Dinozaury
Wstęp
Dinozaury to grupa prehistorycznych gadów, które zamieszkiwały Ziemię przez ponad 160 milionów lat. Były zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu, trybu życia i diety. W czasie zajęć uczniowie poznają kilka popularnych gatunków dinozaurów, ich cechy charakterystyczne oraz sposoby poruszania się. Nauka przez doświadczenie, w tym eksperymenty sensoryczne i aktywności ruchowe, ułatwia przyswajanie wiedzy dzieciom ze spektrum autyzmu.
Opisy dinozaurów
1. Tyranozaur (Tyrannosaurus Rex)
- Jeden z najbardziej znanych dinozaurów drapieżnych. Mierzył do 12 metrów długości i miał potężne szczęki wypełnione ostrymi zębami.
- Był dwunożny, poruszał się dynamicznie, chociaż nie był szybkim biegaczem.
- Mieszkał na terenach dzisiejszej Ameryki Północnej.
- Więcej informacji: Tyrannosaurus Rex na National Geographic
2. Triceratops
- Roślinożerny dinozaur o charakterystycznej, rogowej czaszce i potężnej kryzie kostnej.
- Osiągał do 9 metrów długości i ważył około 6-12 ton.
- Był czteronożny i żył w stadach.
- Więcej informacji: Triceratops na BBC Science
3. Brachiozaur (Brachiosaurus)
- Jeden z najwyższych dinozaurów, osiągał do 25 metrów długości i ważył choćby 50 ton.
- Roślinożerny, miał długą szyję, co umożliwiało mu sięganie do koron drzew.
- Poruszał się powoli na czterech nogach.
- Więcej informacji: Brachiosaurus na ThoughtCo
4. Velociraptor
- Szybki, drapieżny dinozaur dwunożny, miał ostre pazury i płaszcze pierzastych struktur.
- Mierzył około 2 metrów długości i ważył do 15 kg.
- Uważany za inteligentnego myśliwego, polował w grupach.
- Więcej informacji: Velociraptor na Britannica
5. Stegozaur (Stegosaurus)
- Roślinożerny dinozaur znany ze swoich charakterystycznych płyt kostnych na grzbiecie i kolców na ogonie.
- Osiągał około 9 metrów długości.
- Poruszał się powoli na czterech nogach.
- Więcej informacji: Stegosaurus na Natural History Museum
6. Pteranodon
- Nie był dinozaurem, ale pterozaurem – latającym gadem z epoki dinozaurów.
- Miał rozpiętość skrzydeł do 7 metrów.
- Był rybożerny, przystosowany do życia w pobliżu wód.
- Więcej informacji: Pteranodon na Smithsonian
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Wprowadzenie
Zajęcia o dinozaurach pozwalają uczniom z ASD nie tylko rozwijać umiejętności poznawcze, ale również motoryczne i sensoryczne. Dzięki różnorodnym metodom nauczania, takim jak eksperymenty dotykowe, ruchowe i klasyfikacyjne, uczniowie mają możliwość aktywnego doświadczania i przyswajania wiedzy w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb.
Nauczyciel przedstawia podstawowe informacje o dinozaurach, wykorzystując ilustracje i figurki. Uczniowie mają możliwość dzielenia się swoją wiedzą i obserwacjami, co pozwala na indywidualne podejście do każdego z nich i dostosowanie poziomu trudności aktywności.
Na początku dzieci dopasowują dinozaury do ich cech, co rozwija umiejętność klasyfikowania i rozpoznawania wzorców. Następnie uczniowie uczestniczą w eksperymencie sensorycznym, wykonując odciski łap dinozaurów w masie solnej lub piasku kinetycznym, co wspiera rozwój motoryki małej i percepcji dotykowej. Uczniowie mają również okazję naśladować sposób poruszania się różnych gatunków dinozaurów, co poprawia koordynację i ekspresję ruchową.
Dzięki zastosowaniu różnorodnych metod, zajęcia sprzyjają aktywnemu i angażującemu przyswajaniu wiedzy. Struktura zajęć jest dostosowana do potrzeb uczniów z ASD, co umożliwia im komfortowe uczestnictwo i efektywne zdobywanie nowych informacji.
Terapia Zajęciowa dla Dzieci ze Spektrum Autyzmu – Kompleksowy Przewodnik dla Rodziców, Nauczycieli i Terapeutów eBook 20 zł
Przygotowanie
Cele:
- Pobudzanie zainteresowania prehistorią i dinozaurami.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i klasyfikowania dinozaurów.
- Wspomaganie zdolności sensorycznych i motorycznych.
Materiały:
- Ilustracje i figurki dinozaurów.
- Masa solna lub piasek kinetyczny.
- Dyplomy „Młodego Paleontologa”.
- Karty z fakturami.
Zajęcia adekwatne
Rozpoczęcie:
- Nauczyciel wita uczniów i mówi, iż dzisiaj obchodzimy Dzień Dinozaura.
- Pokazuje duży obrazek lub figurkę dinozaura i pyta: „Co wiecie o dinozaurach?”
- Uczniowie odpowiadają. Mogą mówić, wskazywać lub pokazywać gestami.
- Nauczyciel przedstawia trzy podstawowe informacje o dinozaurach (np. iż żyły miliony lat temu, iż niektóre były roślinożerne, a inne mięsożerne).
Grota Cudów:
- Nauczyciel prezentuje uczniom kilka ilustracji lub modeli dinozaurów, takich jak T-Rex, Triceratops, Brachiozaur, Velociraptor, Stegozaur i Pteranodon. Każdy dinozaur jest opisany w kontekście jego cech fizycznych (np. wielkość, kształt ciała, rodzaj zębów), trybu życia (np. roślinożerny, mięsożerny), środowiska, w którym żył (np. woda, ziemia, powietrze) i sposobu poruszania się (np. chodzenie, latanie).
- Prowadzący rozdaje karty z cechami dinozaurów i karty z obrazkami dinozaurów. Uczniowie przyporządkowują odpowiedni opis do wybranego dinozaura. Nauczyciel może podpowiadać używając wskazówek.
- Uczniowie o dużej wrażliwości sensorycznej mogą otrzymać karty z różnymi fakturami. Karta przedstawiająca dinozaura wodnego może mieć gładką powierzchnię, a karta dinozaura opancerzonego szorstką i chropowatą.
Eksperyment Sensoryczny:
- Uczniowie wykonują odciski łap dinozaurów w masie solnej lub piasku kinetycznym.
- Nauczyciel pokazuje, jak duże były ślady różnych dinozaurów.
- Uczniowie mogą porównać swoje dłonie ze śladami dinozaurów.
Występ Dinozaurów:
- Nauczyciel pokazuje różne sposoby poruszania się dinozaurów (np. skakanie jak Velociraptor, chodzenie na czworakach jak Stegozaur).
- Uczniowie naśladują ruchy i dźwięki dinozaurów.
Podsumowanie:
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia i pyta: „Co wam się najbardziej podobało?”
- Prowadzący wręcza uczniom dyplomy „Młodego Paleontologa”.
źródło: Opracowanie własne
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł
Pakiet „Percepcja wzrokowa”. Zajęcia rewalidacyjne – 6 zł