Temat zajęć: Zdrowy zawrót głowy – ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą.
Autor:
Katarzyna Kamińska
Uczeń:
klasy 1-3 szkoły podstawowej z zespołem Aspergera
Czas trwania:
60 minut
Cel główny:
- usprawnianie motoryki małej i dużej
Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
- rozwiązać zagadki i sprawdzić na komputerze adekwatne odpowiedzi
- pokazać dłońmi i całym ciałem owoce i warzywa
- wykleić plasteliną obrazki
- zastosować chwyt pęsetowy przy segregacji
- zbudować samodzielnie budowle z klocków lego
Forma pracy:
- indywidualna
Metody:
- oparte na słowie: pogadanka, zagadki
- praktyczne: praca plastyczna, budowle z klocków lego
- metody aktywizujące: ćwiczenia ruchowe – pokazywanie dłońmi i całym ciałem warzyw i owoców
Środki dydaktyczne:
zagadki o owocach i warzywach, karty pracy – rysunki warzyw i owoców, plastelina, komputer, klocki lego, miseczki, naklejki
Część wstępna zajęć:
1. Powitanie, przedstawienie celów zajęć. | Uczeń słucha nauczyciela, wita się z nauczycielem. | Nauczyciel przedstawia przebieg zajęć, wita się z uczniem, wpisuje temat do dziennika. |
2. Zagadki o owocach i warzywach. | Uczeń czyta zagadki, zgaduje hasła, sprawdza odpowiedzi na komputerze. | Nauczyciel pomaga uczniowi, obsługuje komputer, czyta wybrane zagadki, stosuje pochwały za dobrze wykonane zadanie. |
Część adekwatna zajęć:
3. Zagadki o owocach i warzywach – zabawa ruchowa. | Uczeń kreśli w powietrzu dłońmi zarys warzyw i owoców wybranych przez nauczyciela. Prezentuje warzywa i owoce całym ciałem. | Nauczyciel podaje nazwy warzyw i owoców do przedstawienia. |
4. Zabawa plastyczna – warzywa i owoce. | Uczeń wykleja plasteliną warzywa i owoce. | Nauczyciel rozdaje karty pracy, kontroluje przebieg zadania. |
5. Zabawa klockami lego – „Kolorowy zawrót głowy”. | Uczeń ma chwytem pęsetkowym rozdzielić żółte, czerwone i zielone klocki do odpowiednich miseczek. Budowanie warzyw/owoców z klocków. | Nauczyciel przygotowuje trzy miseczki: żółtą, czerwoną i zieloną. Prosi ucznia o segregację klocków we właściwym kolorze do pasującej miski przy użyciu chwytu pęsetowego. Pomaga uczniowi wymyślić kształt owoców/warzyw z klocków lego. |
Część końcowa zajęć:
6. Pożegnanie. | Uczeń mówi, które ćwiczenie mu się najbardziej podobało, a które sprawiło mu trudność, wie czego się nauczył. Żegna się z nauczycielem. Przykleja na koszulkę odznakę. | Nauczyciel żegna się z uczniem, powtarza cele zajęć, pyta ucznia o to, co było fajnego i trudnego dla niego. Daje uczniowi odznakę – naklejkę z symbolem warzyw/owoców. |
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą – scenariusz zajęć rewalidacyjnych opracowała: Katarzyna Kamińska – Czytelniczka Portalu
Post Ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą – scenariusz zajęć rewalidacyjnych pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.