EMA rozpoczyna kampanię „It Takes a Team” poświęconą zapobieganiu niedoborom leków

mgr.farm 2 godzin temu

Kampania Europejskiej Agencji Leków „It Takes a Team” poświęconą zapobieganiu niedoborom leków. Powstała ona we współpracy z organizacjami reprezentującymi pacjentów, konsumentów i pracowników ochrony zdrowia. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat niedoborów leków. Ma też uświadomić skalę wspólnych działań podejmowanych w całej Unii Europejskiej w celu ich ograniczania.

Kiedy pacjenci nie mogą dostać leku w aptece, ich pierwszą reakcją jest niepokój. Choć jest to uzasadnione, nigdy nie są sami. Są ludzie, którzy służą pomocą – od farmaceuty, który może znaleźć konkretny lek, przez lekarzy, którzy mogą znaleźć alternatywne metody leczenia, aż po organy regulacyjne zarządzające dystrybucją zapasów między krajami UE. Cały zespół pracuje nad znalezieniem rozwiązań – mówi Jorge Batista, PGEU (Europejscy Farmaceuci).

  • Czytaj również: Komisja Europejska będzie zapobiegać brakom leków

Kampania została opracowana wspólnie z Europejską Organizacją Konsumentów, Europejskim Stowarzyszeniem Farmaceutów Szpitalnych, Europejskim Stowarzyszeniem Medycyny Nuklearnej, Europejskim Towarzystwem Neurologii Dziecięcej, Europejskimi Farmaceutami i Europejską Unią Lekarzy Rodzinnych, przy wsparciu Grupy Roboczej ds. Pacjentów i Konsumentów oraz Grupy Roboczej ds. Pracowników Służby Zdrowia EMA.

– Kampania ma na celu zaprezentowanie skoordynowanego systemu niezbędnego na poziomie UE do rozwiązania problemu niedoborów. Stanowi też również krok naprzód w sposobie, w jaki angażujemy pracowników służby zdrowia i pacjentów. Opierając się na naszej długoletniej współpracy z tymi grupami, po raz pierwszy współtworzyły one kampanię komunikacyjną jako nasi zaufani partnerzy, zaangażowani w każdy etap jej rozwoju. Nieprzypadkowo stało się to w kontekście zarządzania niedoborami leków, gdzie skuteczne rozwiązania zależą od zaufania, przejrzystości i ścisłej współpracy – dodaje Emer Cooke, Dyrektor Wykonawcza EMA.

Udział GIF w Kampanii

W kampanię włączył się także Główny Inspektorat Farmaceutyczny. Organ ten w Polsce monitoruje dostępność produktów leczniczych. Pozostaje też w stałej współpracy z podmiotami odpowiedzialnymi oraz grupami eksperckimi działającymi przy instytucjach europejskich, w tym EMA. Co tydzień urząd opracowuje zestawienia dotyczące bieżących i przewidywanych braków leków. Przekazywane są one samorządom zawodowym lekarzy i farmaceutów, by zapewnić im aktualne informacje potrzebne do bezpiecznej ordynacji i realizacji recept.

– Zapewnienie dostępu do leków to jeden z kluczowych elementów budowania odporności państwa. Europejskim priorytetem powinno być zachowanie obecnych elementów niezależności lekowej i budowa sojuszy, które pozwolą ją stopniowo wzmacniać – wskazuje Łukasz Pietrzak, Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Edukacja i komunikacja

W ramach projektu EMA oraz jej partnerzy – m.in. PGEUi EAHP – pokazują kulisy pracy osób i instytucji, które codziennie mierzą się z wyzwaniami związanymi z dostępnością leków. Kampanii towarzyszą filmy, wypowiedzi ekspertów oraz historie osób bezpośrednio zaangażowanych w zapobieganie niedoborom. Kampania #ItTakesATeam ma pokazać ludzkie oblicze skoordynowanych działań mających na celu zapewnienie dostępności leków dla tych, którzy ich najbardziej potrzebują.

  • Czytaj również: UE wzywa państwa do zniesienia zakazu eksportu leków po to, by zapobiec ich brakom

Dodatkowo, 4 listopada odbędzie się publiczny webinar dla pacjentów, konsumentów i pracowników służby zdrowia. Będzie można dowiedzieć się z niego więcej o unijnym procesie regulacyjnym. Przybliży wiedzę na temat tego gdzie znaleźć informacje i jak mogą pomóc w zapobieganiu niedoborom i zarządzaniu nimi. Webinar będzie można obejrzeć na żywo na stronie wydarzenia: Niedobory leków: Publiczny webinar EMA: Pacjenci na pierwszym miejscu.

Niedobory leków stanowią wyzwanie dla całego systemu opieki zdrowotnej. Nie mają jednej przyczyny i często są wynikiem złożonej sieci obejmującej produkcję, dostawy i dystrybucję w wielu krajach. Dotknięcie jednego ogniwa łańcucha może wpłynąć na dostępność leków.

Źródło: ŁW/EMA/GIF

Idź do oryginalnego materiału