Edukacja ku samodzielności – podsumowanie ogólnopolskiego projektu „Chcę być samodzielny – pozwól mi”

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 dzień temu

W roku szkolnym 2024/2025 zakończyła się wyjątkowa inicjatywa edukacyjna, która połączyła szkoły z całej Polski wokół jednego celu – wspierania dzieci i młodzieży w dążeniu do samodzielności. Projekt „Chcę być samodzielny – pozwól mi” to ogólnopolski program rozwijający kompetencje życiowe, społeczne i osobiste uczniów, a także wzmacniający ich wiarę w siebie i poczucie sprawczości.

Liczby mówią same za siebie:

  • W przedsięwzięciu wzięło udział 76 szkół z różnych zakątków kraju.
  • Zaangażowano 1554 uczniów oraz 252 nauczycieli.
  • Projekt zyskał patronat wielu instytucji i środowisk edukacyjnych, m.in. Głosu Nauczycielskiego, Pedagogiki Specjalnej – portalu dla nauczycieli, NODN Zyta Czechowska, NODN Sensor Ewa Radowicz, SuperBelfrzy RP, #wiosnaedukacji, AMOS, Fiorello – kreatywnie dla małych i dużych.

Siedem dróg do samodzielności

Program został podzielony na siedem modułów tematycznych, które odzwierciedlały różnorodne aspekty życia codziennego:

  1. Kulinaria – uczniowie stawali się kucharzami, ucząc się przygotowywania prostych posiłków.
  2. Ogrodnictwo – prace w ogrodzie rozwijały cierpliwość i odpowiedzialność.
  3. Samoobsługa – zajęcia z higieny i zdrowego stylu życia.
  4. Orientacja zawodowa – poznawanie świata pracy i zawodów.
  5. Pomaganie innym – rozwijanie empatii i postaw prospołecznych.
  6. Czynności porządkowe – nauka zarządzania gospodarstwem domowym.
  7. Kultura – uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.

Głos uczestników – słowa, które inspirują

Z wielu placówek napłynęły entuzjastyczne opinie. Nauczyciele i dyrektorzy podkreślali wartość projektu:

  • „Zadania idealnie wpisywały się w potrzeby naszych uczniów – to była edukacyjna przygoda pełna satysfakcji” – podkreślał SOSW im. Jana Pawła II w Jaworznie.
  • „Projekt dawał rytm pracy, motywował do szukania kreatywnych rozwiązań” – dzieliła się refleksją szkoła z Krakowa.
  • „To inicjatywa odpowiadająca na codzienne wyzwania naszych uczniów – wspierała rozwój i niezależność” – zaznaczyła placówka z Mocarzewa.

Efekty, które zostają na długo

Projekt przyniósł wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych:

Dla uczniów:

  • Nabycie umiejętności praktycznych – od gotowania po udział w wydarzeniach kulturalnych.
  • Większa samodzielność i poczucie własnej wartości.
  • Zaangażowanie i euforia z nauki przez działanie.

Dla nauczycieli:

  • Nowe metody pracy i pomysły dydaktyczne.
  • Możliwość indywidualizacji zadań.
  • Wzajemna inspiracja i wymiana doświadczeń w ramach grupy projektowej.

Dla szkół:

  • Podniesienie jakości edukacji.
  • Budowanie wizerunku placówki nowoczesnej i wspierającej rozwój ucznia.
  • Usprawnienie organizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej.

Podsumowanie

Projekt „Chcę być samodzielny – pozwól mi” to przykład, jak dobrze zaplanowana i elastyczna inicjatywa edukacyjna może realnie wpłynąć na życie uczniów, nauczycieli i społeczności szkolnej. Zyskał uznanie za swoją praktyczność, prostotę oraz możliwość dostosowania do potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi możliwościami.

Dziękuję serdecznie za Wasze zaangażowanie i kreatywność – Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Dorota Kosowska z Zespołu Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim.

Z niecierpliwością oczekujemy kontynuacji – bo jak pokazuje ten projekt, samodzielność zaczyna się od małych kroków, które prowadzą do wielkich zmian.

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli patron medialny Projektu

Post Edukacja ku samodzielności – podsumowanie ogólnopolskiego projektu „Chcę być samodzielny – pozwól mi” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału