Dziesiąty festiwal dla osób z zaburzeniami słuchu „Ślimakowe Rytmy”

termedia.pl 4 miesięcy temu
Zdjęcie: IFiPS


Już po raz dziesiąty odbył się w Warszawie festiwal dzieci i dorosłych, których talent muzyczny został uratowany dzięki postępowi nauki i medycyny, jaki dokonał się w ciągu ostatnich lat. Jury konkursowe wybrało najzdolniejszych, którzy koncertowali wspólnie z profesjonalistami.



Festiwal „Ślimakowe Rytmy” to pierwsze tego typu przedsięwzięcie muzyczne na świecie, którego pomysłodawcą jest prof. Henryk Skarżyński a organizatorem Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.

Tegoroczna jubileuszowa, dziesiąta edycja festiwalu odbyła się w dniach 10-12 lipca. Do Polski przyjechało ponad 25 uczestników z całego świata: instrumentalistów i wokalistów, aby w Studiu Polskiego Radia, współorganizatora wydarzenia, wziąć udział w przesłuchaniach konkursowych.

Muzyczne pasje pacjentów instytutu

– Kiedyś byli niesłyszący albo głęboko niedosłyszący, dziś mogą realizować swoje pasje, a choćby myśleć o profesjonalnej karierze artystycznej. Oni wykazali się nieprawdopodobnym hartem ducha, determinacją, niezwykłą pracowitością i talentem. Pokazali przez swoje artystyczne osiągnięcia, jak można i należy przekraczać granice niemożności. Stali się świadectwem geniuszu nauki oraz siły muzycznych pasji – zaznaczył prof. Henryk Skarżyński.

Do finału jury, pod przewodnictwem prof. Ryszarda Karczykowskiego, wybrało dziesięć osób, które wystąpiły w piatkowym, wieczornym koncercie galowym pt.: ,,Laureaci z Orkiestrą" w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Koncert uświetnili także zawodowi muzycy m.in. Vadim Brodski, Jacek Wójcicki czy Maciej Miecznikowski oraz laureaci poprzednich edycji festiwalu – wszyscy wystąpili z towarzyszeniem Orkiestry Polskiego Radia pod dyrekcją Michała Klauzy.

Podczas koncertu zostało również zaprezentowane premierowe wykonanie „Kołysanki” z przygotowywanej pierwszej płyty z cyklu „poduszka" o tym samym tytule.

– Każdy z występów jest dowodem na to, jak wiele mogą osiągnąć osoby słyszące dzięki implantom i jak gwałtownie może rozwijać się ich talent dzięki postępowi w medycynie. I jak medycyna odmienia życie na lepsze. Starałem się to opisać m.in. w słowach wiersza „Świat, który słyszę”. Gdy do tego wiersza prof. Krzesimir Dębski skomponował muzykę, utwór stał się festiwalowym hymnem, który co roku wykonuje Barbara Kaczyńska wspólnie z Maciejem Miecznikowskim. Hymn wykonywany jest wraz ze wszystkimi laureatami i artystami biorącymi udział w koncertach finałowych. „I słuch się zmienia, i głos się zmienia, wszystko nabiera nowego znaczenia…” – dziś, po tylu latach festiwalowych doświadczeń i emocji, te słowa wydają się wybrzmiewać szczególnie mocno – podsumował prof. Skarżyński.

Tradycyjnie w ramach festiwalu odbęła się także Konferencja naukowo szkoleniowa pt.: ,,Sztuka w terapii, medycynie i nauce” z cyklu „Muzyka w rozwoju słuchowym człowieka” z wykładami światowej klasy specjalistów z dziedziny otologii, audiologii, muzykoterapii i terapii słuchu.

Rola i znaczenie instytutu

Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu jest wiodącym w Polsce instytutem badawczym i wysokospecjalistycznym szpitalem. Od ponad 20 lat wykonuje się tu najwięcej na świecie operacji poprawiających słuch. W ciągu 32 lat wykonano tu ponad 600 tys. procedur chirurgicznych i ponad 5 mln konsultacji oraz badań.

Pod opieką tej placówki znajduje się w tej chwili ok. 14 tys. osób z implantami słuchowymi.

Idź do oryginalnego materiału