W tym artykule opisuję swoje wspomnienia ze szkoły i podaję własne przemyślenia na temat edukacji w naszym kraju.
Szkoła podstawowa
Do szkoły podstawowej chodziłem w czasach wyżu demograficznego, więc w klasach było dużo dzieci – średnio po trzydzieści parę osób. Nie wszyscy jednak chcieli się uczyć – wiele uczniów wolało dokazywać i rozrabiać. Zadaniem nauczyciela było więc przede wszystkim utrzymać w klasie spokój, co nie było łatwym zadaniem.
Na przerwach zdarzały się bójki i wzajemne dokuczanie sobie. Samej nauki nie było dużo – myślę, iż czas ten można było lepiej wykorzystać do zdobywania wiedzy. Nauczyciele też bywali różni – zdarzało się, iż bili uczniów. Ogólnie podstawówki nie wspominam zbyt dobrze, ze względu na pewien chaos, jaki w niej panował, głównie za sprawą uczniów.
Szkoła średnia
Do szkoły średniej, do której uczęszczałem, chodzili już tylko tacy uczniowie, którzy chcieli się uczyć – i to był plus. Nauki było o wiele więcej. Moim zdaniem za dużo wymagano od uczniów, co skutkowało przesiadywaniem nad zadaniami domowymi i nauką do późnych godzin. Ogólnie atmosfera była tu lepsza niż w szkole podstawowej, ale stres jaki odczuwałem był dużo większy.
Studia
Na studia wybrałem uczelnię techniczną, więc nie było tu aż tyle nauki pamięciowej, ale zajęć oczywiście było dużo – trzeba było zaliczać kolokwia, pisać sprawozdania z laboratorium i rzec jasna zdawać egzaminy w trakcie sesji (były one bardzo stresujące). Zdarzało się, iż egzaminatorzy nie zawsze sprawiedliwie oceniali studentów. Na uczelnię musiałem dojeżdżać do innego miasta, więc było to jak najbardziej uciążliwe.
Podsumowując…
Ogólnie nie mam jakichś szczególnie złych wspomnień ze swojej edukacji, ale moim zdaniem wiele jest tutaj do poprawy, np. uważam, iż więcej powinno być nauki wiedzy praktycznej, a mniej teoretycznej. w tej chwili w szkołach funkcjonują klasy integracyjne, w których uczą się dzieci z niepełnosprawnościami. Ma to swoje plusy – dzieci takie mają kontakt z pełnosprawnymi rówieśnikami, ale także i minusy – Osoby z niepełnosprawnościami potrzebują często innego podejścia ze strony nauczycieli.
Opracowanie wpisu w ramach odbywanego Stażu: Piotr Jędrasik