
W roku szkolnym 2024/2025 zakończyła się wyjątkowa inicjatywa edukacyjna, która połączyła szkoły z całej Polski wokół jednego celu – wspierania dzieci i młodzieży w dążeniu do samodzielności. Projekt „Chcę być samodzielny – pozwól mi” to ogólnopolski program rozwijający kompetencje życiowe, społeczne i osobiste uczniów, a także wzmacniający ich wiarę w siebie i poczucie sprawczości.
Liczby mówią same za siebie:
- W przedsięwzięciu wzięło udział 76 szkół z różnych zakątków kraju.
- Zaangażowano 1554 uczniów oraz 252 nauczycieli.
- Projekt zyskał patronat wielu instytucji i środowisk edukacyjnych, m.in. Głosu Nauczycielskiego, Pedagogiki Specjalnej – portalu dla nauczycieli, NODN Zyta Czechowska, NODN Sensor Ewa Radowicz, SuperBelfrzy RP, #wiosnaedukacji, AMOS, Fiorello – kreatywnie dla małych i dużych.
Siedem dróg do samodzielności
Program został podzielony na siedem modułów tematycznych, które odzwierciedlały różnorodne aspekty życia codziennego:
- Kulinaria – uczniowie stawali się kucharzami, ucząc się przygotowywania prostych posiłków.
- Ogrodnictwo – prace w ogrodzie rozwijały cierpliwość i odpowiedzialność.
- Samoobsługa – zajęcia z higieny i zdrowego stylu życia.
- Orientacja zawodowa – poznawanie świata pracy i zawodów.
- Pomaganie innym – rozwijanie empatii i postaw prospołecznych.
- Czynności porządkowe – nauka zarządzania gospodarstwem domowym.
- Kultura – uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.
Głos uczestników – słowa, które inspirują
Z wielu placówek napłynęły entuzjastyczne opinie. Nauczyciele i dyrektorzy podkreślali wartość projektu:
- „Zadania idealnie wpisywały się w potrzeby naszych uczniów – to była edukacyjna przygoda pełna satysfakcji” – podkreślał SOSW im. Jana Pawła II w Jaworznie.
- „Projekt dawał rytm pracy, motywował do szukania kreatywnych rozwiązań” – dzieliła się refleksją szkoła z Krakowa.
- „To inicjatywa odpowiadająca na codzienne wyzwania naszych uczniów – wspierała rozwój i niezależność” – zaznaczyła placówka z Mocarzewa.
Efekty, które zostają na długo
Projekt przyniósł wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych:
Dla uczniów:
- Nabycie umiejętności praktycznych – od gotowania po udział w wydarzeniach kulturalnych.
- Większa samodzielność i poczucie własnej wartości.
- Zaangażowanie i euforia z nauki przez działanie.
Dla nauczycieli:
- Nowe metody pracy i pomysły dydaktyczne.
- Możliwość indywidualizacji zadań.
- Wzajemna inspiracja i wymiana doświadczeń w ramach grupy projektowej.
Dla szkół:
- Podniesienie jakości edukacji.
- Budowanie wizerunku placówki nowoczesnej i wspierającej rozwój ucznia.
- Usprawnienie organizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej.
Podsumowanie
Projekt „Chcę być samodzielny – pozwól mi” to przykład, jak dobrze zaplanowana i elastyczna inicjatywa edukacyjna może realnie wpłynąć na życie uczniów, nauczycieli i społeczności szkolnej. Zyskał uznanie za swoją praktyczność, prostotę oraz możliwość dostosowania do potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi możliwościami.
Dziękuję serdecznie za Wasze zaangażowanie i kreatywność – Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Dorota Kosowska z Zespołu Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim.
Z niecierpliwością oczekujemy kontynuacji – bo jak pokazuje ten projekt, samodzielność zaczyna się od małych kroków, które prowadzą do wielkich zmian.

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli patron medialny Projektu
Post Edukacja ku samodzielności – podsumowanie ogólnopolskiego projektu „Chcę być samodzielny – pozwól mi” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.