sport (znacznie częściej są to chłopcy). Dziewczyny chętniej rozmawiają z przyjaciółką bądź dają upust emocjom, płacząc. Na „smutki” pomagają też seriale (32%). Co trzeci nastolatek odreagowuje… grając na komputerze.
– Badania pokazują, jak wiele jeszcze zostało do zrobienia przez nas, dorosłych, w kontekście wagi zdrowia psychicznego. Młodzi wprawdzie są bardzo świadomi znaczenia dobrostanu (73% badanych nastolatków uważa, iż zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne, a dla 1/5 jest choćby ważniejsze – przyp. red.), ale często nie są wyposażeni w wiedzę, jak do niego dążyć, jak o emocjach rozmawiać „tak naprawdę”. A to właśnie jeden z kluczowych elementów. Nastolatek, który lepiej rozumie siebie, przestaje być tykającą bombą. To rola nas, dorosłych, by o edukację na temat emocji zadbać – mówi Sylwia Wyszyńska, pedagog specjalny, terapeuta, na co dzień pracujący z młodzieżą.
Edukacja psychologiczna
Niemal 40% pokolenia Zet wskazało, iż zgadza się ze stwierdzeniem… „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. A to pokazuje, jak wiele pozostało do zrobienia w kontekście psychoedukacji i stereotypowych stwierdzeń utrwalanych z pokolenia na pokolenie.
– Bez względu na odcień i stopień intensywności wszystkie emocje i uczucia są okej, a przeżywanie ich jest nieodłączną częścią bycia człowiekiem. Emocje są w nas codziennie i dostarczają nam ważnych informacji o tym, jak się mamy z tym, co dzieje się wokół nas albo jakie myśli nam towarzyszą. Pracując na co dzień z młodzieżą, widzimy, jak ważne jest, by im o tym przypominać, choćby jeżeli młodzi zapewniają, iż o tym wiedzą. Dlatego Polska Akcja Humanitarna we współpracy z POL opracowała specjalne „Karty EmocJA”, które pomogą zarówno pedagogom, jak i opiekunom rozmawiać z młodzieżą o emocjach – mówi Yuliia Tkachuk, ekspertka merytoryczna programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Zestaw składa się z 10 kart, dotyczących takich emocji jak smutek, wstyd, złość czy strach. Są uzupełnione o praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak sobie z nimi radzić i jak prosić o pomoc. Można z nich korzystać w dowolnej kolejności – a refleksje zapisywać lub odpowiadać tylko w myślach. Karty mają atrakcyjną formę i sprawdzą się zarówno w pracy indywidualnej, jak i z bliską osobą.
– Karty stworzyliśmy na bazie doświadczeń z trzech lat programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna. Wierzymy, iż to materiał, który świetnie sprawdzi się w praktycepsychologicznej – dodaje.
Karty EmocJA oraz badanie świadomości emocji wśród nastolatków są elementami kolejnej odsłony kampanii „POLećmy ze wsparciem” realizowanej przez POL, przy zaangażowaniu Polskiej Akcji Humanitarnej.
Początek roku szkolnego to dobry moment, by przypomnieć sobie o tym, iż kluczem do bycia ogólnego dobrostanu psychicznego są emocje. Jednym z pierwszych kroków jest umiejętność ich rozpoznawania. Karty, które w tym pomogą, można bezpłatnie pobrać tutaj.
Foto: freepik.com
*Badanie świadomości emocji wśród nastolatków, przeprowadzone w dniach 3-20.06.2024, zrealizowane przez TEB Research na zlecenie POL. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI w całej Polsce. Łącznie przeprowadzono 1000 wywiadów wśród uczniów szkół średnich (LO i Technikum), w wieku 14-18 lat. Baza respondentów TEB Edukacja