
Temat: Czym jest życzliwość? Jaki jej kolor?
Cel główny:
- kształtowanie postawy życzliwości wobec innych
- rozwijanie u uczniów umiejętności uważnego słuchania i wnioskowania
- uwrażliwienie na otaczających nas ludzi i obserwację otoczenia
Cele szczegółowe – uczeń:
- podejmuje próby określenia, czym jest życzliwość
- podejmuje kreatywne wyzwania poszukując sposobów na poranne powitania
- tworzy plakat życzliwości
- odgrywa scenki życzliwości
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgu
- metody ekspresji plastycznej
- techniki teatralne
Środki dydaktyczne:
żółte bibuły, żółte materiały, żółte wstążki, kolorowe farby/flamastry, duże bristole
„Życzliwość na dzień dobry i na do widzenia, życzliwość z proszę i dziękuję”
1. Robimy krąg. Prowadzący wita się z każdym, mówiąc: Dzień Dobry wszystkim Życzliwym! Życzliwość na dzień dobry i na do widzenia, życzliwość z proszę i dziękuję.
Jak się macie? Jak się ze sobą witacie? Uczniowie podają pomysły na powitanie się w inny sposób niż „zwykłym dzień dobry”.
Dostają bristol i farby – namalujcie życzliwe powitania, stwórzmy naszą tablicę powitań!
Dzieci wspólnie wymyślają, jak mogą się witać, rozpoczynając każdy dzień – z nauczycielem i ze sobą (przykładowe pomysły):
- nosek o nosek (kizi – mizi)
- przybicie dłońmi piątki
- przytulas
- danie sobie pięściami „żółwika”
- stuknięcie się biodrami
- wspólny taniec – połamaniec
- zahaczenie się małymi palcami
- klaśnięcie w dłonie, klaśnięcie w swoje ręce
- stuknięcie się kolanami
2. Posłuchajcie Moi Mili wierszyka o Życzliwości. Spróbujemy namalować i ozdobić plakat do tego wiersza.
Dzień Życzliwości
W każdym roku jest dzień taki,
Co świętuje go kolor żółty
– jest on nie byle jaki!
Dzień niezwykły, to jest sobie,
21 listopada we własnej osobie!
Dzień ten triumfuje, bo
radość, uprzejmość,
życzliwość świętuje!
Ty też możesz być właśnie taki –
ubrany niezwykle w dobre cechy,
– a nie byle jaki!
Magiczne słowa:
„Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”,
„Dzień Dobry” i „Do widzenia”
Niech będą drogowskazami
nad pracą nad dobrymi cechami!
Pomóż, ustąp, podaj, zapytaj o radę
– taką wyznawaj zasadę!
Uśmiechnij się, poklep po plecach lub głowie
Niech każdy się dowie,
że dobrze mu życzysz i jesteś blisko,
gdy w życiu czasem na wybojach jest ślisko.
Podaj rękę, zapytaj o zdrowie
– tak właśnie świat się o Tobie dowie!
Że warto ŻYCZLIWOŚĆ siać wokół siebie,
by żyło się nam razem tu jak w niebie!
By każdy każdemu był przyjacielem,
nie oceniając nikogo surowo
– dał szansę zachowywać się wzorowo!
Serce na dłoni w żółtym kolorze
okaż każdemu
w serdecznej pokorze,
niech każdy się uczy
tej ŻYCZLIWOŚCI,
by nie był samotny
w
starości…
3. Praca plastyczna – tworzymy żółty plakat życzliwości z wykorzystaniem przygotowanych materiałów.
4. Trening życzliwości. Losowanie par oraz zadań do odtworzenia scenek teatralnych:
- udzielenie pomocy podczas przejścia na drugą stronę ulicy
- niesienie ciężkich zakupów sąsiadowi
- osłanianie parasolem kolegi podczas ulewnego deszczu
- pomoc podczas wejścia na wysokie schody
- ustąpienie miejsca w autobusie
- ustąpienie miejsca w kolejce
- zrobienie komuś niespodzianki
5. Podziękowanie za pracę i pożegnanie się dzięki „Życzliwego telefonu”.
Ponownie siadamy w kręgu. Prowadzący szepcze na ucho życzliwe pożegnanie i zgodnie z zasadą „głuchego telefonu” posyła życzliwe pożegnanie w świat. „Dziękuję, iż jesteś blisko mnie”.
Rozmowa z uczniami o odczuciach, jakie towarzyszyły im podczas zajęć.
Modyfikacja:
- Można zamiast plakatu wykonać kartki, które będą adresowane imiennie do uczniów i nauczycieli. Zostaną one wrzucone do „skrzynki życzliwości” (wykonanej np. zamiast plakatu) i rozdane na koniec dnia, aby życzliwe słowa zostały w formie pisemnej na dłużej.
- Kiermasz „żółtych różności” (broszki, ciasteczka, modelinowe ludki, kwiatki), którego dochód wesprze wybraną przez uczniów osobę/fundację lub społeczną akcję.
Pomocna literatura:
- Helen Mortimer, Życzliwość. Elementarz ważnych słów
- Barbara Supeł, Co zrobi Frania? Życzliwość. Świetlik
- Rod Wilson, Dziękuję, przepraszam, powiedz mi więcej. Vocatio
Autorka scenariusza i wiersza: Agnieszka Gierek-Kęsik – pedagog specjalny – Czytelniczka Portalu
Post Czym jest życzliwość? Jaki jej kolor? Światowy Dzień Życzliwości – konspekt pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.