🎃 Dzień Dyni – scenariusz zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 11 godzin temu
Reklamy

Jesienne zajęcia edukacyjno-terapeutyczne

🍁 Wstęp dla dzieci – „Poznajemy dynię!”

Jesień to pora roku pełna kolorów – na drzewach pojawia się pomarańcz, żółć, brąz i czerwień. Spadają liście, robi się chłodniej, a w ogrodach i na polach dojrzewają wyjątkowe jesienne skarby. Jednym z nich jest dynia – bohaterka dzisiejszego dnia!

Dynia to duże jesienne warzywo, które ma zwykle okrągły kształt i pomarańczowy kolor. Jej skórka jest twarda, ale w środku jest miękka, pachnąca i pełna pestek. Dynie mogą być małe, duże, ogromne, a choćby zielone, żółte lub białe. Rosną na ziemi, wśród dużych liści i grubych łodyg, a najszybciej dojrzewają właśnie jesienią, dlatego widzimy je teraz tak często.


🎃 Ciekawostki o dyni dla dzieci:

  • Dynia jest zdrowa i smaczna – można z niej zrobić zupę, sok, ciasto lub wydłubać z niej chrupiące pestki.
  • Największe dynie na świecie ważą więcej niż dorosły człowiek!
  • Dynie mają różne kształty – mogą być okrągłe, podłużne, a choćby mieć na swojej skórce różne wypustki.
  • Dynie mogą mieć różne kolory: od żółtych, pomarańczowych po białe i zielone.
  • Z dyni można zrobić jesienne ozdoby, a choćby lampiony.

👃✋👀 Poznajemy dynię zmysłami

Dynia świetnie nadaje się do jesiennych zabaw sensorycznych, ponieważ możemy ją:

👀 oglądać – ma piękne kolory jak jesienne liście
dotykać – z zewnątrz jest twarda, w środku mięciutka i śliska
👃 wąchać – pachnie inaczej niż jabłko czy gruszka
🍴 smakować – bywa delikatna i słodkawa

Dzisiejsze zajęcia pomogą nam lepiej poznać dynię, jej kolor, zapach, kształt i fakturę, a także pobawi się nią cała nasza grupa. Będziemy słuchać, dotykać, tworzyć i odkrywać jesień wszystkimi zmysłami! 🎃✨

Reklamy

👉 Przeczytaj eBook:

📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł

Grupa: przedszkole / edukacja wczesnoszkolna – dzieci z ASD
Czas: 30–45 min
Miejsce: sala + opcjonalnie kącik sensoryczny
Główna idea: jesień, doświadczanie wielozmysłowe, oswajanie nowości, wspólna zabawa i komunikacja


📌 Cele ogólne

  • rozwijanie komunikacji i nazywania (gesty, słowa, PECS, pokaz)
  • wspieranie integracji sensorycznej (dotyk, węch, wzrok)
  • rozwijanie motoryki małej poprzez działania manualne
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w strukturalnych aktywnościach

📌 Piktogramowa struktura zajęć

📌 Zestaw 1

👋 Powitanie → 🎧 Doświadczanie sensoryczne → 🎨 Praca plastyczna → 🎵 Zabawa ruchowa → 😊 Relaks i zakończenie

(możesz je wkleić jako piktogramy na tablicę dla dziecka)

📌 Zestaw 2

  1. 👋 POWITANIE
  2. 🎲 ZABAWA
  3. ✂️ PRACA
  4. 😌 RELAKS (symbol oddechu/wyciszenia)
  5. 🏁 KONIEC

📌 Zestaw 3

Piktogramy wariant obrazkowyPobierz

🍁 1. Powitanie – „Dzień Dyni zaczynamy!” (5 min)

  • siadanie w kole lub przy stolikach
  • pokaz ilustracji dyni różnych kształtów i kolorów
  • nauczyciel mówi powoli, krótkimi zdaniami:

„To jest dynia. Dynia jest pomarańczowa. Dziś jest Dzień Dyni. Będziemy patrzeć, dotykać i tworzyć.”

  • dziecko może dotknąć i powąchać prawdziwą dynię
    (jeżeli ktoś się boi → pozwalam tylko patrzeć z daleka)

👉 Przeczytaj eBook:

📘 Logorytmika w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia, zabawy i scenariusze eBook 19 zł

🍁 2. Jesienna opowieść o dyni – bajka dla dzieci

Na skraju jesiennego pola rosła sobie okrągła, pomarańczowa dynia. Każdego dnia budziła się w promieniach złotego słońca, a liście wokół niej szeleściły cichutko: szur, szur, szur…

Pewnego ranka dynia otworzyła oczy i zobaczyła, iż świat dookoła zmienia kolory. Drzewa były już żółte, czerwone i brązowe, a wiatr niósł liście wysoko w górę, wołając:

Wiuuuu! Jesień przyszła!

Dynia rozejrzała się dookoła. Obok przebiegła wiewiórka, niosąc w pyszczku orzeszek. Zatrzymała się i powiedziała:

Dzień dobry, dynio! Pięknie dziś wyglądasz. Jesteś jak pomarańczowe słońce jesieni!

Dynia uśmiechnęła się szeroko. Jesień była jej ulubioną porą roku — pachniała ciepłym kompotem, mokrymi liśćmi i pieczonymi jabłkami. I zawsze była pełna przygód.

Nad polem przeleciało też stado ptaków, wołając: kra, kra, kra! A dynia pomyślała: „Każdy ma swoje jesienne zadanie. Wiewiórki zbierają zapasy, ptaki lecą do ciepłych krajów… A ja? Co ja mogę zrobić?”

Po chwili na polu pojawiły się dzieci w kolorowych kurtkach. Śmiały się, podskakiwały i zbierały liście do koszyków. Gdy zauważyły dynię, zatrzymały się obok z zachwytem.

Jaka duża! Jaka pomarańczowa!

Dynia poczuła wtedy coś ważnego — iż jej zadaniem jest przynosić radość. Mogła być ozdobą, pysznym daniem, a choćby lampionem, który świeci ciepłym światłem, kiedy dni stają się krótkie i długie wieczory proszą o trochę blasku.

Wiatr zaszumiał jej nad głową:

Każdy ma swoje miejsce w jesiennym świecie. Ty też, dynio.

I tak dynia zrozumiała, iż jest częścią tej kolorowej, jesiennej opowieści. Razem z liśćmi, wiewiórkami, ptakami i dziećmi tworzyła piękną jesień — pełną barw, zapachów i ciepła.

A jesień zaszeptała:

Dziękuję, dynio.

I od tamtej pory dynia zawsze była dumna ze swojego pomarańczowego blasku, który rozświetlał jesienne dni.

KONIEC 🍁🎃

Ćwiczenie po bajce – „Co widziała dynia?”

Cel: rozwijanie rozumienia opowieści, nazywania, wskazywania i komunikacji wspomagającej (PECS / gest / wybór).

Przebieg:
Nauczyciel pokazuje kolejno obrazki (lub PECS) i zadaje pytania. Dziecko odpowiada wskazaniem, gestem, słowem lub tak/nie.

Materiały: obrazki / piktogramy:
🍂 liście, 🐿️ wiewiórka, 🐦 ptaki, 🌬️ wiatr, 🎃 dynia, 👧 dziecko


Pytania do dzieci (do wyboru, krótkie zdania, jeden wątek na raz):

  1. „Co widziała dynia?”
    → dziecko wskazuje obrazek (np. liście / wiewiórkę / dzieci / wiatr)
  2. „Jakie były liście?”
    żółte / czerwone / brązowe (dać 2–3 do wyboru)
  3. „Co robił wiatr?”
    „wiaaaaał” (można zrobić gest i dźwięk)
  4. „Kto przyleciał nad pole?”
    ptaki
  5. „Jaki kolor miała dynia?”
    pomarańczowy (można wskazać kolorową kartę)

😀 Emocje dyni — Smileys / PECS

Nauczyciel pokazuje 3 buźki:

🙂 radość
😐 spokój
☹️ smutek

Pytanie:

„Jak czuła się dynia, kiedy zobaczyła dzieci?”
→ dziecko wskazuje buźkę EMOCJI

(dobrze działa również komunikat wspierający: „Pokaż emocję”, „Wybierz jedną”, „OK”)


🧡 Krótki morał do powtórzenia z dziećmi

„Każdy ma swoje miejsce i zajęcia jesienią. Dynia też!”

(krótkie = łatwe do zapamiętania)

👉 Przeczytaj eBook:

📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł
Reklamy

🎃 3. Sensoryczne poznawanie dyni (10–12 min)

Propozycja stanowisk SI (do wyboru lub rotacyjnie):

StacjaAktywnośćZmysł
1dotykanie pestek, miąższu i twardej skóry dyniDOTYK
2wąchanie dyni i przypraw: cynamon, goździkiWĘCH
3obserwacja dyni pod światłem i lupąWZROK

Wskazówki do ASD:

  • pozwól na rękawiczki jednorazowe (dzieci z obronnością dotykową)
  • krótkie komunikaty: „Dotyk”, „Stop”, „OK”

🎨 4. Praca plastyczna „Dynia jak z bajki” (10–15 min)

Materiały: farby, pompony, plastelina, naklejki, wydruk konturu dyni (kolorowanka)

Zadanie: dziecko ozdabia dynię — każdy według swoich możliwości (realistycznie albo bajkowo).

Wspieranie komunikacji:

  • pytania wspomagające:
    „Jaki kolor?”, „Chcesz pomarańczowy czy żółty?” (2 wybory!)
  • możesz użyć PECS: kolory, emocje, dynia, klej, malować, koniec
Kolorowanka/szablon: DyniaPobierz

🎵 5. Zabawa ruchowa „Turlające się dynie” (5–7 min)

  • pomarańczowe piłki udają dynie
  • dzieci turlają do siebie w rytm muzyki (np. „Dynia turlu-turlu”)
  • wersja prostsza: turlanie po torze wyznaczonym taśmą na podłodze

🌙 6. Zakończenie i relaks „Dyniowy oddech” (3–5 min)

Ćwiczenie oddechowe:

„Wdech — dynia (brzuch) rośnie. Wydech — dynia odpoczywa.”

  • dziecko robi powolny wdech i długi wydech
  • pochwała na koniec:

„Super praca! Dziękuję za Dzień Dyni.”


Dostosowania dla ASD

  • przewidywalna struktura i piktogramy
  • krótkie komunikaty
  • możliwość rezygnacji z aktywności sensorycznej (opcje zamienne)
  • przerwa w wyznaczonym miejscu „strefa spokoju”

👉 Przeczytaj eBook:

📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł

📌 Powiązane artykuły

  • „W krainie złotych liści i jesiennych darów” – Zmysłowe zajęcia rewalidacyjne ASD
  • Poznaj dynię – arkusz pracy dla ucznia ze spektrum autyzmu
  • Scenariusz zajęć na Halloween: Tajemnicza Noc w Zamku Cieni dla uczniów z ASD
  • Kreatywny scenariusz zajęć na Dzień Dyni dla przedszkolaków ze spektrum autyzmu
  • 🍁 Jesienny scenariusz zajęć rewalidacyjnych: motoryka mała i koordynacja wzrokowo-ruchowa u dzieci z autyzmem

Dołącz do nas i zyskaj więcej!

📌 Subskrypcja 6 zł – dostęp do wybranych materiałów, artykułów i inspiracji dla nauczycieli,terapeutów i rodziców.
🌟 Subskrypcja PREMIUM 10 zł – pełny dostęp do nowych materiałów, scenariuszy, narzędzi w tym arkuszy pracy i innych tematów zebranych w górnych zakładkach tematycznych.

📚 Czytaj eBooki, pobieraj Pakiety lekcyjne i korzystaj z gotowych scenariuszy zajęć i terapii, które oszczędzają Twój czas i wspierają rozwój uczniów.

👉 Czytaj aktualne, codzienne, wolne artykuły na autyzmwszkole.com i buduj swoją bazę materiałów krok po kroku!

Idź do oryginalnego materiału