Kolej przyszłości w latach 20.
Budynek był częścią przystanku Pruszków-Tworki, który należał do linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. EKD, uruchomione w 1927 roku, były wówczas nowoczesnym rozwiązaniem transportowym. Budowę linii prowadziła spółka „Elektryczne Koleje Dojazdowe S.A.”, a finansowanie zapewniła firma „Siła i Światło” z udziałem kapitału angielskiego.
Przystanek przy szpitalu psychiatrycznym
Stację zlokalizowano w pobliżu Zakładu Państwowego dla Chorych Psychicznie. Kasa biletowa była elementem infrastruktury dworcowej i dziś stanowi jedyny zachowany fragment przedwojennej zabudowy kolejowej w tej części Pruszkowa.
Architektura w stylu historyzmu
Choć autor projektu nie jest znany, budynek reprezentuje styl historyzmu z elementami modernizmu. Klasyczne detale połączone z prostotą i geometryczną formą sprawiają, iż obiekt wciąż wyróżnia się swoim wyglądem.
Zniszczenia wojenne i powojenne losy budynku
Podczas II wojny światowej infrastruktura EKD została poważnie uszkodzona, jednak kasa biletowa przetrwała bez większych zniszczeń. Po wojnie przystanek został przeniesiony bliżej głównego wejścia do szpitala psychiatrycznego, a budynek stracił swoją pierwotną funkcję. Przez lata mieściły się w nim różne punkty usługowe, m.in. kiosk, kwiaciarnia i sklep z nabiałem.
Co dalej z zabytkiem?
Obecnie obiekt stoi pusty, ale decyzja o wpisaniu go do rejestru zabytków daje nadzieję na jego zachowanie i renowację. To istotny krok w ochronie dziedzictwa Pruszkowa i przypomnienie o roli, jaką EKD odegrały w historii podwarszawskich miejscowości.