
Do metod wspomagających proces twórczej resocjalizacji oprócz Metody Teatru Resocjalizacyjnego oraz Metody Resocjalizacji przez Sport zaliczamy działania, które mają charakter wspomagający. Oprócz muzyki i plastyki działania te dotyczą również dramy.
Drama jest to metoda, która polega na aktywnej identyfikacji osoby z fikcyjnymi rolami i sytuacjami, które są nieustannie improwizowane i modyfikowane.
Metody wspierające proces twórczej resocjalizacji nabierają znaczenia i pełnego wyrazu, gdy łączymy je z innymi formami pracy resocjalizacyjnej. Jedną z takich działań jest właśnie drama, która wymaga kompetencji i wytrwałości od osób, które stosują ją w swojej pracy. Wymaga ona także równoległego stosowania innych sposobów postępowania czyli tradycyjnych metod antropotechnicznych i metod twórczej resocjalizacji.
Drama jest doskonałym narzędziem, który ma wpływ wychowawczy na osobę gdzie jej efekty znakomicie mogą ułatwić wyznaczanie zamierzonych celów. Gdyż podczas zajęć, uczestnicy wchodząc w role podczas improwizacji, uczą się jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Natomiast umiejętności i doświadczenia, które są wyniesione przez uczestników z takich zajęć mogą być zastosowane z powodzeniem w rzeczywistości podczas włączenia ich przez daną osobę do swojego zasobu zachowania. W trakcie obserwowania przez uczestników tego, iż różne sytuacje mogą mieć wiele rozwiązań, a także i różne konsekwencje uczestnicy uczą się, iż w podobnych sytuacjach życiowych mają możliwość świadomego wyboru. Osoby biorące udział w zajęciach z dramy doświadczają emocji uwewnętrznionych postaci, uczą się jak dawać wsparcie i jak przyjmować je od innych. Jak mówić o swoim smutku czy jak wyrażać swoją złość. Jest to także dobry sposób by zaspokoić swoją potrzebę i ciekawość jak to jest być kimś innym. Co daje możliwość lepszego samopoznania.
Podczas zajęć z dramy uczestnicy opowiadają historie z życia bohaterów, tworzą ich charaktery, a dzięki temu opowiadają o tym kim są i jaka jest ich tożsamość. Podczas takich działań uczestnicy mają możliwość stymulowania myślenia, działania twórczego, a także okazję do zademonstrowania swojej kreatywności. Tego typu zajęcia to także rozwijanie empatii, której wynikiem jest postępowanie przynoszące korzyści danej osobie lub grupie, a także bezinteresowna pomoc bez oczekiwania na nagrodę. To także rozwijanie współpracy w grupie, komunikacja, a także łatwość podejmowania decyzji.
Drama jest bardzo skutecznym narzędziem w kształtowaniu postaw społecznych, a także w dawaniu możliwości osobom wycofanym i nieśmiałym poprzez nadawanie im znaczących ról. Rozbudza ona wiarę we własne siły, odrywa od codzienności, rozładowuje kompleksy i napięcia psychiczne. Pomaga w nawiązywaniu emocjonalnych kontaktów z otoczeniem.
Twórcza resocjalizacja mówi nam o tym, iż osoby nieprzystosowane społecznie posiadają potencjał, pewne predyspozycje w jakiejś dziedzinie. Metody, które są zawarte i stosowane w twórczej resocjalizacji, mają na celu odnajdywać, a także rozwijać te potencjały. Dlatego w procesie resocjalizacji jedną z metod wspomagających jest drama, ponieważ jej podstawowym zadaniem jest stymulowanie spontanicznego zachowania, a także stymulowanie kreatywności u osób nieprzystosowanych społecznie.
Literatura:
- K. Witerska, Drama techniki, strategie, scenariusze, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011
- M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
- A. Rejzner, P. Szczepaniak, Terapia w resocjalizacji część I ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2009
- A. Rejzner, P. Szczepaniak, Terapia w resocjalizacji część II ujęcie praktyczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2009
Autorka: Anita Giruć, kryminolog, pedagog resocjalizacyjny – Czytelniczka Portalu
Post Drama – działanie wspomagające w twórczej resocjalizacji pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.